digitaal / Partnerbijdrage

Gemeente De Friese Meren verder als De Fryske Marren

Gemeente De Friese Meren verder als De Fryske Marren

09 juli 2015

De ruim 50 duizend inwoners van de gemeente De Friese Meren zijn vanwege de naamswijziging op 1 juli van dit jaar administratief verhuisd naar de nieuwe gemeente De Fryske Marren. Centric begeleidde de ingrijpende conversie van alle gemeentelijke data.

Begin vorig jaar besloot de gemeenteraad van De Friese Meren de gemeentenaam te wijzigen in De Fryske Marren. De gevolgen van de naamswijziging strekken verder dan alleen het vervangen van briefpapier, visitekaartjes en zo’n 350 plaatsnaamborden.

De administratieve verhuizing van personen en WOZ-objecten had consequenties voor bijna alle applicaties en informatiesystemen die de gemeente gebruikt. Als gevolg van de nieuwe naam en gemeentecode hebben consultants van Centric samen met medewerkers van de gemeente een aantal maanden hard gewerkt aan het omzetten van alle gegevens.

´Conversie heel goed verlopen´

Beleidsmedewerker Wim van der Tempel is te spreken over de samenwerking met Centric rond de naamswijziging: “Het project is heel goed verlopen. Alle applicaties waren snel weer in de lucht. De verwerking van geconverteerde gegevens in de landelijke basisregistraties is bijna voltooid, maar voor onze inwoners is alles alweer bij het oude.

Door onderlinge afhankelijkheden tussen de applicaties was het belangrijk de conversie van het IT-landschap in de juiste volgorde uit te voeren: eerst de applicaties voor burgerzaken en BAG, daarna de systemen voor onder meer financiën, belastingen en het sociaal domein. Vervolgens moesten de gewijzigde gegevens nog worden gesynchroniseerd met de verschillende basisregistraties.

Alle diensten weer beschikbaar

Vanwege de conversie en de heraansluiting op de distributiesystemen werd de dienstverlening van de gemeente enkele dagen stilgelegd. Tijdens de sluiting was de gemeente op geplande tijden uitsluitend beschikbaar voor bijvoorbeeld aangiftes van geboorte en overlijden.

De maatregelen waren vooraf duidelijk gecommuniceerd, zodat de inwoners wisten voor welke zaken zij terecht konden bij de publieksbalies in Joure, Balk en Lemmer. Inmiddels zijn alle diensten weer beschikbaar.

Contact

Douwe van der Boon, Accountmanager

+31 182 34 57 01 / douwe.van.der.boon@centric.eu

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

secretaris / secretaris
De Fryske Marren? De Fryske NARREN was een betere naam geweest. Drammers en geldvergriemers...