Advertentie
digitaal / Nieuws

Slimme apparaten veroveren Nederlandse huishoudens

De toekomst staat voor de deur. En hij gebruikt waarschijnlijk een slimme deurbel.

03 september 2024
Slimme deurbel van het merk Ring
ANP/ Hollandse Hoogte/ Robin Utrecht

Bijna een kwart van de Nederlanders experimenteert met programma’s met kunstmatige intelligentie (AI), zoals ChatGPT. Niet alleen het gebruik van AI-toepassingen neemt toe, ook het gebruik van apparaten die data produceren wint snel terrein. 89 procent van de Nederlanders heeft minstens één slim apparaat thuis.

Communicatieadviseur

Yacht
Communicatieadviseur

Teamleider Openbare Orde en Veiligheid

Gemeente Leeuwarden
Teamleider Openbare Orde en Veiligheid

Vooral jongeren

In 2024 heeft 23 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder AI-programma's gebruikt zoals ChatGPT om teksten, video's of afbeeldingen te maken. Dat meldt het CBS op basis van het onderzoek ict-gebruik van huishoudens en personen 2024. Jongeren tussen de 18 en 25 jaar zijn de grootste gebruikers. Maar liefst 48,7 procent in deze leeftijdsgroep zet AI-tools in. Ook 25- tot 35-jarigen maken met 41 procent relatief veel gebruik van dergelijke programma's. Van de 75-plussers gebruikt slechts 1procent AI-toepassingen.

Het gebruik van AI-toepassingen zoals ChatGPT varieert ook op basis van het opleidingsniveau. In 2024 gebruikte 34 procent van de mensen met een hbo- of wo-opleiding deze technologie, vergeleken met 19 procent van degenen met een havo-, vwo- of mbo-diploma.

Slimme apparaten in bijna elk huis

Slimme apparaten winnen snel terrein in Nederlandse huishoudens. In 2024 heeft 89 procent van de Nederlanders minstens één slim apparaat in huis, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2020. Slimme thermostaten, slimme verlichting en huishoudelijke apparaten zijn gemeengoed geworden. Het meest voorkomende slimme apparaat is de smart tv, die in 63 procent van de huizen te vinden is, gevolgd door slimme water-, gas- of elektriciteitsmeters die door 61 procent van de huishoudens worden gebruikt.

Naast de meer traditionele slimme apparaten zoals thermostaten en verlichting, winnen ook slimme accessoires aan populariteit. In 2024 had 57 procent van de Nederlanders slimme accessoires zoals smartwatches en draadloze koptelefoons. In 2022 was dit nog 51 procent.

Problemen en zorgen

17 procent van de gebruikers had problemen bij het installeren of instellen van slimme apparaten. Beveiligings- en privacyproblemen waren minder voorkomend maar nog steeds aanwezig: 4 procent had hiermee te maken. Voor sommigen zijn deze zorgen een reden om slimme technologie volledig te mijden; 83 procent van de mensen zonder slimme apparaten geeft aan geen behoefte te hebben aan deze technologie, vaak vanwege zorgen over privacy, beveiliging of hoge kosten.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie