Advertentie
digitaal / Nieuws

Ambtenaar 2.0 gaat landelijk

Het project Ambtenaar 2.0 krijgt 4 ton van het ministerie van Binnenlandse Zaken om de rijksambtenaren warm te maken voor eigentijds internetgebruik

15 februari 2010

Ambtenaar 2.0, dat het gebruik van web 2.0 binnen de overheid wil stimuleren, startte in 2008 onder de vleugels van het ministerie van LNV. Nu wordt het gepromoveerd tot een rijksbreed programma. De komende 2 jaar trekt de stuurgroep Overheid van de Toekomst er 2 ton per jaar voor uit. Deze stuurgroep valt onder de Vernieuwing Rijksdienst van secretaris-generaal Roel Bekker.

 

Het Programma Ambtenaar 2.0 blijft zich richten op de verzameling van kennis over het gebruik van internet door de overheid. Op het gelijknamige digitale netwerk verzamelden zich sinds de oprichting 3000 ambtenaren en burgers. Initiatiefnemer Davied van Berlo heeft plannen voor een online leeromgeving voor ambtenaren. De bedoeling is dat jaarlijks 1000 ambtenaren een opleiding web 2.0 krijgen. Zij kunnen leren hoe Twitter en Linkedin te gebruiken voor hun werk. ‘Hiermee is een overheid 2.0 weer een stap dichterbij gekomen’, aldus Van Berlo.

 

Het programma gaat daarnaast concrete 2.0 overheidsinitiatieven ondersteunen en stimuleren. Zo wordt op 24 februari tijdens de Dag van de Ambtenaar 2.0 een prijs uitgereikt aan de ‘overheidsorganisatie 2.0 van het jaar’. Ook is Van Berlo van plan om de samenwerking tussen verschillende overheidsorganisaties te verbeteren door ‘online vergaderzalen’ aan te gaan bieden. Van Berlo: ‘Het past bij een nieuwe overheid om met verschillende overheidsdiensten samen problemen aan te pakken. We willen laten zien hoe dit door het gebruik van internet beter en efficiënter kan.’

 

Voor de financiering van een deel van de plannen moet de komende tijd nog wel worden gezocht naar partners, zowel binnen de rijksdienst als daarbuiten. Als dat goed gaat kan het programma mogelijk uitbreiden. Ambtenaar 2.0 gaat zelf ook als een ‘overheidsorganisatie 2.0’ werken. In de praktijk betekent dat: geen vast kantoor, openheid van zaken, het gebruik van online software en veel samenwerken. Van Berlo: ‘Als de overheid over twee jaar al een klein beetje dit voorbeeld volgt dan is ons programma een succes.’/Jeroen Visser

 

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

mirjam landsman / adviseur
Davied, weer zo'n goed initiatief! Aan wat voor profielschets denk je bij de mensen die je hiervoor zoekt?
Lourens Dinger / IM adviseur
Mag ik vragen wat het nut hiervan is? Of er rekening gehouden wordt met de verantwoordingsplicht van de overheid (Twitter), het niet afhankelijk zijn van één firma (Twitter, Linkedin). Gaan we straks met elke internetdienst die een mogelijkheid tot communiceren biedt in zee?
Volgens mij is dit een zoveelste poging van de overheid om in te springen op een hype.
Dit is 2 ton aan weggegooid geld waar men over vijf jaar niets meer van weet.
marike ter Linden / Adviseur
Mooi nieuws! Ik kijk graag mee vanuit Amsterdam hoe jullie het aanpakken, kan dat? Zou hier graag over vertellen in de Adviesgroep Amsterdam. Deze Adviesgroep werkt in alle onderdelen van de gemeente Amsterdam en zo kunnen we snel kennis verspreiden in het Concern.
Davied van Berlo / Projectleider Ambtenaar 2.0
Marike, hoe zouden we zo'n samenwerking kunnen aanpakken? Wil je meekijken of meedoen? We zoeken nl. ook mensen die een tijd mee willen draaien met Ambtenaar 2.0 en die kennis vervolgens weer terug in hun organisatie inbrengen. Zoek je zo'n constructie? Hoor graag!
Davied van Berlo / Projectleider Ambtenaar 2.0
Voor alle duidelijkheid:

Ambtenaar 2.0 richt zich niet alleen op het Rijk, maar op alle ambtenaren (en anderen die mee willen denken/werken).

Dus ook: gemeenten, provincies, waterschappen, diensten, etc. Zie http://leden.ambtenaar20.nl
Advertentie