Advertentie

Ambtenaren kunnen niet bezuinigen

Basile Lemaire is bestuurskundige en schrijver van het boek “Ballen (m/v) op het blok: succesgericht veranderen binnen overheden” dat begin volgend jaar bij uitgeverij Kluwer verschijnt.

01 november 2012

De VVD en de PvdA hebben een definitief regeerakkoord bereikt. Onze overheden krijgen te komende jaren te maken met forse bezuinigingen. Hoe die bezuinigingen precies zullen uitpakken, blijft nog even gissen. Maar het wordt in ieder geval een interessante uitdaging omdat overheden prima weten hoe ze méér geld moeten uitgeven maar niet geleerd hebben de broekriem aan te halen.

Overheden denken eerder in termen van budgetten dan in te behalen resultaten. Een belangrijke doelstelling daarbij is dat je je hele budget moet opmaken, omdat je anders volgend jaar misschien minder krijgt. En mocht je over je budget heen schieten, dan is er binnen de organisatie altijd wel ergens een potje te vinden om het gat te dichten. Of er is gewoon een tekort, dat kan ook.

Als je decennia lang gewend bent om zo te werken en te denken, dan is het niet zo vreemd dat “bezuinigen” een moeilijke opgave voor je is. Dit blijkt ook uit het onderzoek van het Financieel Dagblad van 26 september jl. Ministeries bezuinigen niet; ministeries passen ramingen aan en calculeren meevallers in.

De reacties op dit onderzoek zijn fors. Op de diverse internetfora zijn emoties en sarcasme niet van de lucht. De burger voelt zich het slachtoffer van het naar binnen gekeerde ambtenarenapparaat en diens zucht naar zelfbehoud. “Ooit was de overheid er voor de inwoners van het land. Nu zijn wij er voor de overheid. Wij betalen, zodat het Haagse waterhoofd kan doorgaan alsof er geen crisis bestaat.”, stelt iemand in een online reactie.

Wat echter vergeten wordt, is dat het gros van de ambtenaren helemaal niet kán bezuinigen. Naast het denken in termen van budgetten en potjes, is er nog een hele belangrijke reden waarom dat zo is: het kortcyclische handelen van de ambtelijke top. Ambtelijke directies opereren dicht op de politiek. De politiek is kortcyclisch: als bewindslieden wat willen bereiken, moet dat binnen hun ambtsperiode gebeuren. Bovendien moeten ze continu inspelen op de actualiteit.

Daar hoort tegenwoordig ook het reageren op de toenemende brij aan onzinnige Kamer- en Raadsvragen bij. En daarvoor doet de bewindsman of -vrouw dan weer een beroep op het ambtelijk apparaat. Topambtenaren zijn zo gedwongen om mee te bewegen met het ad hoc karakter van de politiek. De hele aard van de top van de overheid heeft zo kortcyclisch werken en denken in haar genen gekregen.

Bezuinigen is echter een vorm van gestructureerd veranderen. Het vraagt om heldere doelen stellen, oplossingsalternatieven afwegen, moeilijke beslissingen durven nemen. Het vraagt om een visie voor de langere termijn op de eigen organisatie en haar functioneren. Het kortcyclische karakter van de top van de overheid vraagt zoveel tijd, aandacht en energie dat het de aandacht van een mogelijke lange termijnvisie wegzuigt.

Als bewindslieden serieus zijn met hun ambities voor efficiënter opererende overheden, dan zullen ze twee dingen moeten doen. Ten eerste zorgen voor een ambtelijke top die in staat is om noodzakelijke, structurele veranderingen te initiëren. Daarvoor heb je ambtelijk leiders nodig met lef; mensen die durven te sturen op wat nodig is.

Deze veranderingsgezinde buitenbeentjes in ambtenarenland moeten vervolgens ook de ruimte krijgen om veranderingen tot een succes te brengen. Dit kan niet zij belast blijven met allerhande kortcyclische vraagstukken.

De ambtelijk leiders die werkelijk kunnen veranderen en bezuinigen zijn echter ook de ambtenaren die zich niet altijd geroepen voelen om bestuurders op hun wenken te bedienen. Zij hebben geen aandacht voor de zoveelste mediagedreven ad hoc vraag. Zij zullen ook “nee” durven verkopen aan bestuurders. De vraag is of bewindslieden dit wel aandurven.

Basile Lemaire is bestuurskundige en schrijver van het boek “Ballen (m/v) op het blok: succesgericht veranderen binnen overheden” dat begin volgend jaar bij uitgeverij Kluwer verschijnt.

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Janssen / Boekhouder
Het altijd mooi om te lezen, hoe deskundigen aangeven hoe de overheid zichzelf zodanig kan saneren/reorganiseren dat zij effectief en efficient kan werken.

Sinds de overheid bestaat, is deze discussie al gaande.

In tegenstelling tot de particuliere sector, zijn de factoren politiek, emotie en irrationele besluiten eerder normaal dan uitzonderlijk.

Je kunt de waarden en normen en standaarden van de particuliere sector NIET gebruiken in de publieke sector. Het levert alleen maar discussies en scheven verhoudingen op.

In de particuliere sector is de behoefte naar producten en diensten bepalend voor de productie ervan. En de prijs is het resultate van onderhandelingen tussen vraag en aanbod.

Maar in de publieke sector is er geen markt, of concurrentie, de behoefte is gebaseerd op wetten en emoties.

De reden van bestaan van de overheid is om wetten en spelregels te maken. De overheid maakt wetten en regels omdat de bevolking dat wilt, ook al zijn deze wetten onzinnig en duur.

Heb je ooit nederlandse burgers voor de poort van Den Haag zien staan en schreeuwen: wij willen een paspoort, een ID kaart, een vergunningenstelsel, accijnzen betalen etc. Ik heb ze niet gezien.

De overheid zelf is het probleem, en kan dus zelf nooit een oplossing aanreiken.

Al tientallen jaren staan in de media treurige berichten of het (dis)functioneren van de Staat. Tekorten, slecht geraamd, overschrijdingen op proejcten, ja, griekenland betaalt met rente terug, wij verdienen erop.

Maar draai het eens om: stel je voor de overheid functioneert voor 100% en dat alles echt gehandhaaft gaat worden. Volgens mij zal dit niet goed uitpakken.
Boris
Mi begint het toch eerst met de politiek (en tegenwoordig ook de media). Rust, visie, durf, feiten, lef, voorbeeld(ig)gedrag, regeren op hoofdlijnen en ruimte voor diversiteit (ook in meningen) ontbreekt al geruime tijd in deze domeinen. Er wordt veel te veel ad hoc gereageerd en/of uit de heup geschoten. Politiek en media worden daardoor steeds ongeloofwaardiger en dragen steeds minder gezag uit. Daardoor wordt het steeds moeilijker om binnen overheden echt te veranderen.

Daar komt nog bij dat de ambtelijke top (en veelal de lagen er onder ook) politiek geëngageerd zijn en lid van een politieke partij. Met het eerste is natuurlijk niets mis, maar bij het tweede zet ik vraagtekens. Het kan namelijk gemakkelijk leiden tot het willen "pleasen" van gelijkgezinde politici/collega-topambtenaren om zodoende verder te stijgen op de carrièreladder.
criticus
Volgens mij een correcte analyse.

Samengevat: er is een professionalisering nodig van de politiek. Lef, visie, ruggegraat ontbreken veelal, te vaak pappen en nathouden en ambtelijke jaknikkers zijn gewenst.



Opheffen van de ambtenarenstatus en weigeren een klokkenluidersbescherming te realiseren laten zien hoe het er bij het Rijk voorstaat....
Niels / Ambtenaar
Helemaal mee eens. Alleen de implementatie zal denk ik nog wel door de strot geduwd moeten worden bij een groot deel van de ambtelijke top. Aller! Vooruit, voor de laatste keer een ad-hoc opdracht!
M.Stevens / HRM Adviseur
Natuurlijk kan een overheid wel bezuinigen. Je noemt als bestuurder het bedrag waarmee de organisatie het minder moet doen en je houdt er aan vast. Je vraagt je managers twee of drie alternatieve plannen voor de bezuinigingen te ontwikkelen. Je noemt een scherpe deadline. Als bestuurder geef je aan dat je zo weinig mogelijk met de planvorming zult bemoeien omdat je op de wijsheid van de ambtelijke managers vertrouwt. Als ze de planning niet dreigen te halen of als ze idiote plannen ontwikkelen (waarmee je als bestuurder onmiddellijk in de problemen komt), roep je ze bij je en spreek je ze aan op hun gedrag (en niet op de inhoud) . Kies en vervolgens houd als bestuurder je rug zo lang mogelijk recht . Ook als je achterban (al dan niet via de pers) de bezuinigingen weer proberen terug te draaien. Zorg ook dat managers die niet in control zijn door eigen keuzes of door een 'laissez fair'-opstelling, kennis maken met het instrument 'demotie'.
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Geen wonder toch ook wanneer de beslis-/bestuurs-/beleidsorganisatie groter is dan het personeel wat hieraan uitvoering dient te geven. Inmiddels geldt dit overigens ook voor de zorg. Daar is inmiddels het hoofd ook groter als het lijf wat het moet dragen. Het enige wat dan nog rest is naar elkaar knikkebollen....

We moeten terug naar meer doeners en wat minder denkers zodat er ook nog wat gedaan kan worden. Tegelijk resulteert dit in enorme besparingen!
Wilma Hendriks / zelfstandige werkzaam in het sociale domein
Beste Basilie,



Veel van wat u schrijft herken ik. Toch wil ik de drift tot het opmaken van budgetten, nuanceren. Zolang er een financieel 'kasstelsel' wordt gehanteerd en de projecten daar op worden afgestemd blijft het ad hoc.

Dirk-Jan Beens / manager Informatiebeheer en -Ontwikkeling gemeente Amersfoort
Tegen het licht van de talrijke bezuiniginsgoperaties die de afgelopen jaren met resultaat zijn doorgevoerd bij alle lagen van de overheid, lijkt mij de stelling dat ambtenaren niet kunnen bezuinigen evident onjuist. De vraag of keuzes bij deze bezuinigingen altijd leiden tot de best mogelijke maatschappelijke waardetoevoeging, is uiteindelijk een politieke vraag. Overigens komt het mij voor dat de inwoner van Nederland het wat dat betreft helemaal niet zo slecht getroffen heeft met 'zijn' overheid.
Ronald / beleidsambtenaar
Jammer dat de heer Basile Lemaire en sommige reageerders nog hun denken baseren op denkbeelden en werkwijzen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. De moderne beleids- en bestuursambtenaar werkt veel ondernemender en weegt kosten en baten goed tegen elkaar af. Wat wel is dat politici niet altijd nee durven zeggen tegen plannen en verzoeken vanuit de samenleving. Of langlopende subsidies durven te verminderen of beeindigen. Schrappen staat niet in hun woordenboek.
Niels / Ambtenaar
In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw was ik er zeker nog niet. Maar dat hetgeen geschetst door Basilie Lemaire toen ook al bestond, verbaasd mij niks. Staatrechtelijk is er de laatste halve eeuw weinig wezenlijks veranderd. Ik reken mijzelf ook tot de categorie moderne beleids- en bestuursambtenaren, maar ik geloof in de menselijke maat. Ik vind het ook logisch dat zaken zouden gaan zoals Basilie ze heeft verwoord. Ik zie dat zelf ook om mij heen. Het is alleen maar menselijk (falen) dat we steeds vaker zo kortcyclisch zijn gaan denken of erin meegaan. Dat is het sterkst op politiek niveau, maar waaiert naar mijn idee steeds vaker uit over het ambtelijk apparaat. En ik vind het niet meer dan noodzakelijk dat we onszelf daartegen moeten wapenen. Als dat betekent dat we zaken anders moeten gaan organiseren (om ongewenst menselijk handelen of denken te voorkomen of minimalisereb), dan ben ik daar voor. Dat zal de maatschappij op langere termijn ten bate komen...
Advertentie