Gemeenten ontzorgd met SaaS
Gemeenten ontzorgd met SaaS. Software as a Service voor de centrale overheid
Software as a Service voor de centrale overheid
Gemeenten* besteden het beheer van software steeds vaker uit. In 2013 werd 10% van de software extern beheerd, in 2019 werd 30% van de gemeentelijke applicaties al als service afgenomen en de verwachting van M&I/Partners is dat dit in 2024 zelfs 55% zal zijn (M&I/Partners, ICT Benchmark Gemeenten 2020). Een van de redenen die gemeenten geven voor het uitbesteden, is de krapte op de arbeidsmarkt. Het is lastig om aan betaalbaar en goed geschoold personeel te komen.
Dat leveranciers hun software in toenemende mate als dienst (Software as a Service) leveren is volgens Centric een grote factor voor deze groei. Hierdoor worden de opties voor het technisch beheer van de software steeds kleiner en zal de gemeente meer nadruk leggen op functioneel beheer. De ontwikkeling richting SaaS is ook internationaal zichtbaar. Wereldwijd waren in 2018 de uitgaven voor SaaS $ 85,7 miljard, in 2020 $ 116 miljard en in 2022 naar verwachting $ 151,1 (Gartner “Forecast: Public Cloud Services , Worldwide , 2017-2023, 3Q19 Update”).
“In het primaire proces wordt steeds meer de kracht van het gebruik van IT ontdekt. Gemeenten werken in dynamische netwerken samen bij het leveren van de gemeentelijke diensten. Het gebruik van apps, data en gegevens van partners is inmiddels meer regel dan uitzondering. Dit vraagt dat de IT-afdeling zich ontwikkelt tot technologiepartner. Snelheid, flexibiliteit en experimenteren typeren het besturingsparadigma terwijl betrouwbaarheid, kostenefficiency en veiligheid passen bij de traditionele rol van beheerder. Bij het gebruik van SaaS-toepassingen wordt slim gebruikgemaakt van aanbieders om beheertaken over te nemen en ruimte te maken voor die nieuwe rol. Wij zien gemeenten dan ook bewust kiezen voor meer SaaS-oplossingen, zo blijkt ook uit onze jaarlijkse ICT Benchmark.” Simon Does, Principal adviseur lokale overheid M&I/Partners |
Een gemeente is geen IT-bedrijf. In de huidige snelle, steeds veranderende en vernieuwende wereld moet continu voldaan worden aan moderne wensen en eisen van de burger en de maatschappij. Gemeenten moeten zich daarbij conformeren aan strenge eisen op het gebied van privacy en security en zij moeten hun diensten leveren met actuele technologie. Het is voor een individuele gemeente haast onmogelijk om dit verandertempo bij te houden en actueel te blijven.
Naar verwachting zullen gemeenten op termijn in grote mate, zo niet uitsluitend, gebruikmaken van Software as a Service (afgekort SaaS). In deze whitepaper laten wij ons licht schijnen over deze ontwikkeling en geven wij aan welke strategie Centric hierin volgt met haar oplossingen voor de decentrale overheid.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.