digitaal / Partnerbijdrage

Vervanging DigiNotar-certificaten

De Nederlandse overheid heeft onlangs het vertrouwen opgezegd in certificaten van het bedrijf DigiNotar. Deze digitale certificaten worden gebruikt om de beveiliging van bijvoorbeeld websites of gegevensuitwisseling te garanderen. Vaak ten behoeve van de Nederlandse overheid, maar ook voor andere sectoren.

07 september 2011

Voor algemene vragen verwijzen wij u naar landelijke bronnen:

www.logius.nl  

www.rijksoverheid.nl

www.govcert.nl  

 

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft specifiek voor gemeenten een advies geformuleerd over hoe te handelen in deze situatie. Deze informatie vindt u op www.vng.nl.

 

Certificaten van DigiNotar vervangen door certificaten van een andere leverancier

Wanneer uw organisatie gebruik maakt van bijvoorbeeld beveiligde verbindingen, beveiligde websites of data-encryptie, verzoeken wij u na te gaan of u voor het gebruik van deze producten en/of diensten een DigiNotar-certificaat heeft aangeschaft. Doordat de digitale certificaten bedrijfs- en persoonsgebonden zijn, beschikken wij niet over deze informatie van onze klanten. Wij adviseren u certificaten van DigiNotar zo spoedig mogelijk te vervangen door certificaten van een andere leverancier.

 

Centric-applicaties en DigiNotar-certificaten

Klanten die Centric-applicaties gebruiken kunnen via de Centric-ondersteuningssites en helpdesks informatie krijgen over de Centric-applicaties die certificaten vereisen voor de beveiliging van verbindingen/koppelingen met bijvoorbeeld landelijke voorzieningen. Mogelijk heeft u hiervoor certificaten van DigiNotar aangeschaft. Deze moet u vervangen door certificaten van een andere leverancier. Wilt u weten voor welke applicaties dit geldt of heeft u vragen over het gebruik van onze oplossingen of de installatie ervan, dan kunt u uiteraard terecht bij de helpdesk van de betreffende Centric-oplossing. Onze medewerkers kunnen u helpen aan functionele informatie. Wij raden u aan ook de landelijke bronnen goed te volgen.

 

Ondersteuning bij zoeken en vervangen DigiNotar-certificaten

Mocht u ondersteuning wensen bij het zoeken of het vervangen van DigiNotar-certificaten, dan bieden wij u graag onze dienstverlening aan. We kunnen samen met uw medewerkers inventariseren waar de DigiNotar-certificaten in gebruik zijn, ook als u geen Centric-applicaties gebruikt. Hiervoor maken wij gebruik van alle bij ons beschikbare kennis, informatie en operating systeem tooling. Indien u van deze specifieke dienstverlening gebruik wilt maken, kunt u contact opnemen met onze afdeling Call Dispatch. In overleg kunnen wij de vorm van dienstverlening vaststellen en u om een akkoord vragen. Aan deze dienstverlening zijn kosten verbonden. Call Dispatch is bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer +31 182 64 86 48.

 

Indien u contact opneemt met Call Dispatch, kunnen wij u sneller helpen als onderstaande informatie reeds beschikbaar is:

01. Gebruikt uw organisatie Centric-applicaties en zo ja, welke?

02. Welk(e) operating syste(e)m(en) zijn in gebruik?

03. Wie is de contactpersoon binnen uw organisatie en wanneer en waar is deze bereikbaar?

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.