Volop ideeën voor leefbaar Lelystad
Inwoners uit Lelystad weten steeds vaker het loket ‘Mensen maken de buurt’ te vinden, met ideeën die bijdragen aan de verbetering van de leefbaarheid in de eigen wijk of buurt of de openbare ruimte.
Inwoners uit Lelystad weten steeds vaker het loket ‘Mensen maken de buurt’ te vinden, met ideeën die bijdragen aan de verbetering van de leefbaarheid in de eigen wijk of buurt of de openbare ruimte. Vorig jaar zijn 218 ideeën uitgevoerd; 58 meer dan in 2018. Er werden 253 ideeën ingediend. ‘Ik vind de betrokkenheid van onze inwoners bij de stad heel belangrijk. Elkaar leren kennen en samen mooie ideeën realiseren.
Dat is wat Mensen maken de buurt meerwaarde geeft’, stelt wethouder Nelly den Os (PvdA) die het project coördineert. De initiatieven worden ondersteund met advies en financiële middelen. Dat gebeurt in samenwerking met de opbouwwerkers van Welzijn Lelystad. Een van de uitgevoerde initiatieven die de gemeente Lelystad in het zonnetje zet, is dat van Volkstuinvereniging ’t Karveel. Het was de vereniging opgevallen dat tuinieren voor veel ouderen en mindervalide tuinders (te) zwaar wordt. Zij stoppen met hun volkstuin, maar verliezen dan sociale contacten.
Volkstuin
Met ondersteuning vanuit Mensen maken de buurt heeft de Volkstuinvereniging ouderentuinen aangelegd, waar ouderen en mindervalide tuinders gemakkelijker kunnen tuinieren. De vereniging heeft de ouderentuinen helemaal zelf aangelegd. Er zijn meer dan 800 arbeidsuren in de aanleg ervan gestoken. Het leverde toegankelijke tuintjes op, maar ook sociale contacten. Met het loket ondersteunt de gemeente initiatieven van, voor en door de buurt. Ideeën kunnen onder meer worden ingediend bij de ideeënmakelaar van de gemeente. Die ondersteunt inwoners met hun ideeën.
Waar kunnen de andere uitgevoerde ideeën worden gelezen?
Ik vermoed dat het voor de Gemeente zelf heel beperkte inspanningen en kosten met zich meebrengt.
Het lijkt op een mooie PR voorlopig, dit op basis met bepaalde ervaringen in die stad die ook met rechtvaardigheid en veiligheid te maken hebben.
Een voorbeeld:
Bekende van mij had een dringend verzoek, na een zware aanrijding op een fiets bij een fietstunnel daar, gedaan aan die Gemeente, om met name bij de kruising, waar van rechts heel weinig fiets- en scootermobielen aan komen rijden, toch een dubbel geel hek te plaatsen. In principe heeft het incidentele verkeer van rechts en links voorrang.
Het pad loopt dus ook nog eens naar beneden de tunnel in. In omgekeerde richting heb je het probleem, dat je voor het verkeer van rechts moet stoppen, als je al zwoegend probeert de helling juist op te rijden daar, met vaak veel wind in de polder. Verkeer van rechts vanuit het centrum voorbij de tunnel, is wel beter zichtbaar, maar ook allang niet zo druk als dat pad van en naar de fietstunnel. Dan moet je dus op een helling omhoog afstappen, voor wat dan op dat moment aan komt rijden aan rechterkant. Heel onlogisch. Voor ouderen op een fiets dus ook weer opstappen en gang maken, op een omhoog gaande weg. Het is een fietsstad.
Het drukke verkeer echter naar die tunnel en naar beneden, stevent zichtbaar recht op de tunnel af, meestal zonder met dat verkeer van rechts rekening te houden, wat tijdens dat zwaar fietsongeluk nog werd afgeschermd door een hoge heg. Die hoge heg, houden ze nu wat korter. Vermoedelijk na meer ongelukken. Echter de mensen naar die tunnel fietsend, zien dat pad van rechts, op het naar omlaag gaande pad naar tunnel, ook nog eens slechter, ondanks die wat kortere heg. Ze verwachten niks van links, ondanks zwart/wit geblokte tegels op dat punt. Het is dus potentieel een loterij, of er een ongeluk gaat gebeuren of niet, tenzij mensen die van rechts komen, zelf maar het zekere voor het onzekere nemen en stoppen op dat punt en niet pardoes een draai maken links of rechts dat pad op naar tunnel of van tunnel.
Dus een man, die met een rotvaart op zijn fiets aankwam rijden van rechts, knalde zo in volle vaart tegen zijkant van die bekende op fiets. Die woont daar en had wel ingehouden bij de nadering van dat kruispunt, maar toen de man, totaal onverwachts, zonder in te houden, met volle vaart op dat pad toe bleef racen naar de tunnel en een draai maakte naar die die bekende, werd die bekende dus van de fiets gelanceerd door hem, met alle gevolgen van dien. De voorband van bekende stond op moment van de klap een klein stukje op het zwart/wit geblokte gedeelte. Daarmee was de bekende de schuld van de botsing. Alternatief voor die bekende (en alle anderen die aan komen rijden) was daar stoppen en afstappen, met al het verkeer dat achterop komt en mogelijk daar geen rekening mee houdt en een kettingbotsing volgt. Op grond van dit ongeluk, kon de man een groot bedrag opgestreken van de WA verzekering van bekende en is nooit aangesproken voor diens extreem onverantwoord rij gedrag, door met zo'n vaart een fietspad opkomend. Voor het slachtoffer is niks, nada, draagt alle onmiddellijke en latere gevolgen!
Uiteraard dit vooral, met foto’s en al van onveilige situatie, zware verwondingen en totaal verkreukelde fiets van bekende naar Burgermeester als hoofd van politie gestuurd. De man zelf kon zijn fiets zo zonder schade rustig tegen muur aanzetten en gaf op dat moment geen klachten. Ook niet door ambulance personeel vastgesteld. Tot er diezelfde avond een telefoontje kwam van diens echtgenote aan die bekende, dat de man volledig van de kaart op de bank hing, niet in orde was en zij hun rechtsbijstandsverzekering hadden ingeschakeld en zij eiste naam van WA verzekering van bekende op hoge toon en later bleek met groot succes. De verzekering van die bekende zegt, tja dat geblokte pad is een probleem, maar u hoeft het toch niet te betalen, maakt u zich er ook niet druk om. Of die met een eigen klein bedrijfje nog werken kon, was geen issue. De onverantwoorde rot vaart van die man naar dat tunnelpad, was noch bij politie, noch bij burgermeester als hoofd ervan, van enige relevantie. De oplossing van dat dubbele hek daar is er nog steeds niet. Diens extreem onverantwoord fietsgedrag met een fiets van hem, waar zo op kon worden weggereden na de afwikkeling, blijft ongestraft. Nederland rechtsstaat?
Wat antwoordde de gemeente via een beambte: als we daar die dubbele gele hekken zetten, zodat verkeer van rechts moet stoppen en die niet ervan uitgaan dat men van links voorrang krijgt, dan moeten we die overal in Lelystad op dat soort plekken neerzetten. Van zo’n reactie gaat je lamp toch uit? Mensen moeten opletten, punt…Er liggen op het pad richting de fietstunnel zwart/wit stenen, dus mensen moeten daar rekening mee houden dat daar een kruising is. Dat dit een uiterst onlogische voorrang vormt, is totaal niet van belang. Zoveel dezelfde situaties zijn er niet met dit risico. Een soort bemiddelaar vanuit Gemeente nam toen contact nog op, maar reactie voorspelbaar bedroevend. Veilig Verkeer Nederland stelt dat Gemeente wel degelijk verantwoordelijk zijn om aantoonbaar onveilige verkeerssituatie aan te pakken. Wel, je hoeft daar maar een tijd te gaan staan, vooral op de spitstijden, omdat dat overduidelijk vast te stellen.
Dan geef je als Gemeente toch geen goed visitekaartje af.
Dus dat recente voorstel, dat bedrijven een vertrouwenspersoon moeten inschakelen bij pesten of seksuele intimidatie en die tevens zelf moeten betalen, komt toch neer op slagers die hun eigen vlees keuren, als dat niet buiten het bedrijf om, een niet door hen betaalde vertrouwenspersoon is. Dit is bepaald niet de 1ste keer dat ik dit mee maak van dichtbij in Lelytown.
In het rapport van de commissie van Manen over het ziekenhuis zie ik in een samenvatting bij de NOS geen woord over het niet verantwoordelijkheid nemen buiten het ziekenhuis van verantwoordelijken, die een schil vormen daaromheen, ook al worden die ingelicht over ervaringen in het voormalige ziekenhuis. Inspectie pakte het slechts op als een melding. De hedendaagse ziekte: alles is zo georganiseerd dat niemand aan te spreken is en vervolgd kunnen worden wegens schuldig verzuim.