Advertentie

VNG wil code hulpverleners

Interview - Hulpverleners stompen af door de scheldpartijen die ze bijna dagelijks te horen krijgen. Door het instellen van een code weten hulpverleners weer waar ze de streep moeten trekken als jongeren over de schreef gaan, stelt burgemeester van Almere en de nieuwe voorzitter van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) Annemarie Jorritsma.

08 januari 2008

Komt dit plan nadat hulpverleners met oud en nieuw zijn belaagd en bekogeld?
‘Dit was niet direct de aanleiding. We - het ministerie van Binnenlandse Zaken en anderen - waren er al langer mee bezig.’

 

Een code. Het lijkt het zoveelste middel om vervelende jongens en meisjes hun mond te snoeren.
‘Nou, het zit zo dat de code vooral voor de werknemers bedoeld is, de hulpverleners, zeg maar. We hebben gereageerd als werkgevers en nemen het nu op voor de werknemers. Zij accepteren te veel van deze jongeren en komen daardoor later in actie. Dat is een glijdende schaal.’

 

Hoe weet u dat?
‘Ik had dit ook al vaker gehoord, van bijvoorbeeld de politie. En ook een journalist van de NOS sprak er laatst over. Die was zich echt lam geschrokken van wat er allemaal tegen de hulpverleners werd gezegd.’

 

En dus is er nu de code.
‘Ja, in de hoop dat dit de publieke discussie over wat je wel en niet kan zeggen tegen hulpverleners, losmaakt.’

 

Hoe ziet het protocol er uit?
‘Het is een soort handleiding waarin staat hoe de werknemer om moet gaan met slecht gedrag van klanten of burgers. Veel sociale diensten hebben al zo'n protocol waarin hetzelfde beschreven staat. Maar ik begrijp wat u bedoelt, het blijft een grijs gebied. Wat is nou precies belediging en wat doe je dan? Maar ik hoop dat we hiermee wel wat meer duidelijkheid creëren voor de werknemers.’

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie