Advertentie

VNG claimt alsnog 1,2 miljard van rijk

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft toch nog een bedrag van 1,2 miljard euro gevonden dat het nieuwe kabinet straks zeker richting gemeenten moet sluizen.

17 september 2012

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft toch nog een bedrag van 1,2 miljard euro gevonden dat het nieuwe kabinet straks zeker richting gemeenten moet sluizen. ‘Dat budget voor verkeer en vervoer moet in de stedelijke regio’s blijven.’

Inzet formatie

Die extra claim is op het laatste moment opgenomen in een totaal pakket van wensen dat de VNG bij de formateurs van een nieuw kabinet op tafel wil leggen. De claim is toegevoegd aan de lijst waarover al eerder overeenstemming was bereikt. Kern van die inzet is dat gemeenten het rijk dit keer niet om meer geld vragen, als wel om betere decentralisaties.

Bereikbaarheid stedelijk gebied

De stedelijke gebieden vormen volgens de gemeentelijke koepelorganisatie de economische motoren van het land. ‘Een goede bereikbaarheid van deze gebieden is van essentieel belang voor de economische groei in ons land’, stelt het VNG-bestuur. Gemeenten zeggen, om een impuls te geven aan de economische groei, te willen investeren ‘in een betere en duurzame bereikbaarheid.’

Geld voor stadsregio's

Graag willen ze met het rijk zodanige afspraken maken, dat intensieve intergemeentelijke samenwerking in elk geval op het gebied van mobiliteit mogelijk blijft. De wettelijke verkeer- en vervoertaken en de bijbehorende middelen daarvoor – de zogeheten Brede Doeluitkeringsgelden – dienen op dat intergemeentelijk niveau beschikbaar te blijven. Het rijk keert voor de uitvoering van het verkeer- en vervoerbeleid op lokaal en regionaal niveau  elk jaar 1,8 miljard euro uit aan de 12 provincies en 7 stadsregio’s. Van dat bedrag gaat nu 1,2 miljard naar de stedelijke regio’s. ‘En daar hoort het te blijven’, aldus VNG-directielid Kees Jan de Vet. Met andere woorden: het BDU-geld moet niet naar de provincies of het rijk vloeien. Door de boven de markt hangende afschaffing van de stadsregio’s, is ook de toekomst van het BDU-budget ongewis.

Metropoolregio

Gemeenten moeten volgens de brief aan de (in)formateurs de vrijheid krijgen om hun samenwerking zelf vorm te geven, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de Wet Gemeenschappelijke regelingen (Wgr of Wgr+). Het zittende, nu demissionaire kabinet wilde die Wgr-plusregio’s en de bijbehorende regelingen afschaffen. Door de val van het kabinet, werd dat voorstel in juni echter controversieel verklaard door de Tweede Kamer.

De VNG wil nu dat het nieuwe kabinet belemmeringen voor grensoverschrijdende samenwerking wegneemt. Bovendien moeten ook nieuwe vormen van intensieve regionale samenwerking, zoals in de metropoolregio Rotterdam – Den Haag, mogelijk worden.

Wietpas niet defintief

Wat de VNG betreft, voert het nieuwe kabinet de wietpas niet definitief in. Tenminste niet nadat de lokale overheden daarmee hebben ingestemd. De koepelorganisatie dringt erop aan dat ‘rekening wordt gehouden met de ervaringen die in het zuiden van het land zijn opgedaan.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Het openbaar vervoer kan wel een impuls gebruiken, nadat de laatste jaren er wel erg veel geld naar de wegenbouw is gevloeid. Een A2 met tien rijstroken is niet bepaald een voorbeeld van een efficiënte investering.



H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het lijkt mij juist dat het desbetreffende budget bij de Overheid/overheden terecht komt die bevoegd zijn tot de besluitvorming. Dat hoeven niet bij voorbaat gemeenten te zijn als dergelijke bevoegdheden bij een andere Overheid terecht komt.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
@Hannes. Kennelijk heb je tijdens de piek nog nooit tussen Utrecht en Amsterdam gereden. Bovendien moet je het natuurlijk ook zien als een toekomst gerichte investering.
Advertentie