digitaal / Partnerbijdrage

Schagen en Hollands Kroon geven direct antwoord op online aanvraag bijzondere bijstand

Gemeenten Schagen en Hollands Kroon: direct antwoord op je online aanvraag bijzondere bijstand

11 februari 2016

Inwoners van de gemeenten Schagen en Hollands Kroon die bijzondere bijstand aanvragen, weten voortaan direct waar zij aan toe zijn. Wie een ondersteuningsaanvraag online indient, ontvangt in veel gevallen meteen een beschikking.

Mensen met een laag inkomen kunnen bij hun gemeente bijzondere bijstand aanvragen, extra financiële steun voor de kosten van bijvoorbeeld bewindvoering of een wasmachine. Een consulent van de gemeente of sociale dienst beoordeelt waar iemand recht op heeft, waarna het verzoek al dan niet wordt toegewezen.

De digitale Snelbalie maakt die beoordeling automatisch en daarmee een stuk sneller. Voor een aanvraag bijzondere bijstand hoef je als inwoner van de samenwerkende gemeenten Schagen en Hollands Kroon bovendien niet meer naar het gemeentehuis. Even inloggen met DigiD, aangeven welke ondersteuning je nodig hebt en binnen 10 minuten ontvang je het antwoord per mail.

Aanvraag in de helft van de tijd

Volgens het marktonderzoek GBI neemt een aanvraag bijzondere bijstand aan de balie gemiddeld tweeënhalf uur in beslag. Via de nieuwe werkwijze met interactieve digitale intake, zoals de Snelbalie van Centric, is dat slechts 80 minuten. Het automatisch afhandelen levert dus een tijdbesparing op van meer dan 50 procent.

Met gemiddeld 24 aanvragen per week in het afgelopen jaar via de Snelbalie, bespaart een gemeente ruim 1.800 uur per jaar, alleen al op het proces voor bijzondere bijstand. Landelijk gezien zouden gemeenten met de Snelbalie miljoenen euro’s aan uitvoeringskosten kunnen besparen.

                'Dankzij de automatische afhandeling van eenvoudige aanvragen is er meer tijd voor de complexe gevallen', aldus Ben Blonk, wethouder van de gemeente Schagen
‘Digitale bijstandsaanvraag landelijk invoeren’

“Wij krijgen zo’n honderd aanvragen per week,” vertelt wethouder Mary van Gent van de gemeente Hollands Kroon. “Voor ons is het handig dat zaken die de consulent standaard goedkeurt, nu automatisch gaan. Daar zijn wij heel blij mee en de cliënt ook. Wat mij betreft is de digitale aanvraag iets dat we landelijk moeten invoeren.”

Aanvragen worden automatisch getoetst aan landelijke regels en gemeentelijk beleid. Is de aanvraag goedgekeurd, dan wordt het geld direct overgemaakt. Burgers die financiële ondersteuning nodig hebben, krijgen daardoor sneller waar zij recht op hebben. Ben Blonk, wethouder van Schagen: “Wie wordt er niet graag snel geholpen? Hiermee verbeteren we de kwaliteit van onze dienstverlening.”

Ook de gemeenten zelf spinnen er garen bij, vindt hij: “Voor onze eigen organisatie betekent dat minder handelingen en dus efficiënter werken. Dat is mooi, want de overheid verwacht dat wij meer doen met minder geld. Dankzij de automatische afhandeling van eenvoudige aanvragen is er meer tijd voor de complexe gevallen.”

Ook andere soorten bijstand online aan te vragen

Naast griffierecht en rechtsbijstand maken de gemeenten dit jaar meer soorten bijzondere bijstand geschikt voor digitale afhandeling, zodat uiteindelijk op de helft van alle aanvragen automatisch een beschikking volgt. Behalve bijzondere bijstand bieden Schagen en Hollands Kroon ook de mogelijkheid om levensonderhoud en individuele inkomenstoeslag digitaal aan te vragen.

Voor mensen die minder vaardig zijn op een computer blijft schriftelijk of telefonisch aanvragen gewoon mogelijk. Ook komen medewerkers van de gemeente nog steeds op huisbezoek mocht dat nodig zijn. Met de Centric Snelbalie bieden de gemeenten Schagen en Hollands Kroon hun inwoners het extra gemak van digitale dienstverlening.

Aantal digitale aanvragen verdubbeld

Organisaties die de Snelbalie inzetten, ontvangen steeds meer aanvragen digitaal. Afgelopen jaar is het aantal aanvragen via de digitale balie ruim verdubbeld, een trend die ook dit jaar zal doorzetten. Deze ontwikkeling past bij het streven naar een digitale overheid, waarmee burgers hun zaken zoveel mogelijk online afhandelen.

Contact

Paul Bruin, Accountmanager
+31 182 34 57 01 /  paul.bruin@centric.eu

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.