Advertentie
digitaal / Nieuws

‘Extra investering is onvermijdelijk’

De extra investering is volgens het college ondere andere essentieel voor de continuïteit van de bedrijfsvoering.

12 januari 2024
Heel veel biljetten van honderd euro op een computer
Shutterstock

Gemeente Almere heeft een slordige 18 miljoen euro extra nodig om ICT-voorzieningen weer op orde te krijgen. Het college schrijft dat investeringen essentieel zijn voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. De afgelopen jaren kwamen grote IT-problemen aan het licht, waaronder het verdwijnen van het complete mailverkeer van de afgelopen 13 jaar.

Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Gemeente Den Haag
Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Senior redacteur/ speechwriter

Gemeente Maastricht
Senior redacteur/ speechwriter

Continuïteit

De extra investering is volgens het college essentieel voor de continuïteit van de bedrijfsvoering, de noodzakelijke overgang naar een nieuwe ICT-leverancier en de verbetering van de dienstverlening. Het originele bedrag van zo’n 15,6 miljoen was gebaseerd op een globale inventarisatie van de benodigde investeringen. Nu er nader onderzoek is gedaan, blijkt dat meer dan het dubbele ervan nodig is: 33,6 miljoen euro.

‘Meer bewust van ICT als randvoorwaarde’

Wethouder Kees Ahles: ‘We realiseren ons dat dit een fors bedrag is. Maar deze extra investering is onvermijdelijk om knelpunten op te lossen en ervoor te zorgen dat de digitale werkomgeving van de gemeente echt klaar is voor de toekomst. Om de basis op orde te krijgen, kunnen en willen we daarom niet volstaan met halve maatregelen. We zijn ons er ook steeds meer van bewust dat we ICT niet moeten zien als kostenpost, maar als randvoorwaarde voor goede informatievoorziening en dienstverlening naar inwoners en bedrijven.’

Niewe leverancier

Het rapport ‘toekomstbestendige organisatie’ dat Almere in maart 2022 opstelde werd duidelijk dat er een overstap nodig is naar een nieuwe leverancier om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. In 2018 verlengde Almere nog een lopend contract met IT-dienstverlener Fujitsu, waarbij de CIO van Almere nog lovende woorden had voor de samenwerking met het Japanse IT-bedrijf. Fujitsu bood Zo’n 2600 werknemers een virtuele werkomgeving die, volgens het persbericht destijds, ‘voldoet aan alle geldende normen op het gebied van beveiligings- en privacyregelgeving.’

Mailboxen jarenlang verwijderd

In 2021 kwamen er echter grote problemen aan het licht toen bleek dat het informatiebeheer van Almere 'niet op het gewenste en ook wettelijk vereiste niveau' is, zo concludeerde het college destijds in een brief aan de raad. De gemeente bleek de mailboxen van tal van bestuurders en topambtenaren te laten verwijderen, omdat de archivering van de mailboxen te duur was. Het complete mailverkeer van zowel bestuurders als topambtenaren van de gemeente Almere over een periode van 13 jaar verdween in de prullenbak en is niet meer terug te halen.

Met het tot in de details uitgewerkte nieuwe programma digitaliseringsstrategie moeten dramatische ICT-problemen van die orde definitief tot het verleden gaan behoren.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bert Bakker
Als ze al die data gewist hebben over dertien jaar is er heel wat anders aan de hand. Dat is een bewuste doofpot. En stiekem zijn die backups er wel want dat is verplicht om die te maken van het systeem net als met die verplichte vingerafdrukken een paar jaar terug die zogenaamd niet opgeslagen werden maar nog steeds benaderbaar zijn. Het is maar wie er niet wil dat je kijkt. Dit valt dan niet onder het kopje email backup maar onder het kopje systeem backup en de goegemeente weet dan niet beter.
Advertentie