Advertentie
digitaal / Nieuws

BAG-'reparatie' bezorgt studenten adresproblemen

Door nieuwe BAG-regels moeten veel studenten administratief verhuizen naar een adres dat ze met anderen delen. Huurders en verhuurders voorzien administratieve ellende.

07 april 2014

Door een aanpassing in de BAG-regels moeten veel studenten administratief verhuizen naar een adres dat ze met anderen delen. Huurders en verhuurders waarschuwen voor administratieve ellende en willen een apart register.

Generieke eenduidigheid
De registratie van onzelfstandige studentenwoningen moet op een eenduidige manier, in plaats van op de twee verschillende manieren die door gemeenten worden gehanteerd, besloot het Bronhouders- en Afnemersoverleg (BAO) van de BAG in november. Sommige gemeenten hielden zich aan de generieke afbakeningsprincipes in de BAG-wet, andere getroostten zich de moeite het 'objectenhandboek' te hanteren waarin de BAG-regels voor meer specifieke situaties zijn uitgelegd. Eenduidigheid bleek gewenst en na overleg koos het BAG-BAO toch maar voor de generieke regels. De student die nu met negen anderen een verdieping in een studentenflat deelt, woont binnenkort niet meer op 'nummer 240, kamer 7', maar gewoon op nummer 240. Soms verandert zelfs het huisnummer.

Adres verandert
Duizenden studenten zullen zo hun eigen adres verliezen en dat gaat administratieve problemen opleveren, stellen de studentenvakbond LSVb en Kences, het samenwerkingsverband van studentenhuisvesters. "Voor studenten was een prima oplossing bedacht in het Objectenhandboek", zegt Vincent Buitenhuis, directeur van Kences. "Maar dat is door een aantal gemeenten niet goed begrepen. Het was misschien ook een wat ingewikkelde regel." Probleem is nu volgens Buitenhuis wel dat de minder juiste interpretatie van de regels in november vorig jaar tot standaard is verheven. Studenten in met name Amsterdam, Amstelveen, Rotterdam, Nijmegen en Wageningen zullen dat volgens hem gaan merken en administratief moeten verhuizen, met alle gedoe van dien.

Tijdelijk register
Deze en andere gemeenten die door het besluit hun werkwijze moeten veranderen hebben daarvoor tot eind 2016 de tijd gekregen. Om de afnemers van de BAG wat eerder terwille te kunnen zijn, heeft het ministerie van I&M besloten een tijdelijk register op te zetten met studentenflats en -woningen die nog niet aan het nieuwe besluit voldoen. LSVb en Kences pleiten ervoor om dat register serieuzer aan te pakken en permanent te maken. "Wie zien ook steeds vaker dat de BAG als standaard wordt gebruikt door allerlei instanties. En veel van die instanties zijn niet ingericht op de komende situatie." Buitenhuis vreest dat als het tijdelijke register ophoudt te bestaan, veel studenten alsnog in de problemen komen en allerlei toeren moeten uithalen om rechten op bijvoorbeeld studiefinanciering en huurtoeslag daadwerkelijk bevestigd te krijgen. "Dat tijdelijke register is gewoon een Excel-bestand. Dat is toch kolderiek? Je moet het nú goed oplossen."

Andere gevolgen
Ook verhuurders van studentenhuisvesting zullen hun systemen moeten aanpassen aan de nieuwe situatie, stelt Buitenhuis. "Een aan de BAG gekoppelde administratie wordt een stuk lastiger. en er zijn ook steeds meer hulpdiensten die onderweg naar een melding rechtstreeks in de BAG kijken wat ze achter de deur zullen aantreffen." Dat laatste zal op studentencomplexen ook minder goed gaan werken, verwacht hij. De verantwoordelijke ministeries van BZK en I&M hebben inmiddels laten weten binnenkort over de problematiek te willen praten.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie