Advertentie

'Communicatie van beleid is het belangrijkste voor bestuurders’

‘Ik ben de hele dag bezig met het communiceren van de inhoud. Dat is 70-80 procent van mijn werk.’

23 oktober 2014

Als er iets misgaat, dan ligt het negen van de tien keer niet aan de inhoud, maar aan de communicatie over de inhoud. Dat stelt burgemeester van Almere en voorzitter van de VNG Annemarie Jorritsma in een interview met Nyenrode.

Hele dag
Volgens Jorritsma is communicatie het belangrijkste werk van bestuurders. ‘Ik ben de hele dag bezig met het communiceren van de inhoud. Dat is 70-80 procent van mijn werk.’ Jorritsma vindt het de taak van bestuurders beleid uit te leggen en toe te lichten. ‘Het is onze rol om zo veel mogelijk draagvlak te krijgen voor beleid, waarbij we ook rekening houden met minderheidsopvattingen. Dat kan complex zijn, maar tegelijkertijd vind ik het op eenvoudige manier uitleggen van deze complexiteit dat het leukste deel van het werk. Ook als er iets fout gaat, moet je kunnen uitleggen waarom het fout is gegaan.’
 

Desinformatie

Vooral sociale media spelen een belangrijke rol  in de communicatie en acceptatie van het beleid, hoewel die soms juist erg tegen je kunnen werken, aldus Jorritsma. ‘Het hangt er dan vooral af wie het snelst reageert op opkomende issues. Als er iets misgaat, dan ligt het negen van de tien keer niet aan de inhoud, maar aan de communicatie over de inhoud. Als je op een bepaald onderwerp iets wil bereiken, kan het gebeuren dat er desinformatie aan wordt toegevoegd door de mensen die het niet met je eens zijn.’ Het is van belang dat bestuurders snel kunnen bijsturen, aldus Jorritsma, om ervoor te zorgen dat ‘hetgeen je bedacht hebt en waarvan je vermoedt dat een meerderheid ervoor zou zijn, goed over de bühne komt’. Je moet real time besturen, aldus Jorritsma.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hilde van Heusen - Smulders / Managementondersteuner Communicatie
Absoluut, MAAR...beleid moet ook uitlegbaar zijn en moet niet tegen beter in "verkocht" moeten worden met mooie "verkleedpartijen". Goed beleid zonder meerdere agenda's is goed uitlegbaar en krijgt ook vaak draagvlak, zelfs al is het soms bar slecht gecommuniceerd. Er wordt helaas te vaak hele sterke communicatie misbruikt om slecht beleid om te verkopen. Start bij de bron; zorg dat er goed eenduidige weloverdacht beleid wordt gevoerd in het teken en met het oog op maatschappelijk welbevinden en toekomstproof, dan volgt draagvlak vanzelf, ook met wat minder goede communicatie.
Jan
Stuur eerst eens alle burgemeestersbenoemingen wethouders op een cursus communiceren, waar ze leren wanneer (vaak dus) en hoe (eenvoudig dus) ze voorgenomen beleid moeten uitleggen. Nu kan elke melkboer wethouder worden. Je denkt toch niet dat iedereen meteen al goed kan communiceren? En dan heb ik het nog niet eens over andere vaardigheden.
Jan
Vervolg: en met zichzelf (meestal foutief) corrigerende tekstverwerkers omgaan is ook moeilijk. "Burgemeestersbenoemingen" moet zijn: burgemeesters en.
Advertentie