Advertentie

90 procent van de ambtenaren is 40+

Van de ambtenaren bij overheidsorganisaties is minder dan 10% jonger dan 40 jaar. De gemiddeld leeftijd ligt tussen de 40 en 51 jaar en 10% is 50 jaar en ouder.

26 oktober 2011

Minder dan 10 procent van de ambtenaren bij overheidsorganisaties is jonger dan 40 jaar. De gemiddelde leeftijd ligt tussen de 40 en 51 jaar. Iets meer dan 10 procent is 50 jaar en ouder.

Enquête
Dit blijkt uit de enquête 'Jong talent bij de overheid' van JS Consultancy in samenwerking met Binnenlands Bestuur onder ruim 700 ambtenaren. D66 stelt Kamervragen naar aanleiding van deze uitkomst. Overheidsorganisaties besteden over het algemeen te weinig aandacht aan jong talent. De meeste ondervraagden vinden ook dat in de eigen organisatie te weinig aandacht is voor instroom van jongere krachten. Vaak maakt instroom van jong talent geen onderdeel uit van het strategisch hrm-beleid.

Budget
Een belangrijke belemmerende factor om jongere mensen aan te nemen is het budget. Het gaat dan om taakstelling, bezuinigingen, inkrimping en vacaturestops. Bij sommige gemeenten stroomt jong talent wel in, maar doen ze weinig om hen te behouden. Ze stromen vaak net zo hard weer uit. Er is ook weinig oog voor vanuit het management. Het last-in-first-out systeem werkt niet mee. Vaak bestaat geen langetermijnvisie op personeelsbeleid en wordt de noodzaak nog niet gezien of zit die nog niet tussen de oren.

Mobiliteit
Talent is moeilijk te binden door beperkte doorgroeimogelijkheden. Onder het bestaande personeel is te weinig mobiliteit. De oudere garde blijft zitten waar die zit. Overheden mogen ambtenaren niet ontslaan, dus worden mensen teruggeplaatst naar lagere functies met behoud van de hogere schaal. Daardoor raakt de salaristuin vol en is er geen budget meer voor het aannemen van jong talent. In overheidsorganisaties waar wel talent instroomt zijn dat zowel starters als trainees. Als ze voor een van de twee kiezen zijn het vaker starters. Draagvlak voor het laten instromen van trainees en starters is er zowel binnen het bestuurlijk als het ambtelijke apparaat. Binnen het bestuurlijk apparaat heeft het aannemen van trainees meer draagvlak,  binnen het ambtelijke apparaat is meer draagvlak voor het laten instromen van starters.

Probleem

Lonneke Zwinkels, opleidingsmanager Jong Talent bij JS Consultancy, vindt het opvallend en zorgelijk dat slechts 10 procent van de ambtenaren jonger is dan 40. ‘Wij werken vaak in middelgrote en kleine gemeenten. Daar is duidelijk zichtbaar dat er weinig jongeren werken.’ Een ander opvallend resultaat vindt Zwinkels dat jong talent geen onderdeel uitmaakt van het strategisch hrm-beleid. ‘Dat heeft te maken met taakstelling en budget, maar we zien ook organisaties die toch instroom van jong talent regelen. Zij zien op de langere termijn namelijk een probleem.’

Frisse blik
Wie investeert in talent is verrast door de kennis en kunde die jong talent meebrengt. ‘Van het talent dat wij begeleiden wordt 80 procent behouden. Trainees werken in veel onderdelen van de organisatie en zien vaak waar het anders kan. Gemeentesecretarissen vertellen ons  dat zij de flexibiliteit en de blik van jonge mensen fijn vinden en dat het aanstekelijk werkt.’ Natuurlijk zijn de resultaten van de enquête niet positief. ‘Veel organisaties zijn met bezuinigingen bezig en voor hen is krapte nog een ver-van-mijn-bedshow. Toch moeten ze creatiever kijken naar processen en durven te kiezen voor jong talent. De resultaten zijn immers goed. En externen inhuren is ook een kostenpost die net zo goed aan jong talent kan worden besteed.’

Trainees
Het onderzoek versterkt de zorgen van D66-Kamerlid Wassila Hachchi over de aandacht voor het binnenhalen en behouden van jong talent. ‘De ontwikkeling die uit het onderzoek naar voren komt is zorgelijk. Wat ik wel redelijk positief vind is dat er wel draagvlak is voor trainees. De vraag is of deze na hun traineeship ook weer weg moeten.’ Het behouden van talent bij de overheid in tijden van bezuinigingen en vergrijzing is een speerpunt voor Hachchi. Zij heeft dit jaar al drie moties hierover ingediend die allemaal zijn aangenomen, maar de uitvoering van het kabinet blijft volgens D66 nog steeds vaag. De partij wijst erop dat de CAO-onderhandelingen van Donner met de ambtenarenbonden nog niet zijn afgerond, de reactie van het kabinet op het rapport De Grote Uittocht nauwelijks spreekt over jonge ambtenaren en er geen strategisch plan komt zoals in de door de Tweede Kamer aangenomen motie was gevraagd.

Cijfers
Hachchi heeft daarom opnieuw vragen gesteld aan minister Donner. ‘Het onderzoek geeft meer informatie over de gemiddelde leeftijd en het draagvlak, maar wat betekent dit in de praktijk? Ik wil meer cijfers van minister Donner.’ Het gaat dan om het aantal ambtenaren dat via traineeships werkzaam is bij overheidsorganisaties en welke maatregelen genomen zijn om jonge ambtenaren te behouden en beter te laten doorstromen. Ook wil ze weten welke vorderingen de minister in de CAO-onderhandelingen maakt met zijn voorstel van het beginsel last-in-first-out af te stappen en wanneer de minister met het strategisch plan komt. ‘De belemmeringen door het budget en taakstelling begrijp ik. Om die weg te nemen moet Donner met een fundamenteel plan komen.’

Kwaliteit
Eerder onderzoek van Binnenlands Bestuur wees al op weinig aandacht van de overheid voor het vasthouden van talent. Dit leidde al tot een mondelinge Kamervraag van Hachchi die ze nu ook schriftelijk wil gaan stellen. ‘Een compacte overheid bereik je niet met alleen bezuinigen. Je moet met minder mensen veel doen, dus dan heb je juist kwaliteit nodig. Kijk dus goed op individuele basis welk talent je in huis wilt houden. Kijk naar kwaliteiten en maak een plan voor doorstroom. Kijk naar de mogelijkheden in plaats van naar de onmogelijkheden.’

Kapitaalvernietiging
Hachchi noemt de hoge gemiddelde leeftijd bij overheidsorganisaties ook zorgelijk. ‘Maar we moeten ook kijken naar de relatie tussen ouderen en jongeren. Het is geen strijd tussen die twee. In tijden van vergrijzing moeten we ook goed omgaan met ouder personeel. Te lang zitten op een plek werkt door in de aanwas. Maar ouderen lopen evengoed vast. Zet dus die oogkleppen af en zet hen in op plekken waar je gebruik kunt maken van hun kennis en ervaring. Zo creëer je op andere plekken weer ruimte.’ Als de overheid niets doet, krijgt deze uiteindelijk “keihard de rekening gepresenteerd”, aldus Hachchi. ‘We moeten nu actie ondernemen, anders is het kapitaalvernietiging.’

Reacties: 22

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Eric-Jan Kentie / Planningsadviseur
Dit kan toch niet kloppen.





JS wil graag nieuw (jong) personeel werven voor de arme overheid. De cijfers moeten dus wel met enige achterdocht worden bekeken, voordat je ze publiceert.





Hebben jullie dat gedaan BB?
Janssen / Boekhouder
De overheid zal moeten gaan krimpen. Maar als je het bestuurlijk kader hoort praten, hebben zij niet door dat er zware personeelsproblemen komen, minder belastinginkomsten, maar het tegenover gestelde gebeurt. Meer wetten, meer uitvoeringsregels, meer, meer en meer. Bekijk de deregulering eens, totaal mislukt. Maar nee, het rijk zegt van niet.

Vroeg of laat zal de overheid kleiner worden en wij krijgen minder wetten. De realiteit zal dit afdwingen. Deze wijsheid zal niet in de hoofden van de bestuurders zitten, maar afgedwongen door 'marktomstandigheden'.
Suus van Rooijen / Trainee
Bij de gemeente Peel en Maas wordt enthousiast gereageerd op de vier trainees die sinds januari 2011 aan de slag zijn gegaan. Kijk ook eens op hun site: www.quat2ro.com.
jente
Opvallend dat er naast weinig jong talent (25-40 jaar) ook zo weinig ouder talent is (50-65).
Nico / je wordt net zo goed of slecht behandeld als de rest van het personeel
Lekker gekleurd. In het onderzoek staat dat de meeste gemeenten uberhaupt geen strategisch personeelsbeleid hebben en dus voor alle categorien weinig doen om talent te behouden.



Dus jongeren...maak je geen zorgen
hedges / AO/IC medewerker afd. MO
Wat een suggestief plaatje! Alsof alle ambtenaren tegen hun pensioen aanzitten en zich die laatste jaren nog moeizaam voortslepen.
Edwin van der Kraan / interim hoofd organisatieontwikkeling en werkgeverschap
Deze cijfers geven aan dat 80% tussen de 40 en 50 is. Dat is niet zo. Ook de groep boven de 50 is oververtegenwoordigd. Ambtenaren kunnen natuurlijk wel ontslagen worden. Verder zou een focus op een diverse opbouw van het personeelsbestand bestand (inclusief jongeren) mij meer aanspreken dan de oud/jong discussie. Kwaliteit van medewerkers is niet afhankelijk van leeftijd.
Gerrit / ambtenaar
Een suggestief artikel dat onder noemer reclame van het betreffende brueau moet worden geschaard. Blijkbaar kan onder de noemer Jong ongegeneerd worden afgegegevn op organisaties en mensen. Ongelooflijk dat een subjectief artikel in Binnenlands Bestuur aandacht krijgt.
Hoan Nguyen / Oud Trainee
Het artikel zegt niet dat er geen kansen zijn voor jongeren. Het artikel zegt ook niet dat er geen inspanningen wordt geleverd om jongeren binnen te halen. Wat er wel wordt gezegd, is dat de gemeente over het algemeen weinig inspanningen levert om jongeren vast te houden (bewust en/of onbewust). Samen met een vergrijzend personeel leidt dit tot scheve verhoudingen en een tekort aan talentvol personeel. In de groep van 50-65 zit inderdaad veel talent. Immers, zij hebben de kennis en ervaring. Helaas, gaat deze groep over pakweg een decennia weg. Resultaat, de kennis en ervaringvolle medewerkers zijn weg en de aanwas aan jonge medewerkers ook. Dus investeren in het behoud van jongeren en de relatie tussen jong en oud talent is wel degelijk belangrijk.
Laurens Beijen / jurist
Als je als onderzoeksbureau iets presenteert dat overduidelijk niet klopt (namelijk dat zo'n 80% van de ambtenaren tussen de 40 en 50 is), lijkt me dat juist geen reclame voor zo'n bureau. In dat opzicht ben ik het dus niet met Gerrit eens. Ik ben het er wel mee eens dat het ook geen reclame voor Binnenlands Bestuur is.
Broadcaster / gemeenteambtenaar
D66, dat is toch die partij die wil dat we allemaal pas met 67 met pensioen gaan? Maar kennelijk willen ze ook niet te veel ouderen bij de overheid. Waar moeten en vooral waar kunnen die dan naar toe? Daar denken ze in dat elitaire clubje niet over na en het zal ze ook een zorg zijn omdat ze zelf welgesteld genoeg zijn om er ruim voor hun 60ste mee op te kunnen houden.
Fred Jansen
Laten we vooral niet ontkennen dat medewerkers in de publieke sector gemiddeld ouder zijn dan de totale beroepsbevolking.

Maar wat een onzin om te roepen dat 90% van de ambtenaren ouder dan 40 is. Misschien 90% van de ambtenaren die deelnamen aan de enquete.

Voor de rest is dit feitelijk onjuiste bewering (en zeker gezien de co-productie met JS tendentieus).



Van de gemeenteambtenaren is 28% jonger dan veertig (bron: personeelsmonitor gemeenten)

Van de rijksambtenaren is 30,8% jonger dan 40 (bron: sociaal jaarverslag rijk)

Van de provincieambtenaren is 14,9% jonger dan 35 (personeelsmonitor provincies)



Om te beweren dat minder dan 10 procent van de ambtenaren jonger is dan 40 is dus gewoon niet waar.



Van Binnenlands Bestuur zou je toch wat meer kwaliteit verwachten.
Talent?
Zo zie je maar weer eens: wat een gebrek aan talent bij kamerleden (maar ja dat ervaren we iedere dag opnieuw) en bij JS Consultancy. Een enquete onder 700 ambtenaren lijkt me zeer representatief. Maar goed, zullen we alle ouwe lullen bij de gemeente maar snel met pensioen laten gaan? Jammer BB een slechte beurt!
P.M.J. Schollaart / senior beleidsmedewerker defensie.
Wiens appelen men eet wiens mond men spreekt. Dat zegt het spreekwoord.en geldt ook voor Wassili. Zij was mijn collega bij defensie en door ouderen opgeleid. Er zullen dus altijd ouderen benodigd zijn. Aan carrieretijgers zoals Wassila hebben we ook niets. Even hier zitten, daar kijken en dan weer vertrekken is ook niet goed voor een organisatie
Van Zijp / jurist
Wat is de validatie van deze enquete?



Jan / adviseur
Ach alle partijen doen graag mee met het ambtenaartje bashen. Ik ben toevallig erin gerold omdat ik bij de overheid de kans kreeg om leuk werk te gaan doen. Zit je eenmaal in het overheidsweb dan kom je daar bijna niet meer uit. Geef ik ook altijd mijn jonge collega's mee. Wil je wat nuttigs doen met je leven zorg dat je gebruik maakt van de studiefaciliteiten en wat ervaring opdoet, daarna moet je zo snel mogelijk wegwezen. Mijn kinderen heb ik ook altijd voorgehouden dat ze geen ambtenaar moeten worden. Zonde van hun talenten om naar de pijpen te moeten dansen van een stelletje politieke draaiborden die denken het weer uitgevonden te hebben. Zie bijvoorbeeld bovenstaande artikel. Ik verheug me al op het feit dat we over 10 jaar bij de overheid met een giga probleem zullen worden geconfronteerd. Want welke jongere wil er nu voor die duffe en snaaiende overheid werken. Niet veel denk ik. Na jaren ergernis een beetje genoegdoening voor ons.
Hans van Dijk / projectleider / advieseur strategische personeelsplanning
Kamervragen stellen naar aanleiding van een enquête onder 700 ambtenaren terwijl er representatief materiaal beschikbaar is in de sociaal jaarverslagen van de rijkssectoren. Hoe is het mogelijk dat dit kan.



In het belang van de belastingbetaler zou het goed zijn dat de 2e kamer zichzelf de discipline oplegt om eerst te doen aan fact finding alvorens vragen te stellen naar aanleiding van allerlei onzinnige onderzoeken.
Saskia / private sector
Het zal toch wel kloppen, hier in de private sector is het niet anders, zo ben ik de jongste met 30. De eerstvolgende jongeste is 41. "Jongeren" (d.i. na 1975) zijn werkloos, uitzendkracht of tijdelijk... In mijn kennissenkring heeft níemand een vaste baan.
van epskeuten / overlevingstechnoloog
onthutsende ongecijferdheid van JS en van BB!
Niek / jurist
Mijn ervaringen met JS zijn niet positief en het totale beeld is met dit rammelende onderzoek alleen maar slechter geworden.
marjolein
ik weet zeker dat dit niet klopt!
Paul
Jammer dat de essentie van dit artikel wordt ontkracht door schijnbaar minder representatief gebruik van enquête-uitslagen... Belang is een focus te leggen op het vergrijzen van de arbeidsmarkt in overheidsland. En hier snel op te anticiperen. Mijn werkgever (middelgrote gemeente) is sinds januari 2011 gestart met een traineeship, wat resulteerde in een verjonging van ongeveer 200%... absoluut is dit een toename van 7 medewerkers. Vrij zorgelijk als je het aan mij vraagt! Gelukkig toont men zo veel enthousiasme dat een volgend traineetraject op de pijplijn staat.

En voor de blauwe generatie die graag gefundeerde ondersteuning nodig heeft in de vorm van getallen: Dit artikel is ook op de VNG site vinden... plus onderbouwing van het gemeentelijke A&O fonds, dezelfde conclusie... (http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=111264)
Advertentie