Meer ambitie nodig bij vermindering regeldruk
Er kan meer dan 350 miljoen euro worden bespaard door de Haagse regeldruk te verminderen. Dat stelt het Adviescollege toesting regeldruk, Actal.
Een volgend kabinet moet hogere ambities hebben om de regeldruk te verminderen. Vooral op de zogeheten inhoudelijke nalevingskosten kunnen miljoenen euro’s meer worden bespaard dan waar het kabinet nu van uitgaat.
Regeldruk
Dat vindt Actal, het Adviescollege toetsing regeldruk. Actal adviseert de regering en de Tweede en Eerste Kamer om de regeldruk zo laag mogelijk te maken.
Minder geld
Inhoudelijke nalevingskosten zijn de kosten die ondernemers extra moeten maken om te voldoen aan wet- en regelgeving. ‘Denk bijvoorbeeld aan de bouwvoorschriften die er voor moeten zorgen dat kinderen niet door trapafscheidingen vallen. Die gelden ook voor bedrijfspanden waar meestal geen kinderen zijn. Toch moeten ook die bedrijven extra kosten maken, omdat de overheid kiest voor confectieveiligheid in plaats van maatwerk', verduidelijkt een woordvoerder van Actal. Oftewel: regels zijn regels en die gelden voor iedereen. Met minder belastende wet- en regelgeving zijn ondernemers minder geld kwijt. In deze moeilijke economische tijden is dat geen overbodige luxe, wil Actal maar zeggen.
Nalevingskosten
Demissionair minister Maxime Verhagen (CDA) van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) heeft onlangs aangegeven dat de nalevingskosten de komende jaren met 350 miljoen euro kunnen dalen. Dit deed Verhagen in de voortgangsrapportage regeldruk bedrijven aan de Kamer. Daarin werd gesteld dat ondernemers sinds eind 2010 vanwege het rijksbeleid om de lastendruk terug te dringen, 950 miljoen euro minder kwijt zijn aan het naleven van regels en het voldoen aan administratieve verplichtingen.
Hogere ambities
Dit kabinet is het eerste dat concrete verminderingsdoelstellingen heeft opgesteld voor nalevingskosten. Maar daarop kan veel meer worden bespaard, stelt Actal. ‘Een volgend kabinet kan in onze ogen fors hogere ambities formuleren’, aldus de woordvoerder. Het adviescollege komt tot deze conclusie op basis van gesprekken die met vertegenwoordigers van ondernemers zijn gevoerd. Een concreet bedrag wil hij niet noemen. De mogelijkheden zullen blijken uit toekomstige adviezen aan het volgende kabinet.
Nieuwe regels
Ook ondernemingsorganisatie VNO-NCW stelde eerder in een reactie op de voortgangsrapportage van EL&I dat het kabinet-Rutte weliswaar ‘flinke vooruitgang’ heeft geboekt met de vermindering van de regeldruk, maar dat het werk nog niet af is. ‘Ondernemers hebben nog steeds de indruk dat er twee overheden bestaan: een die opruimt en een ander die telkens nieuwe regels maakt met onnodig hoge lasten’, aldus VNO-NCW in een persbericht.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat is er bereikt? NIETS, NUL, NADA!!!!!!
De overheid kan de regeldruk helemaal niet verminderen. De afgelopen 40 jaar is de overheid alleen maar gegroeid, op alle gebieden. Meer overheidssystemen, en dus: meer belastingen/leningen, meer ambtenaren, meer gebouwen.
Hoe kan dit nou???
- de overheid bestaat dankzij de wet.
- politicy maken naam, dankzij maken van wetten.
- het beschermen van de burgers (voor en tegen zichzelf), effect: het creeren van een risicoloze omgeving, zekerheid en veiligheid. Dit doe je via wetgeving, ambtenaren, regels en handhaving.
- het steeds reguleren van gedrag en cultuur in de samenleving.
(Dit is al gaande vanaf de tijd van napoleon. (introductie van burgerlijk recht))
Hierdoor zijn er systemen ontstaan, bijvoorbeeld scholing, brandweer, defensie, uitkeringen etc. Deze systemen worden in stand gehouden door regels en status. Sommige zijn gewenst en andere niet. Maar nu beginnen deze systemen zichzelf instand te houden.
Je kunt onderwijs compleet privatiseren, maar dit houdt dus in dat het systeem onderwijs moet vervallen. Dit wordt moeilijk omdat veel overheidstaken in de grondwet vastgelegd zijn.
Inmiddels is het nieuwe bouwbesluit 2012 in werkinggetreden en is er al een aanzienlijke verlichting van de bouwregels gerealiseerd. Wat men echter vergeet zijn de belangen van de omgeving en gebruikers. Deze worden steeds minder gewaarborgd door overheid en dit soort adviesorganen en ze moeten wel beseffen dat je als overheid hiervoor wel voor garant staat.