digitaal / Partnerbijdrage

Bezuinigen door burgers zelf meer aan de knoppen te laten!

Met het Digitale Klantdossier bouwt Centric een innovatief platform voor overheidscommunicatie De mobiele telefoon werd succesvoller naarmate het aantal gebruikers toenam. Zo zal het ook gaan met het Digitale Klantdossier (DKD). Dat is niet een dossier zoals in de gebruikelijke zin van het woord, maar een innovatief platform voor overheidscommunicatie. Centric ontwikkelde de aansluiting op het DKD voor de keten Werk & Inkomen naar aanleiding van de Wet Eénmalige Uitvraag. De eerste fase van het project is succesvol afgerond. Nu gaat men doorpakken in fase twee. Inmiddels wordt ook voor andere ketens de potentie van het DKD onderkend. Wat zijn de huidige mogelijkheden van het DKD en wat kan zij in de toekomst nog meer betekenen? In gesprek met Ron Bartels en Frank Bink.

17 november 2010

Met de Wet Eénmalige Uit-vraag (WEU) werd per 1 januari 2008 vastgelegd dat overheidsinstanties en ketenorganisaties in het domein van Werk & Inkomen een aantal al bekende gegevens niet meerdere keren aan de burger mogen vragen. De voorbereidingen voor de WEU vormden het startsein om het DKD te ontwikkelen. Met haar toepassing GWS4all verzorgt Centric de geautomatiseerde ondersteuning van het domein van Werk & Inkomen voor meer dan 300 gemeenten. Binnen Centric bestaat een scherp inzicht in de verschillende gemeentelijke processen en dat geldt zeker ook voor het domein Werk & Inkomen. En dus was Centric een belangrijke partij bij de ontwikkeling van het DKD.
 

EFFICIËNT HERGEBRUIKEN

'Voor sommigen kan de term Digitaal Klantdossier verwarrend werken', vertelt Ron Bartels, Business Unit manager van de sector Werk, Inkomen en Zorg bij Centric. 'Het is namelijk geen dossier, maar een virtuele bundeling van de werk- en inkomensgegevens van klanten die bekend zijn bij de betrokken uitvoeringsorganisaties. Met het DKD kunnen verschillende partijen binnen de keten gegevens met elkaar uitwisselen. DKD is dus geen bak met gegevens. Het innovatieve van DKD is dat alle gegevens bij de verschillende partijen blijven.' Die partijen zijn dan ook verantwoordelijk voor het gegevensbeheer en daarmee is ook het doelbindingsprincipe (het principe dat informatie die voor een bepaald doeleinde is verkregen, alleen maar voor dat doel mag worden gebruikt, bijvoorbeeld voor een aanvraag van een klant) beter geborgd.


'Het UWV verzorgt de uitvoering van de WW, maar als een WW-uitkering moet worden omgezet in een bijstandsuitkering, wordt de gemeente de uitvoerende partij', vult Frank Bink aan. Als productmanager is hij vanuit Centric verantwoordelijk voor de ontwikkelingen rondom het DKD. 'De gemeente mag gegevens over bijvoorbeeld scholing of arbeidsverleden in zo’n geval niet nog eens aan een burger vragen. Nu kan de gemeente deze gegevens bij het UWV uitvragen. Dit gebeurt via webservices, een technologie die Centric als innovatieve leverancier nadrukkelijk ondersteunt. We zien overigens wel dat men de gegevens nog vaak uit Suwinet-inkijk haalt, maar het nadeel daarvan is dat je de gegevens niet digitaal kunt overnemen. Dan moet een medewerker dus gaan overtikken. Met DKD hoeft dat niet meer.'

 

PURE WINST

Het DKD maakt integrale dienstverlening mogelijk en zorgt ervoor dat partijen in de sector Werk & Inkomen: het UWV, het UWV WERKbedrijf en de gemeentelijke sociale diensten, niet meer los van elkaar functio-neren. Burgers hoeven niet meer steeds dezelfde gegevens te verstrekken en het wordt voor hen transparant welke gegevens de overheid van ze heeft. De eerste fase van het DKD bestond uit het realiseren van de infrastructuur. Inmiddels is het leveren van gegevens door de ketenpartners grotendeels op orde.


De tweede fase ‘Doorpakken met DKD’ loopt nu en bestaat uit het stimuleren van het gebruik van het DKD door de partners. Dat gebeurt onder meer door de inzet van nieuwe toepassingen, zoals het gebruik van e-formulieren en de introductie van de signalenservice. Met de signalenservice kunnen ketenpartners elkaar binnenkort op de hoogte stellen van ‘life-events’ van hun klanten zoals een nieuw dienstverband of een detentie. De e-formulieren stellen de gemeentelijke sociale diensten en de Werkpleinen in staat om hun klanten digitale dienstverlening aan te bieden. Op dit moment kan een burger op www.werk.nl al online een aanvraag doen voor de Wet Werk en Bijstand (WWB). Dat is pure winst. Ron Bartels: 'Hoe meer je de burgers zelf aan de knoppen laat, des te zuiniger je als overheid kunt opereren.'
 

REGIE VAN DE RIJKSOVERHEID

Met de ontwikkeling van DKD is een belangrijke stap gezet naar administratieve lastenverlichting en proactieve dienstverlening binnen een transparante overheid. Het platform is dan ook breder in te zetten, bijvoorbeeld in de zorgketen waar ook een groot aantal verschillende partijen met elkaar moeten communiceren. Die potentie zag ook het Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP) en ze adopteerde de ontwikkeling van het DKD al in een vroeg stadium als referentieproject. Bartels: 'Belangrijke erkenning. Voor een verbeterde dienstverlening is het echter van het grootste belang dat ook de overheid doorpakt en haar sturende rol blijft houden. Het opgaan van het CP-ICT in KING biedt daartoe mooie perspectieven.'

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.