Gemeente Rotterdam optimaliseert persoonsidentificatieproces
De gemeente Rotterdam gaat haar processen rondom persoonsidentificatie verder optimaliseren.
Daarvoor heeft de gemeente 17 L-1 (Viisage) paspoortscanners bij Centric besteld, die zij gemeentebreed gaat inzetten.
De gemeente Rotterdam heeft bovendien gekozen voor de integratie van de scanners met de applicatie voor persoonsinformatievoorziening, Key2Burgerzaken.
Dit zorgt ervoor dat alle deelgemeenten efficiënt kunnen omgaan met het registreren van de persoonsgegevens. Vooralsnog betreft het de overname van de persoonsgegevens uit het identiteitsdocument, met name in het proces eerste inschrijving in de GBA.
Veel gemeenten gingen Rotterdam al voor, zoals Almere, Amsterdam, Eindhoven, Utrecht, Enschede en Leeuwarden.
De Gemeente Den Haag heeft de bevraging van het Verificatie Informatie Systeem (VIS) laten integreren in de paspoortscanners. Hiermee wordt de geldigheid van het identiteitsdocument gecontroleerd. Binnen enkele seconden weet de medewerker van de afdeling Burgerzaken niet alleen of het identiteitsdocument echt is, maar ook of het in omloop mag zijn en zijn de persoonsgegevens in Key2Burgerzaken overgenomen.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.