Advertentie

Overheden komen digibeten tegemoet

Een aantal overheden gaat proberen mensen met beperkte computer- en internetvaardigheden te herkennen en ze te helpen gebruik te maken van hun elektronische dienstverlening.

25 augustus 2010
Herkennen
De gemeenten Amsterdam, Rotterdam, en Tilburg, de Belastingdienst, het UWV en de Stichting het Juridisch Loket werken in het project 'E-loket op 1' samen met technologie-instituut Novay. Baliemedewerkers van deze overheidsorganisaties verwijzen klanten door naar de online oefenmodule Klik & Tik op internet. Novay voert daarnaast een onderzoek uit naar wat de beste manier is om digibeten te herkennen en doorverwijzen en hoe dat in de werkroutines van de baliemedewerkers is in te passen.

1,6 miljoen digibeten
De proef loopt door tot half oktober en is mede mogelijk gemaakt door het programma Digivaardig & Digibewust, dat als doel heeft zoveel mogelijk mensen deel te laten nemen in digitale ontwikkelingen. Naar schatting 1,6 miljoen mensen maakt om uiteenlopende redenen in het geheel geen gebruik van het internet.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Dino
Ik ben al 25 jaar werkzaam in de ict, maar heb bij sommige contacten met de overheid een sterke voorkeur voor een echte persoon. Iemand die luistert en die ergens verstand van heeft. Daar kan geen online service tegenop.
Inez
En wat wordt het volgende? Een schriftelijke cursus 'Lezen' voor analfabeten?

Goed bedoeld, maar een echte digibeet help je niet met een module op internet.
Motek from Space / Dienstverlenende
Dat is leuk nieuws. Nu nog even de KPN, UPC, Tele2 en alle overigen verzoeken hun storingen op te lossen en we kunnen allemaal likkebaardend aan het toetsenbord hyves en twitter gebruiken voor onze sociale omgang met of zonder smiley's.
Wat ook enorm leuk is is de gratis dienstverlening van de marktpartijen als men van de electronische snelweg gebruik maakt, per post of telefoon hangt er namelijk een administratief prijskaartje aan van tussen de € 14 en € 18 . Vette pech als de server of de website niet werkt, De download en uploadsnelheid is sowieso niet hetgeen waar men voor betaalde tot nu toe. Overigens heeft UPC in Friesland al een slechte naam opgebouwd ivm jarenlange "storingen" of "wertkzaamheden" waardoor de klant niet ontvangt waar voor betaald wordt. Dus leuk hoor, zo'n cursusje maar liever eerst eens die machtige kabelexploitanten de duimschroeven aandraaien ivm het WWW.
Piet Boekhoudt / Projectmanager E-loket op 1
De reactie van de Digibeet is terecht, maar doet niet helemaal recht aan de doelen van het project ‘E-loket op 1’. Het lijkt me daarom goed om wat verdere toelichting te geven op de werkwijze ‘E-loket op 1’. Ook wij vinden dat begeleiding van digibeten belangrijk is en diverse aan het project deelnemende overheidsorganisaties (zoals UWV en de Gemeente Tilburg) zorgen er voor dat mensen geholpen worden, bijvoorbeeld in de openbare bibliotheek of in de hal van het stadskantoor. Natuurlijk is een goede begeleiding en motivatie belangrijk, maar daar zijn helaas niet altijd de mogelijkheden voor aanwezig. In het project ‘E-loket op 1’ onderzoeken we welke rol overheidsorganisaties kunnen spelen bij het herkennen en doorverwijzen van digibeten, waarbij een belangrijk doel is het betrekken van deze grote groep burgers bij de (ontwikkeling van) overheidsdienstverlening. Het gaat dus echt om meer dan het aanbieden van een 'cursusje, zoals in een van de andere reacties te lezen is. We vinden het, net als ’De Digibeet’, belangrijk dat mensen zelf ervaren welke nieuwe wegen het gebruik van computer en internet voor hun openen. De doelgroep van digibeten is volgens ons breed. Mensen die nog niet kunnen omgaan met een muis hebben niets aan een online hulpmodule zoals ‘Klik & Tik’. Ook mensen met beperkte taalvaardigheden, zullen op een andere manier geholpen moeten worden. Mensen met meer digivaardigheden kunnen met ‘Klik & Tik’ (eventueel met hulp van anderen) wel verder komen.

De reactie van Paul vd Hart doet mijns inziens geen recht aan de doelstellingen van het project. Natuurlijk, ook overheidsorganisaties hebben er belang bij dat hun digitale diensten gebruikt worden. Maar het is even naïef om te denken dat we de ontwikkelingen van internet kunnen stoppen en dat de overheid die ontwikkelingen moet negeren. Het gaat om een grote groep van mensen die de aansluiting in deze samenleving dreigt te missen bij onvoldoende digivaardigheden. Het is niet voor niets dat UWV aan ‘E-loket op 1’ meedoet: om een kans te maken op de arbeidsmarkt, zijn digivaardigheden steeds belangrijker. Bijvoorbeeld om je aan te melden bij een uitzendbureau of om een sollicitatiebrief te schrijven.
De negatieve ‘Big Brother’-utopie die Orwell in zijn boek ‘1984’ beschrijft kunnen we niet voorkomen door de ontwikkelingen te negeren, maar door er op in te spelen. Daar speelt de overheid natuurlijk een belangrijke rol.

Paul Hart
Het klinkt zo aardig, zo menslievend. Zo behulpzaam, zo ondersteunend. Zo goedbedoelend en van geen kwaad bewust.

Maar het benauwt me. Het lijkt een een eerste stap in de richting van totale verplichte digitalisering. De belastingdienst was de eerste, nu de rest nog.

En na die aardige, menslievende, behulpzame, ondersteunende, goedbedoelende en van geen kwaad bewuste cursus is ook je laatste argument weg.

En blijft er slechts over de anonieme en afstandelijke digitale ambtenaar, het webloket.

Welkom, 1984.
De Digibeet / Eigenaresse
Echte digibeten hebben geen pc, willen geen pc, en nog veel belangrijker die kunnen niks met een pc. Die moet je vooral niet dwingen, maar met zachte hand hun interesse wekken.
Kijk op http://dedigibeet.nl/_sgg/ma_1.htm hoe we dat wel kunnen doen.
Jammer dat alle projecten zich nu nog steeds richten op online projecten. Persoonlijke begeleiding werkt veel beter.
De Digibeet / Eigenaresse
Digibeten vinden dat ze al teveel moeten van de overheid. En hoe meer ze moeten, hoe minder ze willen.
Wil de overheid dan toch deze digibeten bereiken, doe dat dan via de diverse media waar de digibeet wel gebruik van maakt. Gratis weekkranten, dagbladen en televisie. Daarin laat je de gewone man vertellen waarom de computer zijn leven verrijkt heeft. Bijvoorbeeld dagelijks contact via beeld en geluid met verre familie. Oude vrienden terug gevonden. Mensen met dezelfde hobby gevonden, enz, Verhalen waar ze zichzelf in kunnen herkennen.
Belangrijkste is dat de digibeet inziet dat de computer voor plezier en ontspanning kan worden gebruikt. Dat ze uit zichzelf gaan zeggen; misschien moet ik het toch eens gaan proberen. Hun interesse is gewekt. En als ze dan eenmaal over hun angst heen zijn, komt het "verplichte" internetbankieren, Digi ID, enz. ook wel.
Waar overheid hierin een rol kan spelen is door in de advertenties mensen door te verwijzen naar gemeente en UWV voor informatie waar bij hun in de buurt een computercursus wordt gegeven. Tenslotte sturen die hun eigen werkzoekenden ook op cursus dus weten ze waar mensen terrecht kunnen.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Piet Boekhoudt

Ik moet al een half dozijn codes onthouden om via internet toegang te krijgen tot diverse diensten. Er wordt me op het hart gedrukt om die codes niet op te schrijven (vanwege eventueel misbruik als ze in handen vallen van derden). Maar de codes die ik niet frequent gebruik, vergeet ik weer. Voor dit fundamentele probleem heeft niemand uit E-land me nog een oplossing aangereikt. Daarom doe ik bepaalde zaken nu weer op papier.

Maar de druk van diegenen die me willen dwingen tot digitalisering, wordt steeds groter.

Instanties beginnen te weigeren me bepaalde informatie op papier toe te sturen. Mijn printer stoot ongezonde dampen uit en is de inkt is schreeuwend duur. Ik verlies daardoor overzicht over wat er van mijn bankrekening is afgeschreven, terwijl ik dat toch wil kunnen controleren.

Welke praktische oplossing (dat wil zeggen: praktisch voor mij als gebruiker en als klant, niet slechts voor instanties) kunt u me aanreiken?
Advertentie