Nieuw bod voor cao gemeenteambtenaren
Een structurele salarisverhoging van 2,9 procent, onbeperkt verlofsparen en een eenmalige uitkering van 950 euro ter compensatie van de extra inzet vanwege corona in 2021. Dat bod hebben de gemeentelijke werkgevers neergelegd bij de vakbonden.
Een structurele salarisverhoging van 2,9 procent, onbeperkt verlofsparen en een eenmalige uitkering van 950 euro ter compensatie van de extra inzet vanwege corona in 2021. Dat bod hebben de gemeentelijke werkgevers neergelegd bij de vakbonden.
2,9 procent
De werkgevers verenigd in de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) willen het overleg over de cao gemeenten en de cao samenwerkende gemeentelijke organisaties (SGO) hervatten. Met het oog daarop hebben ze een nieuw bod neergelegd. De belangrijkste onderdelen daaruit zijn een loonsverhoging van 2,9 procent en een looptijd van twee jaar voor de nieuwe cao. Daarnaast komt er een regeling voor het onbeperkt sparen van verlof. Eerder boden de werkgevers een half procent loonsverbetering voor een cao met een looptijd van 12 maanden. De vakbonden eisten een structurele loonsverhoging van 3,5 procent.
Corona-bonus
Een andere belangrijke stap is een afspraak over een extra beloning van ambtenaren voor hun extra inzet in het coronajaar 2021. Het eerdere bod van 300 euro en een vergoeding van 2 euro netto per dag dat ambtenaren thuis hebben gewerkt in 2021, wordt vervangen door een eenmalige uitkering van 950 euro voor alle gemeentelijke medewerkers, of ze nu thuis hebben gewerkt of niet. De werkgevers zeggen met dit bod ‘waardering te willen geven aan alle gemeentelijke medewerkers omdat alle gemeentelijke medewerkers zich op verschillende manieren extra hebben ingezet tijdens de coronacrisis.’ Wel is het zo dat uitkeringen en vergoedingen die medewerkers al in diverse gemeenten hebben gekregen, van deze 950 euro worden afgestrokken. Ook krijgen alle gemeenteambtenaren een zogenaamde ‘verlofharmonisatie’ van 6 bovenwettelijke vakantiedagen.
Ultimatum
De cao-onderhandelingen lagen al sinds februari dit jaar stil. De vakbonden trokken de stekker uit de onderhandelingen omdat ze het bod van de werkgevers zwaar onder de maat vonden, vooral waar het het loon en het verlofsparen betrof. Het loonbod van de werkgevers komt vier dagen voor het verlopen van het ultimatum dat de vakbonden half september hadden gesteld: als de VNG voor 11 oktober niet met een loonbod van 3,5 procent zou komen, dan zouden werkonderbrekingen en stakingen volgen.
Reacties: 50
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Daarom gaat Amsterdam ‘op de barricaden’!
Het actiecomité Amsterdam (van de gezamenlijke bonden) roept jullie op voor een werkonderbreking op dinsdag 12 oktober 2021 van 12.00 tot 15.30 uur.
Samen met jou willen wij onze cao-inzet kracht bij zetten.
In de flyer meer hierover, waarbij ik opmerk dat onze logo’s daarop ontbreken, omdat wij als vakbond (gezien onze statuten) aan geen werkonderbreking/staking kunnen/mogen meewerken. Dit heeft te maken met de afspraken met de Gemeente Amsterdam, waarin een voldoende ‘weerstandskas’ binnen de financiën van een vakbond moet zijn opgenomen. En dat ontbreekt bij ons. Vandaar.
Maar kom toch naar de Dokwerker op 12 oktober en onderteken ook ons statement door de QR-code op de bijgesloten kaart te scannen!
Tot ziens op 12 oktober bij de Dokwerker op het Jonas Daniel Meijerplein en alvast bedankt voor je steun.
Met vriendelijke groet,
Willem de Horde,
Bestuurder/GO-lid van FDO-MHA in Amsterdam
€ 950, 00 bruto voor een fulltimer. Zeg 475 netto, als je minder uren werkt dus nog minder. En als je al iets van je gemeente hebt gekregen wordt dat er nog eens afgehaald. Door het thuiswerken moest ik voor het eerst in jaren bij betalen aan mijn energiebedrijf. Premies pensioen gaan ook al omhoog. Inflatie knalt omhoog. Personeel loopt weg of is niet te krijgen. Gek he?
Nu: Bonden eisen 3,5%. Werkgever biedt 0,12%. Reactie bonden is dat ze gaan praten..
Snapt u het nog?
Van 0,5 naar 0,12 en dan toch aanknopingspunten zien voor een gesprek?
https://fdo-cmhfnl.email-provider.nl/link/0ncqgw …
https://fdo-cmhfnl.email-provider.nl/link/0ncqgw …
Er wordt niet direct onderhandeld met de VNG maar met het door de VNG ingestelde College voor Arbeidszaken (CvA). En wie zitten daar in? Onze "eigen" burgemeesters en wethouders. Degene die de hand op de knip houden zitten dus dichterbij dan je denkt.
Zie voor de samenstelling https://vng.nl/artikelen/college-voor-arbeidszaken
Laat de medewerkers van de VNG niet meer vallen onder de CAO rijk maar onder de laagste van de afgesloten CAO's (gemeenten/rovincie/rijk). Moet je kijken hoe snel de gemeenteambtenaren een reeel bod krijgen. Het huidige bod betekent dat zelfs de inflatie niet wordt gecompenseerd. Hoe durven ze.
Hieruit blijkt geen enkel waardering wel een riante tweede bezuiniging.
Overigens is ook bij het Rijk nog altijd geen nieuwe cao afgesloten.
Thuiswerkvergoeding idem dito. Bij de meeste gemeenten is hierover nog steeds niets geregeld. D.w.z. geen CAO waarin staat 45 of 56 of 58 euro per maand vanaf maart 2020!
Geen terugwerkende kracht, geen thuiswerkvergoeding, wel een eenmalige afkoopfooi, geen verlaging van de almaar toenemende werkdruk .
Simpel voorstel plat die boel. Leuk met het oog op de verkiezingen.
En wanneer je een bijna nulprocentsbod voor 2021 een 'net tegenbod' vindt, dan heb je recht op een bijvoeglijk naamwoord: malle Pietje
De ingangsdatum van de verhoging per 1-12-2021 is onbespreekbaar, aangezien de vertraging volledig is te wijten aan de houding/onderhandelingstactiek van de werkgever. Een structurele hogere coa-verhoging per 1-1-2021 i.p.v. afkoop door een éénmalige bijdrage onder het mom van dat de verhoging niet met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd. Bij het rijk kan de cao ook met terugwerkende kracht worden ingevoerd. Afkoop met een eenmalige bijdrage en een lagere verhoging blijft ons altijd achtervolgen.
Ook een opvolgende verhoging per 1-7 2022 dient eerder, oftewel per 1-1-2022 te worden ingevoerd.
Mocht de werkgever niet willen ingaan op de eisen van de bond, dan moet men daar ook de consequenties (werkonderbreking, staking) maar eens van ondervinden. Geen woorden, maar daden.
Wordt niet gedragen door de gemeenteambtenaar.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/b …
Voor de echte werknemers, de ambtenaren, schiet er dan weinig over. Welke andere werknemer heeft dit nu?
Een slappe werkgever die eindelijk een keer de waarheid verteld moet worden.
.
De inflatie is nu 5% per jaar, zonder energiekosten (gas, water, benzine). Dus alle ambtenaren gaan er fors op achteruit. En dan heb ik de inflatie van huisvesting niet meegerekend. Deze cijfers zijn al wel bekend maar worden steeds breder bekend.
En krapte op de arbeidsmarkt is er overal. Ambtenaren verlaten de organisatie niet om reden van salariering, kijk maar in de Personeelsmonitor (feiten i.p.v. meningen).
Het gros van de werknemers wordt in meer of mindere mate door de overheid betaald. Wegenbouwers, straatmakers, leveranciers van bedrijfsbussen en tractie, medewerkers van uitzendbureaus enz. Daar piep je toch ook niet over.
- ja, er is overal krapte en wat zie je dus overal: de lonen gaan omhoog. Dank voor de ondersteuning van het argument dat hierom dus ook bij de overheid c.q. gemeenten de lonen moet stijgen.
- ja, de belastingbetaler betaalt altijd alle van ambtenaren loonstijgingen. Daarom is het een overheid. Bij de overheid (en een aantal andere sectoren) kan de loonstijging vanwege de aard van de werkzaamheden niet of nauwelijks terugverdiend worden door een stijging van de arbeidsproductiviteit. Dat is bekend: wet van Baumol. Geen argument, oude koeien uit de Telegraaf.
- vertrek van ambtenaren vanwege het salaris. Het gaan niet om het vertrek, het gaat om de instroom. Die blijft achter muv een paar vakgebieden. Probeer maar eens een planeconoom voor de overheid te vinden of een ict-er. Inhuur, zzp-ers tegen woekertarieven. Ze willen niet in dienst van gemeenten.
Nog meer bij te dragen aan de discussie?
De pijnpunten bij de instroom erken ik, schaarse profielen zijn er zeker maar ook altijd al wel geweest, van WMO consulenten tot ICT inderdaad. Dit geldt in andere sectoren net zo goed, denk aan de technische sector. Hogere salarissen zijn (niet altijd) de oplossing, feit is dat de gemeente gewoon keurig betaald (zie benchmarkten) en vooral ook secundair een zeer goed arbeidsvoorwaardenpakket heeft.
Tenslotte, het loon gaat dus ook om hoog, alleen niet hoog genoeg volgens sommige.
Probeer het bredere plaatje te zien, de coronacrisis heeft niet tot gemeentelijke ontslagen geleid, pensioenen en salarissen zijn altijd doorbetaald en er is niet beknibbeld op overige voorwaarden. Andere sectoren dromen van een cao als deze.
0,12 % over 2021 en 0,75% over 2022. Een inflatie die maar stijgt en stijgt; energierekeningen die straks de pan uit rijzen. Pietje, met alle respect maar je beredenering klopt niet. je stelt: "gemeentelijke ontslagen geleid, pensioenen en salarissen zijn altijd doorbetaald en er is niet beknibbeld op overige voorwaarden". Dit is evenals bij publieke sectoren als onderwijs en de ook de zorg waar forse investeringen worden gedaan. Vervolgens schrijf je dat andere sectoren dromen van een CAO als deze. Interessant even tevens uiterst subjectief. De afgelopen jaren laten door geringe instroom precies het tegenovergestelde zien: de gemeente is geen aantrekkelijke werkgever meer en ja dit komt grotendeels door de zeer geringe salarisontwikkeling.
Tot slot kan je niet, aangezien je blijft vragen om inhoudelijke reacties en blijft strooien met zelfgenoemde feiten, niet ontkennen dat 0,12% dus 1,4% vanaf december over het jaar 2021 zeer zeer matig is zeker als je het vergelijkt met andere sectoren. Dat is simpelweg een feit. Daar kan ook jij niet omheen.
Daarnaast is de 1,5% in juli over 2022 dus 0,75% met de verwachte inflatie tevens zeer zeer mager. Allemaal simpel op te halen feiten door naar de ontwikkeling in andere sectoren te kijken. De secundaire arbeidsvoorwaarden waar je eerder aan refereert zoals het LKB is allang en breed ingezet bij andere sectoren. Neem de CAO Sociaal werk. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn exact hetzelfde of beter (rondom bovenwettelijke verlofdagen e.a) en het LKB is tevens exact op hetzelfde niveau. Allemaal feiten.
Je zin Pietje over: "Tenslotte, het loon gaat dus ook om hoog, alleen niet hoog genoeg volgens sommige...: is dus wederom subjectief en kan met simpele feiten weerlegd worden.
Het is gewoon een schandalig aanbod en er spreekt 0 respect uit. De bonden moeten dit nooit accepteren.
Logischerwijs snapt men heus wel dat 5 % erbij een utopie is maar corrigeer de huidige inflatie op zijn minst.
- de 36 urige werkweek (waar de gemeenten overigens het monopolie niet op hebben). Die is er vooral ook gekomen om een salarisverhoging mogelijk te maken: minder uren voor hetzelfde geld. Hier geldt weer: minder gewerkte uren dwingt in feite een verhoging van de arbeidsproductiviteit af.
- je komt vaak terug op de secundaire arbeidsvoorwaarden die zo goed zouden zijn. Dat mag zo zijn maar die zijn in de afgelopen jaren alleen maar slechter geworden of beperkt als ruil voor het verhogen van de lonen.
- Corona als argument. Kijk naar de geschiedenis van de CAO's: er elke keer bij de onderhandelingen is er wel een crisis die een werkgever gebruikt om een salarisverhoging af te houden. De financiele crisis 2009 gevolgd door het bezuigingsbeleid van het rijk: nullijnen onder verwijzing hiernaar. Maar met de groeicijfers van de afgelopen jaren en nu direct na de corona-crisis (die door het rijk overigens voor de gehele economis met schuldverhoging is opgevangen) is een loonstijging zeer gerechtvaardigd.
- er is al uitgelegd dat het loon niet omhoog gaat met dit bod van de werkgever, in reele termen is sprake van een daling van de lonen (en daar hebben meer sectoren last van, vandaar dat zelfs de VVD er voor pleit dat de lonen omhoog moeten).
Zo genoeg?
Zo bijzonder zijn die secundaire arbeidsvoorwaarden ook niet, als je het afzet tegen het gemiddeld opleidingsniveau. Dat lijkt pietje een beetje te vergeten. Maar pietje snapt ook het begrip "inflatie" niet helemaal. Of hij moet maar eens uitleggen waarom hij vindt dat in een sterk groeiende economie alle gemeenteambtenaren er in koopkracht best een procent of 5 op achteruit mogen gaan.
Vergeet je ensioen niet. Al tien jaar geen indexatie meer en dus 20% minder waard inmiddels.
het vernieuwde bod heeft ook mijn verbazing gewekt. Eerst 0.5 bieden over 2021 en vervolgens 0.12 over 2021,,,, En dan melden dat je een verbeterd bod doet.... waanzin!!!
Paginatie