Zes trends in sociale netwerken
Twitteren doen we nog lang niet allemaal, maar wie tegenwoordig nog steeds niet op Linkedin zit, voor wie Hyves nog een onbekend fenomeen is of wie nog nooit van Facebook heeft gehoord, loopt nu toch wel hopeloos achter op het gebied van sociale netwerken. Maar zijn die netwerken eigenlijk wel zo sociaal? Zijn het wel die vrijplaatsen waar jan en alleman elkaar treft waar en wanneer men dat wil?
Dat valt volgens consultant David Armano wel mee. In zijn blog op de website Harvard Business schrijft hij dat de sociale media steeds exclusiever worden. En minder sociaal. Armano voorspelt de volgende zes trends in sociale media:
1. Sociale netwerken worden minder sociaal
Binnen sociale netwerken ontstaan steeds vaker exclusieve groepen die zich afschermen van de rest. Hyperactieve en waardeloze ‘vrienden’ worden steeds vaker verborgen. Er wordt bewuster gezocht naar toegevoegde waarde, ‘clutter’ wordt weggefilterd en verbannen.
2. Bedrijven gaan het netwerk zelf organiseren
Slimme ondernemingen gaan zelf de netwerken van hun werknemers organiseren. Al was het maar om een betere klantenservice te realiseren.
3. Nieuwe netwerken leiden tot competitie
Competitie en spelelement zijn niet weg te denken uit sociale netwerken. Nieuwe netwerken focussen daar sterker op, smijten kwistig met beloningen en rangschikken de deelnemers. Bedrijven kunnen op deze trend inspelen en werknemers via interne netwerken met elkaar laten wedijveren, bijvoorbeeld om de meeste klanten binnen te halen, de beste verkoopscijfers te realiseren.
4. Er komen gebruikscodes
Ondernemingen kunnen de toegang tot sociale netwerken moeilijk nog verbieden; dat zou contraproductief werken. Wel zal er steeds vaker een gebruikscode worden opgelegd. Werknemers krijgen te horen hoe ze zich ‘sociaal’ behoren te gedragen en op welke concurrentiegevaren ze moeten letten.
5. Sociale media worden mobieler
Als bedrijven de toegang tot sociale netwerken toch gaan verbieden, dan zal de sociale netwerker uitwijken naar mobiel netwerken. Pauzes zouden wel eens gebruikt en verlengd kunnen worden om even via de smartphone een berichtje te posten.
6. Sociale netwerken vervangen e-mail
‘Sharing’ van informatie uit de media gebeurt steeds vaker via sociale netwerken. Dat gaat sneller en is eenvoudiger dan een of meerdere e-mailadressen in te vullen, of een artikel in een emailbericht te kopiëren.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.