digitaal / Partnerbijdrage

De Friese Meren voert organisatiebreed zaakgericht werken in

De Friese Meren voert organisatiebreed zaakgericht werken in

01 juni 2015

Met de organisatiebrede uitrol van de nieuwste versie van het Centric-zaaksysteem werkt de gemeente De Friese Meren nu volledig zaakgericht. Burgers en bedrijven kunnen de afhandeling van aanvragen daardoor eenvoudig online volgen.

Door zaakgericht te werken verbetert de gemeente de dienstverlening aan inwoners. Dankzij digitale dossiers en koppelingen met bedrijfsapplicaties is alle informatie over een aanvraag in één oogopslag inzichtelijk. Alle informatie bij een zaak is digitaal beschikbaar, actueel en betrouwbaar, waardoor de gemeente de kwaliteit en doorlooptijd van processen beter kan bewaken.

Transparante dienstverlening

Zaakgericht werken past binnen de strategische visie van de gemeente voor uitbreiding van digitale dienstverlening. Hoofd Bedrijfsvoering van De Friese Meren Gerard de Wolff: “Door zaakgericht te werken vergroten we de transparantie van de voortgang en afhandeling van de gemeentelijke producten en diensten voor onze klanten. Wij willen er naartoe dat zij de voortgang van hun zaken bij de gemeente zelf via internet kunnen volgen.”

Het zaaksysteem helpt de gemeente bovendien om efficiënter te werken. De Wolff: “Het zaakgericht werken leidt tot een verdere standaardisatie van de basisproducten van onze gemeente. Wij verwachten als bijkomend voordeel dat de doorlooptijd van onze diensten verkort.

Centrale ontsluiting van informatie

Het ontsluiten van informatie via verschillende applicaties behoort tot het verleden. Zoeken naar betrouwbare informatie gaat sneller, waardoor er meer tijd kan worden besteed aan het leveren van toegevoegde waarde voor burgers.

Door nauwe integratie met de applicaties voor de aandachtsgebieden vergunningen, het sociale domein en de basisregistraties werken voortaan 250 medewerkers van de gemeente zaakgericht.

Standaard Zaak- en documentservices

Als een van de eerste gemeenten maakt De Friese Meren daarbij gebruik van de KING-standaard Zaak- en documentservices voor de koppeling van het zaaksysteem met de oplossingen voor het sociaal domein.

Behalve bij de technische implementatie van het zaaksysteem, heeft Centric de gemeente begeleid bij de organisatorische inbedding van het zaakgericht werken. Centric neemt het technisch beheer van de ICT-omgeving over voor tenminste één jaar.

Contact

Public Sector Solutions, Binnendienst
+31 182 34 57 01

info.pss@centric.eu

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.