Advertentie
carrière / Nieuws

Werkgevers onwetend over algoritmes bij sollicitaties

Dat het gebruik van algoritmes kan leiden tot discriminatie is maar beperkt bekend, waarschuwt het College voor de Rechten van de Mens.

01 september 2022
Smartphone met LinkedIn app geopend
Veel werkgevers realiseren zich niet dat online vacatureplatforms zoals LinkedIn ook algoritmes gebruiken.Shutterstock

Vrijwel alle werkgevers maken gebruik van algoritmes bij de werving en selectie van personeel, maar hoe die precies werken is vaak onbekend. Weinig werkgevers zijn zich ervan bewust dat het gebruik van algoritmes kan leiden tot onbedoelde discriminatie en uitsluiting.

Secretaris-directeur Gemeenschappelijke Regeling Jeugdwet en Wmo Midden-Holland

Leeuwendaal in opdracht van Gemeente Gouda
Secretaris-directeur Gemeenschappelijke Regeling Jeugdwet en Wmo Midden-Holland

Jurist Handhaving Leefomgeving

Gemeente Stichtse Vecht
Jurist Handhaving Leefomgeving

Platforms

Dat blijkt uit een onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens. Daarvoor werden 896 werkgevers – waaronder overheidsinstanties – ondervraagd. Zo goed als alle werkgevers (96 procent) verspreiden vacatures via online platforms zoals LinkedIn, een indirecte vorm van algoritmegebruik. Ruim één op de tien zet algoritmes in bij de selectie (12 procent) en bij de beoordeling (ook 12 procent) van kandidaten.

Uitgesloten

Veel werkgevers realiseren zich niet dat online vacatureplatforms ook algoritmes gebruiken, zegt Jacobine Geel, voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens. 'De algoritmes van LinkedIn en van de cv-databanken bepalen namelijk wie jouw vacature ziet en wie er tevoorschijn komt op jouw zoekvraag.' Dat kan betekenen dat sommige mensen worden uitgesloten, of minder kans hebben om een vacature tegen te komen.

We raden werkgevers aan om goed in de gaten te houden of er geen groepen buiten de boot vallen.

Jacobine Geel, voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens

Vaker mannen

Een voorbeeld is een Amerikaans onderzoek dat aantoonde dat een algoritme vacatures voor goedbetaalde banen vaker liet zien aan mannen dan aan vrouwen. Bovendien vindt een werkgever die via sociale media werft vooral mensen die zich goed online kunnen presenteren. Een ander risico is dat mensen met een beperking, zoals mensen die slechtziend of slechthorend zijn, sommige digitale beoordelingstesten niet kunnen doen, terwijl zij wel geschikt kunnen zijn voor de functie. 

Weinig bewust

Werkgevers zijn zich weinig bewust van de gevolgen van algoritmegebruik. Ze weten welke kandidaten ze wel bereiken met hun wervingsbeleid, maar hebben geen beeld van wie ze niet bereiken. Ook weten werkgevers in de helft van de gevallen niet of een mens de automatische selectie controleert om te kijken of er personen onterecht afvallen. Werkgevers weten ook niet echt waardoor kandidaten automatisch afvallen. Ze toetsen recruitmenttechnologieën nauwelijks op eerlijkheid.  

Buiten de boot

Jacobine Geel: 'We raden werkgevers aan om goed in de gaten te houden of er geen groepen buiten de boot vallen en als dat wel zo is, of dat terecht is. Het is belangrijk vacatures via meerdere kanalen te verspreiden. Ook moeten werkgevers sollicitanten vooraf vertellen welke rol algoritmes spelen in hun werving en selectie.'

Makkelijker

Het College voor de Rechten van de Mens vindt dat de overheid werkgevers moet helpen om discriminatie bij werving en selectie tegen te gaan. Naar aanleiding van het onderzoek heeft het College een factsheet met aanbevelingen voor ambtenaren opgesteld. Zo moeten ambtenaren het makkelijker maken voor werkgevers om algoritmes te toetsen op eerlijkheid.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie