digitaal / Partnerbijdrage

Selfservice voor burgers: 8 publieksdiensten

Gemeentelijke dienstverlening waarmee burgers zichzélf kunnen helpen

23 maart 2023
Centric

Gemeentelijke dienstverlening waarmee burgers zichzélf kunnen helpen, dat is twee vliegen in één klap: mensen regelen hun zaakjes wanneer het hen uitkomt en ambtenaren worden ontlast, omdat niet ieder contactmoment meer menselijke tussenkomst vereist. Welke services kan je gemeente gerust aan jou overlaten?

Een reisdocument aanvragen, een verhuizing doorgeven, huwelijksaangifte doen? Als burger heb je op veel belangrijke momenten te maken met je gemeente. Vroeger ging je daarvoor naar het gemeentehuis of stadhuis. Gelukkig zijn steeds meer zaken tegenwoordig ook online te regelen, via de website van je gemeente. Daarmee bespaar je flink wat tijd, omdat je de deur niet meer uit hoeft.

Moderne online diensten zijn bovendien gecertificeerd met het keurmerk Drempelvrij. Dat betekent dat ze gebruiksvriendelijk zijn en toegankelijk voor íedereen. De volgende diensten kunnen gemeenten hun inwoners gemakkelijk zelf laten regelen, zonder bezoekje aan het gemeentehuis.

1. Een verhuizing doorgeven

Verhuis je naar de gemeente of binnen de gemeente? De eDienst vult bekende gegevens alvast in en past zich automatisch aan. Heb je een gezin? De gezinsleden verhuizen eenvoudig online mee. Inschrijven op een verkeerd adres is onmogelijk, want de eDienst toont alleen binnengemeentelijke woonadressen. En de professional van de gemeente stelt zelf de controles in die waarschuwen als een bepaalde situatie zich voordoet, bijvoorbeeld als de burger wil verhuizen naar een adres dat geen woonfunctie heeft.

2. De vermissing van een reisdocument melden

Een paspoort of identiteitskaart verliezen? Het komt geregeld voor. Om misbruik van reisdocumenten te voorkomen, moet het verlies zo snel mogelijk worden gemeld bij de gemeente. Ook daar is gelukkig een online oplossing voor. Met de eDienst Doorgeven vermissing reisdocument geeft je de vermissing door, waar je ook bent en welk device je ook bij de hand hebt. Zelfs in het buitenland. De gemeente bepaalt zelf of de eDienst moet waarschuwen als de burger ‘in onderzoek’ staat. De eDienst verwerkt de vermissing vervolgens automatisch in de burgerzakenapplicatie op het gemeentehuis.

3. Een reisdocument aanvragen

Een burger die online een reisdocument aanvraagt, ziet direct of hij nog een reisdocument in bezit heeft. Hij geeft aan welk reisdocument hij aanvraagt en of de partner vermeld moet worden. Betalen voor het document gaat snel met iDEAL of creditcard. Daarna maak je eenvoudig online een afspraak op het gemeentehuis of stadhuis. Dit voorwerk bespaart veel tijd als je straks aan de balie komt voor de pasfoto en vingerafdruk.

4. Geboorteaangifte doen

Kersverse ouders geven samen hun kind aan, waar en wanneer zij willen. Dus ook vanuit het kraambed, of dat nu in het ziekenhuis staat of thuis. Als een van de ouders zich aanmeldt met DigiD, dan toont de eDienst automatisch ook de gegevens van de partner. En de eDienst denkt mee. Zijn ze getrouwd? Hebben ze al een kind? Is er een akte van naamskeuze? De eDienst stelt alleen de vragen die voor hun situatie van belang zijn. Fouten zijn niet mogelijk. De burgerzakenapplicatie van Centric maakt bovendien automatisch een dossier aan voor de burgerlijke stand. Handig!

5. Je huwelijk of partnerschap regelen

Voor twee mensen die hun relatie willen bezegelen is de aangifte van het huwelijk of geregistreerd partnerschap een bijzonder moment. Hoe fijn is het, als ze dat op hun eigen plek en tijd kunnen doen? Ze leggen online de datum, tijd en locatie voor de plechtigheid vast. En eventueel hun voorkeur voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Is er al een melding voorgenomen huwelijk of partnerschap? Willen ze een trouwboekje en rode loper? Die betalen ze samen met de leges direct online.

6. Een uittreksel BRP aanvragen

Ook voor een uittreksel uit de Basisregistratie Personen hoef je als burger niet langer meer naar het gemeentehuis. Zo’n uittreksel bestel je nu gewoon via internet, op de site van de gemeente. De gemeente bepaalt welke uittreksels te koop zijn, de inhoud en de prijs kunnen dus per gemeente verschillen. Als burger kies je hoe jij het uittreksel wil ontvangen en je betaalt met iDEAL of creditcard. De eDienst controleert of de aanvrager het uittreksel inderdaad mag aanvragen. En gemeenten kunnen het uittreksel 100% automatisch verwerken, want de gegevens van de burger hoeven niet meer te worden opgezocht of overgetypt.

7. Een kiezerspas of volmacht stempas aanvragen

Bij verkiezingen kan het soms handig zijn om in een andere gemeente te stemmen. Met de eDienst Aanvragen kiezerspas vraag je eenvoudig online een kiezerspas aan. Is je stempas kwijt? Dan is een vervangende pas via de eDienst zo geregeld. Even inloggen met DigiD, eventueel een ander bezorgadres opgeven – en klaar. Kun je zelf niet stemmen en wil je je partner, kind of de buurvrouw machtigen? Dan regel je dat via de eDienst Aanvragen volmacht stempas. Alleen voor het stemmen zelf hoef je nog de deur uit.

8. Aanvragen bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz)

De gemeente is er natuurlijk ook voor ondernemers, en ook zij profiteren van online dienstverlening. Bijvoorbeeld zelfstandig ondernemers met financiële problemen. Ondernemers die een beroep willen doen op bijstand via de Bbz-steunregeling kunnen nu zelf hun aanvraag digitaal indienen. 24/7, waar ze ook zijn en vanaf elk apparaat. Als ondernemer heb je snel duidelijkheid over je aanvraag en de gemeente bespaart geld, omdat externe adviesbureaus voor de kredietbeoordeling minder vaak nodig zijn. En, heel belangrijk: iedere aanvraag wordt op exact dezelfde manier behandeld, waardoor de besluitvorming altijd consistent en objectief tot stand komt.

Meer digitale selfservice bekijken?

Deze lijst had nog veel langer kunnen zijn. Deze zeven digitale loketten zijn maar een kleine greep uit het uitgebreide aanbod van online selfservice. Gemeenten staat tegenwoordig een keur aan eDiensten ter beschikking waarmee ze inwoners en ondernemers 24/7 van dienst kunnen zijn, voor álle aandachtsgebieden: van burgerzaken en belastingen tot de leefomgeving en het sociaal domein.

Benieuwd welke dienstverlening gemeenten nog meer via hun website kunnen aanbieden? Download het ebook over digitale dienstverlening voor burgers en ondernemers.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.