Overheden komen digibeten tegemoet
Een aantal overheden gaat proberen mensen met beperkte computer- en internetvaardigheden te herkennen en ze te helpen gebruik te maken van hun elektronische dienstverlening.
De gemeenten Amsterdam, Rotterdam, en Tilburg, de Belastingdienst, het UWV en de Stichting het Juridisch Loket werken in het project 'E-loket op 1' samen met technologie-instituut Novay. Baliemedewerkers van deze overheidsorganisaties verwijzen klanten door naar de online oefenmodule Klik & Tik op internet. Novay voert daarnaast een onderzoek uit naar wat de beste manier is om digibeten te herkennen en doorverwijzen en hoe dat in de werkroutines van de baliemedewerkers is in te passen.
1,6 miljoen digibeten
De proef loopt door tot half oktober en is mede mogelijk gemaakt door het programma Digivaardig & Digibewust, dat als doel heeft zoveel mogelijk mensen deel te laten nemen in digitale ontwikkelingen. Naar schatting 1,6 miljoen mensen maakt om uiteenlopende redenen in het geheel geen gebruik van het internet.
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Goed bedoeld, maar een echte digibeet help je niet met een module op internet.
Wat ook enorm leuk is is de gratis dienstverlening van de marktpartijen als men van de electronische snelweg gebruik maakt, per post of telefoon hangt er namelijk een administratief prijskaartje aan van tussen de € 14 en € 18 . Vette pech als de server of de website niet werkt, De download en uploadsnelheid is sowieso niet hetgeen waar men voor betaalde tot nu toe. Overigens heeft UPC in Friesland al een slechte naam opgebouwd ivm jarenlange "storingen" of "wertkzaamheden" waardoor de klant niet ontvangt waar voor betaald wordt. Dus leuk hoor, zo'n cursusje maar liever eerst eens die machtige kabelexploitanten de duimschroeven aandraaien ivm het WWW.
De reactie van Paul vd Hart doet mijns inziens geen recht aan de doelstellingen van het project. Natuurlijk, ook overheidsorganisaties hebben er belang bij dat hun digitale diensten gebruikt worden. Maar het is even naïef om te denken dat we de ontwikkelingen van internet kunnen stoppen en dat de overheid die ontwikkelingen moet negeren. Het gaat om een grote groep van mensen die de aansluiting in deze samenleving dreigt te missen bij onvoldoende digivaardigheden. Het is niet voor niets dat UWV aan ‘E-loket op 1’ meedoet: om een kans te maken op de arbeidsmarkt, zijn digivaardigheden steeds belangrijker. Bijvoorbeeld om je aan te melden bij een uitzendbureau of om een sollicitatiebrief te schrijven.
De negatieve ‘Big Brother’-utopie die Orwell in zijn boek ‘1984’ beschrijft kunnen we niet voorkomen door de ontwikkelingen te negeren, maar door er op in te spelen. Daar speelt de overheid natuurlijk een belangrijke rol.
Maar het benauwt me. Het lijkt een een eerste stap in de richting van totale verplichte digitalisering. De belastingdienst was de eerste, nu de rest nog.
En na die aardige, menslievende, behulpzame, ondersteunende, goedbedoelende en van geen kwaad bewuste cursus is ook je laatste argument weg.
En blijft er slechts over de anonieme en afstandelijke digitale ambtenaar, het webloket.
Welkom, 1984.
Kijk op http://dedigibeet.nl/_sgg/ma_1.htm hoe we dat wel kunnen doen.
Jammer dat alle projecten zich nu nog steeds richten op online projecten. Persoonlijke begeleiding werkt veel beter.
Wil de overheid dan toch deze digibeten bereiken, doe dat dan via de diverse media waar de digibeet wel gebruik van maakt. Gratis weekkranten, dagbladen en televisie. Daarin laat je de gewone man vertellen waarom de computer zijn leven verrijkt heeft. Bijvoorbeeld dagelijks contact via beeld en geluid met verre familie. Oude vrienden terug gevonden. Mensen met dezelfde hobby gevonden, enz, Verhalen waar ze zichzelf in kunnen herkennen.
Belangrijkste is dat de digibeet inziet dat de computer voor plezier en ontspanning kan worden gebruikt. Dat ze uit zichzelf gaan zeggen; misschien moet ik het toch eens gaan proberen. Hun interesse is gewekt. En als ze dan eenmaal over hun angst heen zijn, komt het "verplichte" internetbankieren, Digi ID, enz. ook wel.
Waar overheid hierin een rol kan spelen is door in de advertenties mensen door te verwijzen naar gemeente en UWV voor informatie waar bij hun in de buurt een computercursus wordt gegeven. Tenslotte sturen die hun eigen werkzoekenden ook op cursus dus weten ze waar mensen terrecht kunnen.
Ik moet al een half dozijn codes onthouden om via internet toegang te krijgen tot diverse diensten. Er wordt me op het hart gedrukt om die codes niet op te schrijven (vanwege eventueel misbruik als ze in handen vallen van derden). Maar de codes die ik niet frequent gebruik, vergeet ik weer. Voor dit fundamentele probleem heeft niemand uit E-land me nog een oplossing aangereikt. Daarom doe ik bepaalde zaken nu weer op papier.
Maar de druk van diegenen die me willen dwingen tot digitalisering, wordt steeds groter.
Instanties beginnen te weigeren me bepaalde informatie op papier toe te sturen. Mijn printer stoot ongezonde dampen uit en is de inkt is schreeuwend duur. Ik verlies daardoor overzicht over wat er van mijn bankrekening is afgeschreven, terwijl ik dat toch wil kunnen controleren.
Welke praktische oplossing (dat wil zeggen: praktisch voor mij als gebruiker en als klant, niet slechts voor instanties) kunt u me aanreiken?