Tozo brengt digitaliseringsbehoefte van gemeenten aan het licht
Tozo brengt digitaliseringsbehoefte van gemeenten aan het licht
Een eDienst stelt Centric-gemeenten in staat om zelfstandige ondernemers online inkomensondersteuning (Tozo) te laten aanvragen. Met ingang van “Tozo 2” is de tool beschikbaar voor alle gemeenten en uitvoeringsorganisaties in Nederland. Karin Groenendijk, Business Unit Manager Sociaal Domein, vertelt over de tool maar vooral over het digitaliseringsvraagstuk van gemeenten dat door corona aan het licht komt.
Vanwege het coronavirus zien veel zelfstandige ondernemers hun inkomsten sterk verminderen. De overheid bedacht de Tozo-regeling om hen tegemoet te komen. Samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), PinkRoccade en Wigo4it dacht Centric na over een praktische en snelle invulling van de Tozo-regeling. Karin Groenendijk: ‘Wij werden vroegtijdig betrokken om mee te denken over de uitvoerbaarheid van de regeling, software (waaronder de onze) moet die immers faciliteren. Wij kozen er uiteindelijk wel voor om te wachten tot de specificaties en regelingen definitief waren alvorens onze software aan te bieden. Ervaring leert namelijk dat het vaak erg kostbaar is om fouten te herstellen. Zorgvuldigheid blijft voor ons cruciaal.’
Acceptatie
‘Zoals iedereen werden ook gemeenten overvallen. De acceptatie van op afstand werken kende wat vertraging: in eerste instantie kozen gemeenten om te wachten “tot het herstel van de normale situatie”. Toen duidelijk werd dat corona voorlopig het nieuwe normaal was, veranderde dat. In het contact met gemeenten viel ons - maar bijvoorbeeld ook de directeuren die wij spraken - toen op dat er nog steeds volop verschillen bestaan in de digitaliseringsgraad van gemeenten. Sommige gemeenten zijn ver met digitalisering terwijl bij andere nog steeds veel via de traditionele balie en papieren formulieren gaat. “Tozo” heeft een andere doelgroep dan burgers die bijzondere bijstand aanvragen, maar het principe is hetzelfde. Het digitaal afhandelen en verwerken van dit soort aanvragen is vrijwel altijd veel efficiënter. Je moet natuurlijk denken aan een back-up voor burgers die niet digitaal vaardig zijn. Maar het gros van de burgers is tegenwoordig gewend om zaken digitaal te regelen en verwacht dat ook van zijn of haar gemeente.’
Boost
Dit alles brengt de vraag aan het licht of de coronacrisis een boost voor digitalisering zou kunnen zijn? Groenendijk hoopt van wel: ‘Gemeenten zijn onze klanten maar de klant van onze klant is de burger. Digitalisering optimaliseert de dienstverlening en verhoogt het gemak voor die burger. Ik hoop dat gemeenten de ervaring met het digitaal afhandelen van de Tozo-regeling gebruiken als een kans om hun dienstverlening door te lichten en te optimaliseren. Digitalisering is een belangrijk onderdeel, het scheelt tijd, werk en geld. De menskracht die gemeenten daarmee besparen kunnen ze vervolgens inzetten op plekken en momenten dat het voor burgers er echt toe doet.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.