digitaal / Partnerbijdrage

Inwoners Lansingerland kijken mee in de Basisregistratie Personen

Inwoners Lansingerland kijken mee in de BRP

24 juni 2014

Inwoners van de gemeente Lansingerland kunnen voortaan meekijken bij de aanvraag van hun paspoort of rijbewijs. Op 18 juni werd het Portaal Burgerzaken van Centric gelanceerd op het gemeentehuis in aanwezigheid van wethouder Simon Fortuyn.

Vult de baliemedewerker wel de juiste gegevens in? Bij welke processtap zijn we precies? Inwoners van de gemeente Lansingerland die op het gemeentehuis een reisdocument aanvragen, kunnen sinds deze maand het verloop van hun aanvraag volgen op het nieuwe klantscherm. Ook is daar te zien of hun persoonsgegevens juist geregistreerd staan in de Basisregistratie Personen (BRP).

 

Positieve reacties op Portaal Burgerzaken

Het zogeheten ‘tweede scherm’ is onderdeel van het nieuwe Portaal Burgerzaken van Centric, waarmee de gemeente volgens wethouder Simon Fortuyn haar dienstverlening aan burgers verder gaat verbeteren. "Via het portaal betrekken we burgers meer bij onze dienstverlening. Daar krijgen we heel positieve reacties op", zegt Fortuyn. 

Het klantscherm leidt volgens de onlangs geïnstalleerde wethouder ook tot minder fouten in de administratie: “Mensen kijken mee tijdens het proces en lopen samen met de medewerker alle gegevens nog eens na. Zo weten we zeker dat alles klopt.”

Verschillende diensten kunnen vanuit het Portaal volledig digitaal worden afgehandeld, zoals verhuizingen en huwelijksaangiften. De processen binnen het Portaal zijn gebouwd conform de beschrijving van het Programma BRP, zodat de nu gemeente klaar is om aan te sluiten op de landelijke voorziening.

Uitgifte van documenten via DocuDistri

Lansingerland is de eerste gemeente die overgaat naar het Portaal Burgerzaken via een koppeling met het uitgiftesysteem voor documenten DocuDistri. Na de identificatie en het overleggen van een afhaalbericht belanden de aangevraagde reisdocumenten via het buizenpostsysteem in een mum van tijd bij de balie in de publiekshal. Daar worden ze tenslotte overhandigd aan de aanvrager.

Een moeder met haar zoon en dochter waren woensdag de eerste klanten voor het Portaal Burgerzaken. Van wethouder Simon Fortuyn, voor de gelegenheid in de rol van medewerker publiekszaken, kregen zij aan het loket een nieuw paspoort uitgereikt.

Paspoort uit muur?

Het afhalen van een paspoort kan nu alleen nog tijdens kantooruren op het gemeentehuis. Zou het niet mooi zijn als burgers dat konden doen wanneer het hen uitkomt, ook ´s avonds of in het weekend? Fortuyn: “Je moet vooruit kijken. In de toekomst is de uitgifte van paspoorten of rijbewijzen niet meer aan bepaalde tijden gebonden. Burgers vragen daar ook om.”

De beveiliging moet dan wel waterdicht zijn, vindt de wethouder. “Zodra de iris-scan een wettelijke status krijgt, komt 24/7-dienstverlening dichterbij. Er zijn nu geen concrete plannen, maar het idee van documenten afhalen uit de muur van het gemeentehuis, heeft zeker onze warme belangstelling. Geen flappentap, maar een documententap.”

Eén-loketgedachte

De volgende stap is om ook te koppelen met Wmo-gegevens. “We werken toe naar een verdere integratie van gegevensbronnen. Hoe meer informatie je bij de hand hebt, hoe makkelijker je de cliënt aan één loket kunt helpen. Het Portaal Burgerzaken is een van de instrumenten waarmee we vormgeven aan de één-loketgedachte.”

Afbeelding

De eerste klanten voor het Portaal Burgerzaken in het gemeentehuis van Lansingerland krijgen een nieuw paspoort uitgereikt.

 

Contact

Silvia Thape, Communicatieadviseur
+31 6 10 93 57 21, silvia.thape@centric.eu

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.