Nederland Europees koploper laadpalen elektrische auto’s
Nederland heeft de meeste publieke laadpalen voor elektrische auto's in de Europese Unie. Dat blijkt uit cijfers in een rapport over elektrische auto’s en laadinfrastructuur van de RAI Vereniging. Momenteel telt Nederland ruim 122 duizend laadpalen. Bijna 33.000 ervan zijn publieke laadpalen.
Nederland heeft de meeste publieke laadpalen voor elektrische auto's in de Europese Unie. Dat blijkt uit cijfers in een rapport over elektrische auto’s en laadinfrastructuur van de RAI Vereniging. Momenteel telt Nederland ruim 122 duizend laadpalen. Bijna 33.000 ervan zijn publieke laadpalen.
'Investeringen blijven nodig'
Iets meer dan 28 procent van alle laadpalen in de Europese Unie staat in Nederland. Daarmee loopt Nederland voorop ten opzichte van andere EU-landen. Sinds 2010 is het aantal laadpalen in Nederland gegroeid van vierhonderd naar ruim 122.000. Toch moet er nog flink geïnvesteerd worden de komende jaren om te voldoen aan de toekomstige emissiedoelstellingen. Het regeerakkoord kent de ambitie dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Aan de hand van zogeheten Green Deals moet het elektrisch personenvervoer verder groeien. Investeringen voor de laadinfrastructuur zijn volgens de RAI Vereniging nodig. De rapporteurs hebben het over een ‘noodzakelijke toename van publieke laadpunten’ van 33.000 in 2017 naar zo’n 1,8 miljoen in 2030 en voor snelladers van 750 naar 1.500 in 2030.
Verkoop elektrische auto's
De rapporteurs schrijven dat de groei van laadinfrastructuur in Nederland vooral te danken is aan de fiscale stimulering van plug-in hybrides (PHEV) en volledig elektrische auto’s. Hierdoor nam het aantal elektrische personenauto’s flink toe. De verkoop wordt nu alleen nog gestimuleerd wordt met een lage bijtelling van 4 procent. Dat is terug te zien in de verkoop: in 2015 was er een piek van 39.763 registraties van verkochte PHEV’s, nu is dat aantal gedaald naar 1100 PHEV’s in de eerste zes maanden van 2018. Het aandeel volledig elektrische auto’s blijft echter groeien. In de eerste helft van 2018 was het aantal verkochte auto’s nagenoeg even groot als in heel 2017. RAI Vereniging verwacht dat dit jaar circa 15.000 nieuwe vol elektrische auto’s de showroom verlaten.
'Plannen steden vallen tegen'
Natuur & Milieu stelt dat de plannen voor schoner vervoer van de nieuwe wethouders in de grote steden niet overhouden. Vooral maatregelen voor elektrisch rijden, zoals het realiseren van laadpalen, blijven achter, vindt de organisatie die deze zomer 32 collegeakkoorden in de dichtstbevolkte gebieden bestudeerde. ‘In een derde van de akkoorden wordt met geen woord gerept over elektrisch rijden. Een kwalijke zaak. Steden hebben de sleutel in handen richting schonere lucht en een lagere CO2-uitstoot. Vooral zij kunnen maatregelen nemen die noodzakelijk zijn om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord te behalen', vertelde Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu. Utrecht, Den Haag, Leiden en Zaanstad zijn volgens de organisatie positieve uitzonderingen: zij nemen concrete maatregelen en stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer. Ook plaatsen ze meer laadpalen en fietsenstallingen.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.