Exit reorganisatieontslag?
Het ambtenarenrecht kent slechts enkele ontslaggronden. De overheidswerkgever die een ambtenaar wil ontslaan moet hieruit een keuze maken en nagaan welke ontslaggrond het meest in aanmerking komt. Eén van de ontslaggronden, die in deze slechte economische tijden vaak gebruikt zal moeten worden, betreft het reorganisatieontslag. Niet alleen bij gemeentes en andere lagere overheden, maar ook bij de Rijksoverheid moet immers worden bezuinigd.
De vakbonden hebben met Minister Spies onderhandeld over een nieuw sociaal beleidskader dat bij reorganisaties zou moeten worden gehanteerd. Het vorige sociaal beleidskader had een looptijd tot eind 2012.
De onderhandelingen zijn echter in een patstelling beland. De bonden stellen dat er al een onderhandelingsakkoord was, maar dat de Minister op het laatste moment weigert te tekenen. Ze zou door de Ministerraad zijn teruggefloten. Nu is het ‘resultaat’ van de onderhandelingen - wat dus geen akkoord blijkt te zijn - ook wel bijzonder.
Uitgangspunt is een sluitende aanpak van werk naar werk (VWNW) voor alle rijksambtenaren. Concreet houdt dit in dat er een ‘VWNW’-plan wordt opgesteld, dat voorziet in begeleiding en opleidingen voor de ambtenaar die zijn functie verliest ten gevolge van een reorganisatie.
Om te bepalen wie als eerste zijn functie verliest indien wordt gesneden in het aantal medewerkers, wordt het afspiegelingsbeginsel gebruikt. Volgens dit beginsel worden ambtenaren per categorie uitwisselbare functies ingedeeld in leeftijdsgroepen en wordt de ambtenaar met het kortste dienstverband in een leeftijdsgroep als eerste aangewezen. Dit beginsel moet in de plaats komen van het anciënniteitsbeginsel, waarbij alleen wordt gekeken naar de lengte van het dienstverband en leeftijd geen rol speelt. Het afspiegelingsbeginsel wordt sinds 2006 door UWV gebruikt en het lijkt me terecht dat dit beginsel ook bij de Rijksoverheid wordt gehanteerd.
Maar wat gebeurt er volgens het ‘onderhandelingsakkoord’ met overtollige ambtenaren? Zij krijgen de gelegenheid om met professionele ondersteuning te zoeken naar een passende functie. Dat kan bij het Rijk of bij een bij een andere, bij het ABP aangesloten, organisatie zijn. Die zoekperiode duurt minimaal 18 maanden. Als het dan niet is gelukt om een functie te vinden kan een vervolgtraject worden gestart. Een verplicht ontslag is echter niet mogelijk. Het reorganisatieontslag verdwijnt uit de rechtspositieregeling voor de rijksambtenaren en overtollige ambtenaren blijven dan dus gewoon in dienst. Dat is natuurlijk bijzonder, juist in deze tijden. De bonden houden vast aan dit ‘onderhandelingsresultaat’ en zijn zo nodig bereid tot acties. Waarschijnlijk ligt het op de weg van een nieuwe Minister om de patstelling te doorbreken.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.