digitaal / Partnerbijdrage

Actualiteitendiner - Belastingen in een digitale tijd

Actualiteitendiner - Belastingen in een digitale tijd. Wat kan het belastingendomein doen om in de pas te blijven met toenemende digitalisering en strengere privacyregels?

18 juli 2017

Wat kan het belastingendomein doen om in de pas te blijven met toenemende digitalisering en strengere privacyregels? Die vraag stond centraal tijdens het Actualiteitendiner op 8 juni in Rotterdam.

De samenleving verandert in rap tempo. Ook het belastingdomein voelt de veranderingen, zowel intern als extern. “De grote vraag is nu: blijft de overheid steken in schaalvergroting en bestaande dingen verbeteren of kiezen we ervoor om andere dingen te doen?” vroeg gespreksleider Joop van Lunteren, voormalig directeur-generaal Belastingdienst, bij de opening van het Actualiteitendiner van 8 juni 2017.

Uitdagingen

Het Actualiteitendiner, een initiatief van Centric en de Blommestein Groep, vond plaats in Hotel New York in Rotterdam. Een klassiek gebouw in een moderne omgeving, dat symbolisch bleek voor het onderwerp van het debat. Het heffen en innen van belastingen is immers een oud vakgebied, maar de omstandigheden waarin dat gebeurt veranderen snel.

Tijdens het debat kwamen diverse knelpunten ter sprake die voor alle aanwezigen herkenbaar zijn, directeuren van belastingafdelingen en samenwerkingsverbanden. Zoals de uitdaging in het personeelsbeleid, want digitalisering vraagt andere vaardigheden van medewerkers. Vaardigheden die zij niet vanzelfsprekend bezitten. Er moet worden bijgeschoold, maar het opleidingsaanbod blijkt nog niet te zijn afgestemd op de nieuwe vraag.

Wantrouwen

Ook in het belastingdomein is het verzamelen en analyseren van data een uitdaging. Die ligt niet in de technologische mogelijkheden, want die lijken eindeloos. Maar wel in de morele en ethische vraagstukken die datagedreven werken met zich meebrengt. Tijdens het debat werd gesproken over het wantrouwen van burgers jegens de overheid, een wantrouwen dat wordt vergroot wanneer de overheid massaal gegevens koppelt en gebruikt. De overheid kan dat wantrouwen verminderen door bijvoorbeeld duidelijk aan te geven welke data worden gebruikt en waarvoor, stelde een aantal aanwezigen.

Privacy

Een ander aspect van data en de informatiesamenleving kwam ter sprake: privacy. Met de nieuwe Europese privacyverordening, de AVG, verscherpen de regels aanzienlijk. Een van de conclusies was dat een aantal zaken in het belastingdomein straks niet meer mogen, bijvoorbeeld het delen van gegevens voor armoedebestrijding.

Hans Wormer, afdelingsmanager Belastingen in de gemeente Almere: “De AVG is een oude oplossing voor een nieuw probleem, die bovendien het probleem niet gaat oplossen. We worden straks echt gedwarsboomd door deze wetgeving. We komen hier alleen maar uit als we naar nieuwe tools gaan, zoals het trustplatform QIY, dat burgers de regie geeft over hun eigen gegevens. Tot die tijd zullen we het moeten doen met de AVG en dat wordt een lastige periode.”

Meer weten over het Actualiteitendiner?

Benieuwd wat de deelnemers nog meer te vertellen hadden? Bekijk het verslag van het Actualiteitendiner.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.