Advertentie

Rotterdam wil na lasten ook lusten

Volgens een OESO-rapport kan de stad Rotterdam veel meer profiteren van haar positie als grootste haven van Europa. 'We zijn een doorvoerhaven voor Europa, dus willen we ook ondersteuning vanuit Europa.'

15 mei 2013

De Rotterdamse haven is goed bezig, maar de stad profiteert nog niet ten volle van haar positie als grootste toevoerhaven van Europa. ‘We zijn belangrijk voor Europa, dus mogen we ook wel meer financiële ondersteuning ontvangen van Europa.’

Rotterdam kan meer profiteren van haven
In het maandag gepresenteerde rapport The Competitiveness of Global Port-Cities; The Case of Rotterdam/Amsterdam – The Netherlands stelt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) dat de stad Rotterdam meer kan profiteren van haar haven. Bijvoorbeeld door meer havengerelateerde bedrijven aan te trekken en een internationaal maritiem dienstencentrum te worden.

Aanbevelingen "niet verrassend"
Wethouder Jeannette Baljeu nam het rapport samen met topman Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam in ontvangst. Ze vond de aanbevelingen in het rapport niet verrassend. ‘Ze zijn ondersteunend aan het gevoel dat wel al hebben en aan de richting die we al hebben ingezet: meer samenwerken in regionaal verband, zoals met de Drechtsteden en West-Brabant, economische versterking op de arbeidsmarkt en in werkgelegenheid en gebruik van de Vlaams-Zeeuwse Delta.’

Sterkere verbinding bedrijfsleven stad en haven
Volgens Baljeu doet Rotterdam het als maritiem dienstverleningscluster in de ranking “best goed” op het gebied van verzekeringen, juridisch en maritiem onderhoud. ‘Maar we kunnen een sterkere keuze en verbinding maken tussen het stedelijke bedrijfsleven en het havenbedrijfsleven. We moeten de maritieme sector als totaal meer promoten. Wij zijn de experts en we doen ons werk, maar we vergeten het nog trots uit te dragen. Dat gaan we zeker doen.’

Meer ondersteuning vanuit Europa
Kritisch is het OESO-rapport op het feit dat Rotterdam zelf vooral de lasten draagt van de haven met milieuvervuiling en files, terwijl het achterland de vruchten plukt in de vorm van werkgelegenheid, vindt Baljeu op het gebied van milieu “logisch”. ‘Lokaal heb je daar natuurlijk als eerste last van. Vanuit de Havenvisie 2030 doen we al veel aan omgevingsconsequenties, duurzaamheid en het beperken van de overlast. Daarbij kijk ik ook naar onze betekenis voor Europa. Ik wil meer met de Europese Commissie de discussie aangaan over meer ondersteuning voor projecten in luchtkwaliteit en transport, stimulering van de binnenvaart en vervoer over spoor. Wij zijn immers toeleverancier van Europa. We willen ook inzetten op pijpleidingen. Iets wat niet in de transportvisie van de Commissie staat.’

Toegevoegde waarde voor buiten Europa
Op het gebied van werkgelegenheid profiteren vooral de omliggende gemeenten van Rotterdam van de haven, blijkt uit het rapport. Baljeu benadrukt dat Rotterdam op dit vlak ook een toegevoegde waarde heeft voor buiten Nederland. ‘We zijn vooral een doorvoerhaven. We hebben meer toegevoegde waarde in het buitengebied, maar we zijn ook belangrijk voor Europa, zoals Antwerpen. We zijn een grote haven in een klein land. Hamburg heeft voor Duitsland zelf meer toegevoegde waarde.’

Financiële ondersteuning en in regelgeving
Natuurlijk ziet Baljeu liever nog meer werkgelegenheid en banen voor Rotterdammers in de haven en in de industrie. ‘Maar we moeten ook trots zijn op onze positie als doorvoerhaven en daar meer ondersteuning uit Europa voor vragen. Ik hoop dat zij die keuze maken in zowel financiële zin als in regelgeving. Het zou mooi zijn als we schepen kunnen ombouwen voor betere luchtkwaliteit en we in de binnenvaart in heel Europa op de schonere brandstof LNG kunnen varen. We gaan, ook samen met het kabinet, lobbyen. Dat doen we met z’n allen voor Europa en voor Rotterdam.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Insider / ...
Als er nou 1 iets is dat allang niet meer geschikt is om gemeentelijk te besturen, is het de haven wel. Onderbrengen bij een ministerie dus. De ondernemingen en werknemers van de haven komen nl. allang niet meer uit R'dam. Langs de A15/N57 liggen gemeenten die veel meer met de haven hebben dan Rotterdam (laagst opgeleide inwoners van NL).

Oh ja, Mevrouw Baljeu als u echt geeft om de luchtkwaliteit. De kolencentrale (die nu bijna af is) op de 2e maasvlakte lijkt me belangrijker om "weg te lobbyen" dan een beetje te pielen met brandstof voor de binnenvaart. De luchtkwaliteit in R'dam is immers de slechtste van Europa.
Joop de Ruiter / gepensioneerd
L.S.

In het bovenstaande artikel komt naar voren, dat Rotterdam in de industrie werkgelegenheid wenst. Daar is een deeloplossing voor. Neemt men de voorwaarden: beter met energie omgaan, afvalstoffen bv papier en karton uit grootstedelijke gebieden inzamelen en weer opwerken, papier en karton op grote schaal voor Afrika produceren (ontwikkelingshulp betaald door Nederland en Europa) dan kan met een uitgekiende nieuwe papierindustrie met standaard papiermachines in uitwisselbare posities tbv onderhoud en vervanging een productie capaciteit van ca. 2 miljoen ton papier en karton op jaarbasis worden gerealiseerd. Daarbij wordt de afvalenergie van de met steenkool gestookte centrale ten volle benut. Deze krijgt hierdoor en veel hoger netto rendement, uitgaande van de energie inhoud van de verbrande steenkool. Papiergrondstoffen kunnen uit het Roergebied, Groot Londen, Antwerpen/Brussel en de Randstad Holland gemakkelijk per boot worden aangevoerd. Met een goed industrieel complex kan op die manier miljarden Euro's worden verdiend. De aanloopkosten zijn hoog, maar dat is momenteel geen probleem, omdat geld bij de banken voorhanden is. Dus Rotterdam... niet l..... maar poetsen. Groeten.
Advertentie