Advertentie
digitaal / Nieuws

Appen over de Miljoenennota

Chatbot Willem Aiexander geeft antwoord op vragen over de Miljoenennota. Een verkiezingenchatbot is in de maak.

26 september 2023
Screenshot Willem Aiexander op WhatsAPP

Wat staat er in de Miljoenennota over digitalisering? Wat gaat het kabinet doen om de woningmarkt te verbeteren? Natuurlijk kun je er de Miljoenennota op na spitten, maar je kunt het ook vragen aan chatbot Willem Aiexander. Die communiceert via WhatsApp en geeft korte en begrijpelijke antwoorden.

Strategisch Interim Manager S13

JS Consultancy
Strategisch Interim Manager S13

Incidentmanager Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)

JS Consultancy
Incidentmanager Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)

Toegankelijke Miljoenennota

AI-startup Watermelon lanceerde de chatbot vorige week. Enerzijds om de Miljoenennota voor iedereen toegankelijk te maken, maar ook om te laten zien dat niemand meer om kunstmatige intelligentie heen kan.

‘Honderden chats en duizenden vragen’ zagen de medewerkers van Watermelon de laatste dagen langskomen. Ze kijken live mee met de chatbot en grijpen zo nodig in. Met name het klimaat en belastingen voor ondernemers zijn populaire onderwerpen, zegt oprichter Alexander Wijninga. ‘Maar er zijn ook mensen die willen weten hoeveel woorden de Miljoenennota telt.’ (46.800 woorden)

Snel live

De chatbot is gemaakt op basis van AI-technologie, aangedreven door GPT-4, het taalmodel dat de basis vormt voor de populaire tekstgenerator ChatGPT. Het door Watermelon ontwikkelde platform voor klantenservices bevat een functie waarmee documenten in één keer volledig worden toegevoegd aan de ‘kennis’ van een chatbot, zonder dat er extra training nodig is. Met behulp van die functie kostte de ontwikkeling van chatbot Willem Aiexander enkele dagen. Na het uploaden van de Miljoenennota van vorig jaar en wat tweaken en testen, kon de rijksbegroting van dit jaar worden toegevoegd zodra hij beschikbaar was, en daarna was het een kwestie van snel live gaan. 

Beperkingen

Een beperking van de chatbot is dat hij alleen over de huidige begroting beschikt, en dus geen antwoord kan geven op vragen over veranderingen ten opzichte van eerdere jaren. Ook zijn de antwoorden niet altijd volledig. Op de vraag of er vanuit EZK extra geld voor cybersecurity wordt uitgetrokken, antwoordt Willem Aiexander: ‘Vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) wordt er in de Miljoenennota 2024 geen specifiek bedrag genoemd dat extra wordt geïnvesteerd in cybersecurity.’ In feite trekt EZK hier komend jaar 13 miljoen euro voor uit. ‘We hebben niet de inhoudelijke kennis om die chatbot daadwerkelijk echt te finetunen op dat soort onderwerpen, maar ik kan dit soort input wel verwerken,’ reageert Wijninga. 

Verkiezingschatbot

Is het mogelijk om alle Miljoenennota’s toe te voegen, zodat Willem Aixeander kan gaan vergelijken met voorgaande jaren?  ‘Goed idee. Het zou wel cool zijn om verbanden te leggen tussen documenten.’ En alle verkiezingsprogramma’s, in de aanloop naar 22 november? ‘Ja, een chatbot voor de verkiezingen brengen we  zeker in de lucht.’

Veel sneller klaar

Het bedrijf bestaat al sinds 2015, maar door de snelle ontwikkelingen in generatieve AI is het bouwen van een chatbot sinds kort veel makkelijker geworden. ‘Waar het voorheen maanden duurde, ben je nu in enkele dagen klaar. We hoeven niet meer allerlei flows te maken, alles uit te schrijven en te verbinden. Je knalt je documenten erin, je past wat aan en hij doet het. En je krijgt er een veel betere chatbot voor terug.’

Spraakgesprekken voeren en afbeeldingen interpreteren

En de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan gewoon door. Sinds de nieuwste update kan ChatGPT spraakgesprekken voeren en afbeeldingen interpreteren. Vooral van die laatste functionaliteit heeft Wijninga hoge verwachtingen. ‘Dat is geweldig voor klantenserviceteams. Nu moeten fotootjes van bijvoorbeeld kapotte producten via WhatsApp langs een medewerker, straks kan een chatbot erop reageren.’ Voor gemeentelijke dienstverlening betekent dat in theorie dat een chatbot een fotomelding van een losse stoeptegel zelfstandig kan verwerken.

Bellen, mailen, appen

Spraak vindt Wijninga dan weer minder interessant. ‘Dat konden we zelf ook al. Begin volgend jaar willen we telefonie aan ons platform toevoegen, waardoor we onze chatbots via de telefoon kunnen laten converseren.' Volgend jaar kunnen we dus bellen over de Miljoenennota? ‘Bellen, mailen, appen. Dan bereiken we echt iedereen met de robot.’ De huidige versie is te bereiken via het telefoonnummer +31 85 401 31 44.  

Hoe lang Willem Aiexander in de lucht blijft, weet hij van tevoren niet. ‘Met Pasen hebben we een Jezus-chatbot gelanceerd. Die is nog steeds live en voert nog elke dag gesprekken.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie