Aantal aanvragen bijzondere bijstand via Snelbalie verdubbeld
Aantal aanvragen bijzondere bijstand via Snelbalie verdubbeld
Het aantal afgehandelde aanvragen voor bijzondere bijstand via de Snelbalie, onderdeel van de Centric Kennissystemen, is het afgelopen jaar ruim verdubbeld. Daar tegenover staat een flink verminderd aantal aanvragen aan de fysieke balie.
ISD Brabantse Wal, Alkmaar en Sûd-West Fryslân vormen samen de top drie van organisaties met het grootste aantal verwerkte aanvragen via de Kennissystemen.
Brabantse Wal: meeste aanvragen bijzondere bijstand online
ISD Brabantse Wal, de sociale dienst voor de gemeenten Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht, ontving vorig jaar in totaal ruim 2250 aanvragen bijzondere bijstand. Ruim 70% daarvan kwam digitaal binnen via de procesondersteuning van Centric, de Snelbalie.
Efficiëntere afhandeling
Behalve voor goede dienstverlening aan burgers, zorgt het digitale voorkeurskanaal voor efficiënte toegangsregulatie, aldus adviseur Theo de Bruijn. De procesondersteuning voor het aanvraagproces helpt mee om onnodige aanvragen voor bijzondere bijstand te voorkomen. Daarnaast draagt het bij aan efficiëntere afhandeling van de aanvragen.
Alkmaar: ‘Kennissystemen mooi instrument’
Ook de gemeente Alkmaar zet in op digitale verwerking van ondersteuningsaanvragen. Rens Admiraal, medewerker beleidsuitvoering bij sociale dienst Halte Werk: “De online burgervariant van de Centric Kennissystemen is een mooi instrument voor de burger en de gemeente om een aanvraag sneller, efficiënter en goedkoper af te handelen. Een mooi stukje techniek dat altijd in ontwikkeling is en bij goede invulling alleen maar voordelen oplevert.”
Ook voor de fysieke balie
Gemeenten die nog geen plannen hebben voor online selfservice kunnen hun inwoners bedienen met inkomensondersteuning via de balievariant van de Kennissystemen.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.