Advertentie

Fred Spijkers denkt aan 'claim à la Oltmans'

Klokkenluider Fred Spijkers bereidt een miljoenenclaim tegen de staat voor. Ook wil hij dat alle over hem bestaande stukken die zijn opgeborgen in het Nationaal Archief, zo snel mogelijk openbaar worden.

07 januari 2011

Kort voor Kerstmis werd Spijkers, die tot 1993 bij Defensie in dienst was als bedrijfsmaatschappelijk werker, grotendeels in het gelijk gesteld in een herzieningsprocedure bij de Centrale Raad van Beroep. De Centrale Raad oordeelde dat de opeenvolgende ministers van Defensie ‘een overwegend aandeel’ hebben gehad ‘in het ontstaan en voortbestaan van de verstoorde verhoudingen’, en dus het ontslag van Spijkers.

 

Verder stelde de Raad vast dat het optreden van de klokkenluider na een fataal mijnongeval in 1984 de oorzaak van het arbeidsconflict is geweest. Spijkers weigerde destijds om de weduwe van de omgekomen munitie-expert Rob Ovaa te vertellen dat haar man door eigen onvoorzichtigheid was verongelukt. Dit was hem door hogerhand opgedragen. Spijkers wist dat er in werkelijkheid problemen waren met het bewuste type mijn, dat een jaar eerder al aan zeven militairen het leven had gekost.

 

Spijkers, die in 2002 een schadevergoeding van 1,6 miljoen euro ontving, vindt dat de Staat nu opnieuw over de brug moet komen. Zijn raadsman Geert-Jan Knoops is bezig met een inventarisatie van de door zijn cliënt geleden schade. Spijkers zegt dat een vergoeding ‘à la Willem Oltmans’, die in het jaar 2000 een bedrag van 8 miljoen gulden ontving, op zijn plaats zou zijn:

 

‘De heer Knoops is bezig met een berekening, dus over de exacte hoogte van het bedrag kan ik me nog niet uitlaten. Wel hoop ik dat Defensie hiervoor een post PM op de begroting heeft staan. Want ik ben ruim 26 jaar lang genaaid door de Staat, en daar mag wel een bak geld tegenover staan.’

 

Volgens Spijkers moet onder meer worden geregeld dat zijn pensioengrondslag wordt vastgesteld. ‘En dat wordt hoog tijd, want 1 juli 2011 is mijn formele pensioendatum.’

 

De klokkenluider zegt in de eerste plaats het geld te willen waar hij recht op heeft. Verder zegt hij sinds 2002 ‘gigantische’ immateriële schade te hebben geleden. ‘In de tussentijd had ik plezierig kunnen leven, maar door toedoen van Defensie is me dat niet gegund geweest.’

 

Spijkers wil eveneens geregeld hebben dat alle door toenmalig staatssecretaris Cees van der Knaap (CDA) in het Nationaal Archief opgeborgen stukken op de kortst mogelijke termijn openbaar worden. Van der Knaap heeft een omvangrijk dossier over Spijkers in een kluis laten opbergen, als uitvloeisel van de belofte tot ‘administratieve rectificatie’. Volgens Spijkers is echter sprake van ‘verduistering’, en zijn in het dossier stukken opgenomen waaruit ambtsmisdrijven kunnen worden afgeleid.

 

Tot slot pleit Spijkers voor de oprichting van een volwaardig instituut dat klokkenluiders kan helpen en beschermen, en dat meldingen kan onderzoeken. ‘Defensie heeft zich schuldig gemaakt aan een samenzwering jegens mij. Wat mij is overkomen, mag niet nog iemand overkomen. De Staat heeft het recht verspeeld om géén klokkenluidersinstituut op te richten.’ Op één punt heeft Spijkers van de Centrale Raad geen gelijk gekregen. Volgens de Raad is niet aangetoond dat Defensie er op uit is geweest om de klokkenluider gek te laten verklaren.

 

Zaak-Spijkers ‘soort van beerputje’
‘Een soort van beerputje.’ Zo omschrijft PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink de zaak-Spijkers naar aanleiding van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. Volgens haar moet Defensie bij zichzelf te rade gaan hoe het zover heeft kunnen komen dat Spijkers jarenlang is tegengewerkt en dat de Centrale Raad van Beroep in 1997 foutief is geïnformeerd.

 

Voorzitter Agnes Jongerius van de FNV, die de herzieningsprocedure bij de Centrale Raad van Beroep voor Spijkers heeft betaald, zegt in een reactie dat eerder door haar met toenmalig staatssecretaris Jack de Vries gevoerde gesprekken ‘nu eindelijk een keer afgerond en nageleefd moeten worden’. Dan gaat het volgens haar om zowel financiële als immateriële zaken, ‘met als doel eerherstel voor de heer Spijkers’.

 

Binnenkort gaat Jongerius om tafel met minister Hans Hillen (Defensie, CDA), wiens eerste reactie volgens haar ‘erg zakelijk en zuinig’ was. Een felicitatie voor Spijkers was volgens haar op zijn plaats geweest.

 

Verder moet minister Donner (Binnenlandse Zaken,CDA) volgens Jongerius nu het initiatief nemen voor ‘een goede wettelijke regeling voor klokkenluiders in zowel de markt- als de publieke sector’.

 

Defensie laat bij monde van woordvoerster Sacha Louwhoff weten dat de minister nu eerst wacht op ‘een lijstje’ met bespreekpunten dat Jongerius later deze maand zal aanleveren. ‘We gaan het overleg aan. De bereidheid om er uit te komen is er, en is er altijd geweest.’

 

Leo Huberts, hoogleraar bestuurskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, noemt de uitspraak van de Centrale Raad klip en klaar: ‘De rechter heeft nu vastgesteld dat er sprake is geweest van bewust beleid om een klokkenluider uit te schakelen. En het lijkt er op dat dit tot op het hoogste niveau bekend is geweest. We hebben het dus niet over een dommigheidje van een lagere ambtenaar, maar over een bewuste strategie. Wat mij nu bezighoudt, is de vraag: hoe heeft dit in hemelsnaam al die decennia kunnen gebeuren, en hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen?’

 

Volgens Huberts schreeuwt het arrest van de Centrale Raad van Beroep om een vervolg. ‘Veel zal afhangen van de vraag hoe Defensie hier op reageert. Ook hoop ik dat de minister van Binnenlandse Zaken in deze uitspraak aanleiding ziet om vaart te maken met de oprichting van een meldpunt voor integriteitsschendingen en de rechtsbescherming van klokkenluiders. En gebeurt dat andermaal niet, dan zou de Tweede Kamer eindelijk een keer in actie moeten komen.’

Reacties: 33

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Big Spender / netto betaler
Kop op Fred: doorpakken en de schelmen die je leven hebben verwoest aanpakken. Natuurlijk moet het bewijs van hun vuige gedrag uit het archief en de publiciteit in.
En pak dan meteen al die ambtenaren en bewinslieden aan die dit land verziekten met deze misdaden. Elke burger en zeker de familie O. verdienen het dat iemand deze beerput opent.
SUCCES gewenst.
van den Heuvel
Laten we nu eens nadenken, wij worden allemaal in ons leven wel eens geconfronteerd met een niet meewerkende overheid, en worden de burgers daarvoor gecompenseerd, NEE in plaats daarvan wordt de belastingdruk alleen maar hoger. Door onder andere mensen als de heer spijkers, want laten we niet vergeten dat de schadeclaim die deze beste man krijgt van belastinggeld betaald moet worden. Uiteraard is meneer Spijkers tegengewerkt, maar laten we wel zijn 1,6 miljoen euro!! is dat niet een ruimhartige compensatie, de meeste mensen verdienen dit bedrag nog niet bij elkaar in hun werkzame leven. Dus naar mijn bescheiden mening moet meneer Spijkers toch eens even op zijn plaats worden gezet. Nu lijkt zijn aktie toch verdacht veel op het misbruik maken van de situatie.
Bart Verplak / juridisch medewerker
Het dossier uit het archief.
En Cees van der Knaap erin.
En dan niet roken Cees!
Jan / ambtenaar
@Van den Heuvel. Wat een schandalige reactie! Die man z'n leven is volledig verknoeid en daar mag de Staat zeker wel voor bloeden. En ja, de belastingbetaler moet dat opbrengen. Koopt defensie maar een straaljager minder, dan is dat ook geen probleem.
piet brontsema / org adviseur
succes fred , laat ze bloeden de klootzakken.
alexander / ambtenaar
Terecht dat de heer Spijkers doorzet. Het arrest van de Centrale Raad van Beroep is volstrekt helder. Nu nog een wettelijke klokkenluidersregeling die daadwerkelijk rechtsbescherming aan klokkenluiders biedt. En last but not least: diegenen die dit hebben veroorzaakt publiekelijk ter verantwoording roepen. Het gaat hier om de integriteit van ons overheids bestuur.
Martin Stoelinga / ondernemer 9 jaar raadslid gemeente Delft
Ik voel mij zo een klokkenluider, na 6 jaar strijden tegen de gem. Delft en in het bijzonderBas Verkerk burgermeester van Delft . Deze en zijn college beschermt uit alle macht een corrupte wethouder geven deze financiele steun. Om mij als raadslid kapot te maken. 350.000 euro aan advocaat kosten, omdat Dhr Balje en Verkerk vinden dat ik deze zaak aan het licht bracht.En zij mij een claim hebben neergelegd van 1.4.miljoen. Nu eindelijk heeft het gerechtshof mij gelijk gegeven na ...12 rechtzaken. Maar nu komt het mijn spaarcenten, mijn oude dag is verdwenen, juist nu ik moet gaan procederen tegen de gemeente Delft. De klokkenluyider is vergeten
wordt niet gehoord, wel heeft het CDA na 6 jaar openlijk excuus aangeboden, De storie staat op internet bij politiek Delft.nl onder de naam gondelaffairre en de film You Tube waaruit blijkt dat Balje corrupt is en de raad van Bas Verkerk toen nog wethouder van den Haag Wie heeft er raad?????
JJMoes
Fred moet opnieuw een weg gaan banen
ook in naam van alle veteranen.
Defensie is een club van boeven:
alleen voor generaals is het goed toeven
voor de rest verspil je alleen maar tranen
Na een minister als Eimert van Middelkoop
een man als Hillen met het verstand in de knoop,daar heb je als veteraan niets van te verwachten, en zal men je als Ptssér blijvend verachten: Nederland. LOOP eindelijk eens te hoop!
Alexander Nijeboer
@Van den Heuvel: Net gecheckt bij de direct betrokkene (had u ook gesierd). Van een miljoenenclaim is geen sprake. Pensioen- en wachtgeldregeling moet worden rechtgezet. Daarnaast moet alles uit het Nationaal Archief en moet er een instituut komen die klokkenluiders beschermt.
De immateriele schade na 2002 is enorm - heb ik helaas met eigen ogen moeten constateren. "Misbruik maken van een situatie?" De schade die is toegebracht valt niet te vergoeden, maar kennelijk ligt hier voor Spijkers geen prioriteit. Dit artikel berust klaarblijkelijk op onjuiste aannames van de journalist.
Bas / logicus
De heer Spijkers was in de bloei van zijn leven toen het gebeurde (± 35 jaar oud).
Als vanaf dat moment je alles maar dan ook alles wordt afgenomen door een volledige lijn leidinggevenden binnen organisatie die prat gaat op eer en roem is dat heel wrang.
Je hele leven staat werkelijk op zijn kop: hoe betaal je jouw hypotheek, kunnen we nog op vakantie, geen carrière perspectieven meer, relationele problemen veroorzaakt door stress bij beide partners, de kinderen en de lijst kan nog bladzijden langer maar dat zal ik de lezers besparen.
De reeds ontvangen € 1.600.000,00 bruto lijkt veel maar is het echter niet want er is ook nog de belasting die geen dertig jaren spreiding toestaat(dus een lager belasting tarief). Hierdoor zou de heer Spijkers er nauwelijks wat meer (één tonnetje) aan overhouden dan dat hij netto zou hebben verdiend. Ik vind dat voor een bewuste en opzettelijke verwoesting van 30 jaar een zeer magere compensatie.
De heer Spijkers heeft dan ook al het recht op een zeer ruime compensatie voor het geleden leed en voor de verloren kwalitatief betere levensjaren.
Er is echter een misdrijf gepleegd en de daders wordt de hand boven het hoofd gehouden.
De heer Spijkers is zelf hiertoe wellicht niet in staat omdat dit zijn zaak zou kunnen schaden.
Wat niet weg neemt dat de huidige Minister van Justitie zijn verantwoordelijkheid in deze niet hoeft te nemen. Ze zouden vervolgd moeten worden en hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor het immateriële schade deel van de compensatie die aan de heer Spijkers straks wordt uitgekeerd.
Ik hoop voor de heer Spijkers dat hij spoedig weet wat hij krijgt als compensatie en definitief pensioen. Ik gun het hem van harte.
willem
@Alexander Nijeboer
U verwijt Van den Heuvel zijn feiten niet gecheckt te hebben bij betrokkenen en zegt dat het artikel klaarblijkelijk berust op onjuiste aannames van de journalist. Dat lijkt mij een aanname uwerzijds. Heeft u dit wel gecheckt ?
O. ten Hove
Degene die op een onrechtvaaridge wijze Spijkers aanpakten, zijn criminelen van het zuiverste water. Wanneer worden deze berecht, of egstraft met verlies van baan, inkomen en pensioen? Alleen met harde hjand herstel je integriteit, en daar passen geen liegende ambtenaren bij noch op ministerieel nivo als bij gemeenten zoals Den haag
FO
@ van den Heuvel en @slachtoffer en ex klokkenluider.
Enerzijds wil meneer Spijkers gerechtigheid, waarbij het ministerie op de vingers wordt getikt zodat dergelijke gebeurtenissen zich in de toekomst niet zullen herhalen, anderzijds is meneer Spijkers uit op een tweede financiële vergoeding. Over het eerste punt is iedereen het wel eens, dergelijke gebeurtenissen mogen niet ongestraft blijven.

De vraag is nu alleen nog, wie moet er gestraft worden. Naar mijn mening moeten (moesten) de betrokken ministers op het matje geroepen worden, niet het ministerie. Gezien een financiële schadeclaim niet op het salaris (inmiddels pensioen) van de toen der tijd betrokken ministers in mindering wordt gebracht, wordt de plank hier volledig mis geslagen.

Natuurlijk is het erg vervelend voor meneer Spijkers dat hij zo lang op zijn werk is tegengewerkt, (let wel, het gaat hier om een arbeidsconflict), echter heeft niemand hem verplicht om te blijven.
Blijkbaar was meneer op dat moment van mening dat de emotionele belasting minder zwaar woog dan de financiële belasting die hij zou moeten ondervinden wanneer hij zou opstappen. Naar mijn mening is de reeds uitgekeerde 1.6 mln. daarom al een extreem hoog bedrag, welke in het bedrijfsleven nooit en te nimmer had voorgekomen.

Het feit dat meneer vermeld: ik ben ruim 26 jaar lang genaaid door de Staat, en daar mag wel een bak geld tegenover staan. Geeft mij zeer sterk het vermoeden dat hier zwaar misbruik van de situatie wordt gemaakt.

Kort samengevat is meneer Spijers onterecht ontslagen en heeft hij hier 1,6 miljoen voor gekregen. (BIZAR!!!)
Fred IJspeerd / juridisch beleidsmedewerker P&O
Mijn analyse van de zaak Fred Spijkers:

Eerherstel naar Fred Spijkers toe lijkt mij billijk. Ik denk dan aan:

1. financieel. Fred Spijkers moet m.i; financieel in een zelfde financiële positie worden gebracht als had hij tot zijn 65e jaar bij defensie kunnen blijven werken. Dat is een financiële, pensioentechnische en belastingtechnische exercitie die ik graag aan de experts op die terreinen overlaat;

2. laat Fred Spijkers op kosten van de rijksoverheid een boek schrijven over zijn persoonlijke ervaringen van de laatste dertig jaar;

3. immateriële schadevergoeding: naast het al toegekende koninklijke lintje zou publieke excuses van de politiek verantwoordelijke bewindslieden uit de laatste 30 jaar op zijn plaats zijn. Als deze excuses in het openbaar worden aangeboden, kan gelijk het boek van Fred Spijkers worden gepresenteerd.

Ik dank Fred Spijkers voor de vasthoudendheid die hij 30 jaar heeft gehad. De juiste pitbullmentaliteit.

Ter afsluiting: ik hoop dat de mens Fred Spijkers zijn klokkenluidersdossier in zijn binnenwereld kan afsluiten en dat hij nog mag genieten van de rest van de jaren die het leven voor hem in petto hebben.
Alexander Nijeboer
@Willemma: Jazeker. Zoals ik schreef - 'net gecheckt' - heb ik navraag gedaan bij de heer Spijkers. Die zou toch moeten of hij een miljoenclaim voorbereid of niet. Hij zegt dat hij nog geen moment met geld is bezig geweest. Als hij overigens wel een adittioneel bedrag zou claimen dan zou ik dat niet gek vinden: de situatie na 2002 en het handelen van Cees van der Knaap en Jack de Vries in de media en achter de schermen zijn - volgens eigen waarneming - verwoestend geweest voor Spijkers' priveleven, zijn gezondheid en zijn financiele postie (advocaat- en medische kosten). Een extra claim om dit soort wangedrag af te straffen vind ik zo'n gek idee nog niet. Jammer dat het Nederlands rechtssysteem in deze niet zo in elkaar zit dat schade op de voormalige bewindslieden persoonlijk kan worden verhaald.
Bas / logicus
@FO, in eerste instantie gaat een slachtoffer er vanuit dat integer handelen doorslaggevend zal zijn.
Het duurt jaren – door traineren van de zaak door leidinggevenden - dat duidelijk wordt dat dit niet het geval zal zijn. Na vier, vijf of zes jaren loop je vast en moet je het ergens anders gaan zoeken.
Proces op proces, procedure op procedure, het verweer tegen de valse aantijgingen is energievretend. Sommigen denken er makkelijk over maar in de realiteit betekend dit een werkdag van gemiddeld 20 uur en dat 365 dagen lang zonder rust. Je gaat naar bed maar blijft mijmeren krijgt een idee, staat op om het op te schrijven voor de volgende dag. Zelfs slapend droom je er over en wanneer je wakker schiet schrijf je onmiddellijk alles op. Die 20 uur per dag haal je zo makkelijk.
De suggestie dan ga je toch weg is makkelijker gezegd dan gedaan. Spijkers had al een jarenlange carrière bij Defensie en recht op een fatsoenlijke eerlijke behandeling. Oneervol weg zonder kantonrechtersformule (was nog niet veel geld) , geen referentie en zeker geen positief getuigschrift.
Dat had dan plaatsgevonden eind jaren ’80, de heer spijkers was toen al 40 jaar oud en werd los staand van deze zaak door de overheid weg- gesubsidieerd. Zijn kansen op de arbeidsmarkt waren toentertijd nihil. Van een eerlijke of vrijwillige keuze was geen sprake.
En als u enig rekenkundig inzicht heeft inclusief de belastingregels en kosten advocaten weet dan kunt u maar tot één conclusie komen en dat is dat het uitgekeerde bedrag van 1.6 miljoen erg laag was. En in het bedrijfsleven duurt zo’n zaak niet 26 jaar voordat er schot in komt. Een lange zaak in het bedrijfsleven duurt over het algemeen enkele jaren tot maximaal vijf of zes maar niet veel meer.
Een bedrijf kan moeilijk iemand in zijn privé leven aantasten nadat er ontslag heeft plaatsgevonden maar de overheid kan dat in sommige gevallen wel. En daar is hier juist sprake van.
Beste FO, ik spreek echt uit ervaring, een hele nare (inhoudelijk naarder dan die van de heer Spijkers maar gelukkig 20 jaren korter zodat ik nog redelijk jong kans heb om aan de verwerking te beginnen) waarbij de gehele hiërarchie verrot was door de corruptie. Daardoor kan ik me heel goed in de emotie van de heer Spijkers verplaatsen.
huisman / gemeente
Laat het bedrijfsleven hier nu buiten. In het gevalletje Spijkers gaat het bedrijf failliet. Spijkers krijgt niets en we herstarten onder een andere naam. Dan had niemand Spijkers gekend. De verantwoordelijke in deze zaak zijn niet meer te vangen. Zijn eerherstel is in de media duidelijk te lezen geweest. Geef Spijkers waar hij recht op heeft en sluiten dit dossier.
johan
Genoeg is genoeg! Die Fred Spijkers draaft nu wel erg door. Hij heeft zijn gelijk gehad en meer dan je gelijk kan je niet krijgen. Hij heeft zijn welverdiende 1,6 miljoen gehad. Hij moet nu tevreden zijn. En stoppen met dat gedoe!
Dick Berts
Hoe kan Fred Spijkers nou misbruik maken van de situatie?? Het is toch de -meestal- onafhankelijke rechterlijke macht die naar redelijkheid en billijkheid een terechte schadevergoeding vaststelt. Fred staat toch niet met een pistool -of nog erger een AP23- in de hand voor de kas van defensie? Als er in deze zaak nog een gevaar dreigt, dan is het niet de toekenning van een te hoge- maar van een te lage schadevergoeding, doordat defensie weer een van haar 'eigen' rechters weet in te zetten, zoals destijds mr. H.A.A.G. Vermeulen. Na afloop van het eerste proces van Spijkers voor de Centrale Raad van Bedrog, constateerde niet alleen ik, maar ook een drietal mede journalisten dat dit proces doorgestoken kaart was. Ik heb daarover destijds zelfs een klacht bij de Hoge Raad ingediend. Kort daarna, kwam ik er bij toeval achter, dat mr. H.A.A.G. Vermeulen in zijn vorige functie bij Biza al bezig was geweest met het slopen van Spijkers. Voor mij kan Spijkers nooit een cent teveel schadevergoeding krijgen. Onze kritiek dient zich te richten op iedere cent malversatievergoeding (ik kan het geen salaris noemen) die Vermeulen nog steeds ten onrechte krijgt.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Als voormalige klokkenluider (in een veel kleinere zaak, die procedureel en publicitair "slechts" tweeënhalf jaar duurde), kan ik beamen wat mijn anonieme mede-ervaringsdeskundige zegt: als je er middenin zit, ben je er 20 uur per dag mee bezig. Bijna alle mensen (inclusief klokkenluiders) zijn kuddedieren. Het levert een enorme stress op als je merkt dat je in wezen in je eentje tegenover een kudde staat die niet tot rede bereid is, maar die je tegen de grond probeert plat te maken - of dat nu met harde hoeven gebeurt, of met een dikke, taaie, zachtleren buikhuid.

Het is eigenlijk een wonder dat Spijkers het, letterlijk, heeft overleefd. Naar het zich laat aanzien, waren heel wat hoge defensiemedewerkers best tevreden geweest als Spijkers net als Rob Ovaa fysiek het loodje had gelegd - dan was het probleem wat hun betreft opgelost geweest.

Wat de "verwerking" betreft, in het geval van Spijkers zal hij tot aan het einde van zijn leven getekend zijn door de tientallen jaren durende oorlog die tegen hem is gevoerd. In de praktijk heeft de overheid hem veroordeeld tot levenslange pijn. Laten we daar geen illusies over hebben.

Wat ik in het artikel en in de andere reacties niet expliciet gelezen heb, is dat Spijkers eigenlijk 30 jaar lang werk voor de overheid heeft verricht dat moeilijker, zwaarder en nuttiger is dan het werk van veel topfunctionarissen die in zo'n periode tientallen miljoenen euro' s vergaren.

Ook als je de Balkenende-norm op Spijkers loslaat, kom je op een bedrag dat veel hoger is dan 1,6 miljoen bruto met een eenmalige (en dus veel hogere) belastingafdracht. In Spijkers´ uitzonderlijke geval vind ik dat de Balkenende-norm plus vergoeding van immateriële, medische en juridische kosten plus gederfde rente over al deze bedragen, zeker gerechtvaardigd is.

@Johan.
Nee, Spijkers heeft zijn gelijk nog niet gehaald. In dit soort zaken zijn vrijblijvende woorden over "geleerde lessen" niets waard. Spijkers heeft zijn gelijk pas als er openlijk effectieve maatregelen zijn genomen en geïmplementeerd(!!!) die het voor potentiële klokkenluiders mogelijk maken misstanden doeltreffend aan de orde te stellen, zonder zelf te grazen te worden genomen.

Veel mensen willen helemaal niet dat misstanden kunnen worden aangekaart. Daarom zijn Spijkers en andere klokkenluiders zo gewetenloos aangepakt.

Zelf had ik het geluk dat mijn zaak niet echt gevaarlijk voor iemand was. Ik gaf ook bewust bepaalde geruststellende signalen, als onderdeel van de "communicatie-mix" die ik als klokkenluider hanteerde. Het was voor betrokkenen voordeliger mij in een betrekkelijk "softe" stijl te behandelen.

Maar toch, Johan, ben ik veel illusies kwijtgeraakt. Mensen als Spijkers verdienen voor 200% onze steun. Omdat ze het niet opgeven en zich niet laten inpakken.
assunta kevenaar
@FO; staat dit voor Fataal Onnozel?
Tevens aan van den Heuvel en anderen.

Om een beetje een beeld te krijgen van hetgeen de heer Spijkers de afgelopen decennia voor zijn kiezen heeft gekregen, raad ik u aan het boek 'Een man tegen de Staat' van voormalig (helaas) onderzoeksjournalist Alexander Nijeboer te lezen! Jammer, jammer dat hij bij mij moest afhaken. 'Een vrouw tegen de gemeente' was geen gekke titel geweest. Sinds ik het hoger beroep 13 oktober jl. heb gewonnen tegen de gemeente Emmen is het feest pas goed begonnen.....
En ik had er pas 10 jaar, 20 uur, 365 dagen op zitten. Ja, herkenbaar, dag en nacht.

@slachtoffer en ex-klokkenluider
jij snapt Spijkers en ik snap jou. Mag ik je een ongevraagd advies geven? Verander dat 1e gedeelte in Geuzenman-doorbijter-geleid projectiel ofzo. Gewoon voor jezelf.

Ik ben het helemaal eens met Michiel Jonker en Dick Berts.
Overigens zou wat meer openlijke steun van militairen wel gepast zijn. Tenslotte had Spijkers geen enkel eigenbelang bij zijn handelen in 1984. Moreel kon hij er kennelijk niet mee leven dat soldaten als weggooi kanonnenvlees werden behandeld.
Hulde Fred, je bent een kanjer.
johan
@Michiel Jonker: Klokkenluiders zijn er altijd geweest en moeten(jammer dat ik dat niet kan onderstrepen) er ook altijd zijn om misstanden aan te tonen. Maar als je je gelijk hebt gehad zoals Fred Spijkers dan moet je stoppen. Willem Oltmans heeft zijn leven lang moeten vechten om zijn gelijk te krijgen en toen hij zijn gelijk kreeg, stopte hij ermee. Het lijkt mij moeilijk als je je hele leven of een gedeelte daarvan gevochten hebt om dan in een keer te stoppen. Maar het moet wel! Er is nog een bekende klokkenluider van wie de naam mij op dit moment niet te binnen wil schieten (bouwfraude). Die heeft nog veel meer recht op een fikse schadevergoeding, maar leeft naar mijn weten nog steeds in armoede. Laten we in hem onze energie stoppen. Hij heeft die écht nodig. Sorry Michiel, misschien zit ik fout, maar zo denk ik erover
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Johan.
Je doelt waarschijnlijk op Ad Bos. Die heeft, als ik me goed herinner, ooit een schikking of overeenkomst o.i.d. geaccepteerd voor een veel kleiner bedrag. En wat gebeurde er daarna? Toen ging het Openbaar Ministerie hem nog een keer vervolgen. Dat is de dynamiek waarmee veel klokkenluiders in de praktijk te maken kijgen. Ze denken dat ze klaar zijn, maar er blijkt nog een staartje te zijn. En dan nog een staartje.

Ik ken Spijkers niet, maar heb de indruk dat hij weinig illusies meer heeft over hoe het echt werkt, en dat hij wat rest van zijn grotendeels verwoeste leven in dienst wil stellen van het belang van integriteit van de overheid. Dat is zo'n beetje de enige mogelijkheid die de overheid hem gelaten heeft om zin te geven aan wat er met hem is gebeurd.

Spijkers doet dit echter niet alleen voor zichzelf, maar voor alle klokkenluiders, en voor alle Nederlanders die ervan profiteren dat er klokkenluiders zijn die hun nek uitsteken om het ergste onkruid dat er in organisaties groeit, een beetje in toom te houden.

Als Spijkers nu zou stoppen, zouden degenen die de misstanden hebben veroorzaakt, hun zin krijgen:
- zij zijn buiten schot gebleven;
- Spijkers mag nog enkele jaren in slechte gezondheid doorbrengen alvorens het graf in te duiken;
- er wordt geen fatsoenlijke instantie opgericht om klokkenluiders te begeleiden of hun meldingen serieus te onderzoeken (want denk maar niet dat de minister van Binnenlandse Zaken of kamerleden daar actief mee aan de gang zullen gaan zonder maatschappelijke druk);
- alle werknemers die een misstand constateren, weten dat het waanzin is om die aan de orde te stellen, en zullen dus kiezen voor zwijgen, of lekken (bijvoorbeeld via Wikileaks of vergelijkbare sites).
- overheden zulen maatregelen nemen om het Wikileaks en andere sites bijzonder moeilijk te maken, en ze zullen en passant ook proberen de rest van de vrijheid en privacy op internet de nek om te draaien.

Dat is de praktijk waarmee we te maken hebben. Laten we niet naïef zijn.

Spijkers heeft die praktijk zelf kunnen meemaken en weet wat hij doet. Vrijheid en rechtvaardigheid zullen keer op keer bevochten moeten worden, anders verdwijnen ze.

Ik ben blij dat ik niet in de positie van Spijkers zit, en dat ik kan hopen op een prettig leven.

Maar waarom Spijkers zou moeten stoppen, zoals jij zegt, is me een raadsel. Het is zoiets als zeggen dat Aung San Suu Kyi moet stoppen omdat haar huisarrest nu is opgeheven. Of dat Martin Luther King moest stoppen zodra hij die mooie toespraak had gehouden: "I have a dream".

Nu begint het werk pas. De droom van een integere overheid moet werkelijkheid worden. Iemand die zich daarvoor inzet, moet niet stoppen, maar verdient aanmoediging.

Uit ervaring weet ik hoe belangrijk op zijn minst morele steun is om overeind te blijven. Geef Spijkers die steun, Johan!
johan
@Michiel Jonker: Ik geloof niet dat wij het ooit eens worden over Fred Spijkers. Het is bij in ieder geval niet een kwestie van niet mogen. Ik vind Willem Oltmans en Fred Spijkers geen types waarvan ik ze graag in mijn kennissenkring zou hebben. Ik vind wel dat zij allebei gelijk hebben gehad dat zij door zijn gegaan tot het einde. Willem Oltmans is toen gestopt, maar Fred Spijkers blijft maar doorgaan. En dat staat mij gewoon tegen! Het was inderdaad Ad Bos. Dat hij een vergoeding heeft gehad kan ik mij niet herinneren. Dat hij nog steeds lastig gevallen wordt dooor het OM vind ik meer dan schandalig. Zelfs al zou hij fout zijn geweest, hoeft hij niet zo behandeld te worden. Maar waarom krijgt hijgeen aandacht en die Fred Spijkers wel? Ik vind dat ontzettend onrechtvaardig tegenover Ad Bos
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Johan.
Het ziet ernaaruit dat we het inderdaad niet eens zullen worden. Wat me opvalt, is dat je niet met (nieuwe) argumenten komt, maar vanuit een soort gevoel lijkt te spreken. Het gevoel: "Spijkers moet nu stoppen!" Waar dat gevoel bij jou vandaan komt, daar kan ik alleen naar raden.

Ook kan ik alleen gissen naar de reden waarom je ervoor kiest de huidige rechterlijke uitspraak als het "einde" van Spijkers' zaak te definiëren. Je geeft daarvoor geen argumenten.

Je maakt vergelijkingen met Ad Bos en Willem Oltmans. Die zaken zijn niet hetzelfde als die van Spijkers.

Ad Bos was vermoedelijk zelf bij de misstand (bouwfraude) betrokken voordat hij naar de autoriteiten stapte. En daar wordt hij door de autoriteiten nu op gepakt, terwijl de werkelijke daders al lang op vrije voeten zijn. In feite schaart de overheid (i.c. het OM) zich hiermee alsnog aan de kant van de bouwfraudeurs, en zet het licht op groen voor de volgende bouwfraude. Want iedereen, inclusief potentiële bouwfraudeurs, weet nu hoe het de klokkenluider vergaat. Niemand wil een tweede Ad Bos worden. Ik ben het met je eens dat deze gang van zaken schandalig is en meer aandacht verdient.

Willem Oltmans raakte, als ik me goed herinner, als particulier in conflict met de staat. Uiteindelijk, na 20 jaar zeer vies vechten, heeft de staat de zaak voor 8 miljoen geschikt. Maar ook daar zijn de daders buiten schot gebleven.

Spijkers was, anders dan de twee anderen, zelf een dienaar van de staat. En anders dan Bos, was hij zelf niet betrokken bij de misstand, maar heeft zich vanaf het begin zuiver opgesteld. Anders dan bij Oltmans, ging het bij Spijkers niet om een zakelijk geschil, maar om bedrog en machtsmisbruik op initiatief van de staat zelf, waar doden mee gemoeid waren. Van de drie is alleen Spijkers een klokkenluider in zuivere vorm: een werknemer die tegen zijn eigen werkgever durfde te zeggen: het is fout wat u hier doet, ik doe er niet aan mee, en ik wil dat u hier eerlijk over bent.

Deze ethische zuiverheid van Spijkers verklaart voor een deel het venijn van de staatsdienaren die hem probeerden kapot te maken. Hij confronteerde hen met hun eigen onzuiverheid en dat riep agressie op.

Jij zegt dat hij nu moet stoppen, zodat het dossier geheim kan blijven en de daders vrijuit gaan. Waarom lijkt dat jou de beste oplossing?

In mijn eigen, bescheiden zaak heb ik in elke fase van collega´s te horen gekregen dat ik ermee zou moeten stoppen. Zelfs helemaal aan het begin: "Je had het niet moeten melden, want je brengt er mensen mee in de problemen." Tja, als we de veroorzakers van misstanden niet in de problemen mogen brengen, dan kunnen we het hele idee van integriteit net zo goed meteen overboord zetten. Gelukkig waren er ook collega' s die me steunden.

Uiteindelijk heb ik zelf het moment gekozen dat ik stopte. Bij die keuze speelde het een belangrijke rol dat ik begreep dat veel mensen denken zoals jij, Johan. Wie tot het einde voor zijn zaak staat, wordt in Nederland al gauw een drammer gevonden. Misschien omdat zulke standvastigheid anderen confronteert met hun lauwheid en halfhartigheid. Dat roept weerstand op.

Ik heb uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen, op een moment dat het naar mijn toenmalige inschatting nog net mogelijk was. Daar ben ik niet trots op. Ik heb er in een bepaalde periode ook spijt van gehad, mede omdat het leek alsof ik ondanks mijn gematigdheid alsnog gepakt zou worden.

Het is makkelijk om te vinden dat een klokkenluider moet stoppen als hij financieel iets toegestopt heeft gekregen, ook al is de waarheid nog niet boven tafel. In feite zeg je daarmee dat de staat haar rechtstatelijke doodzonden met wat geld moet kunnen afkopen. Ik vind dat een corrupt standpunt.
Broadcaster / gemeenteambtenaar
Dat defensie aan het kortse eind heeft getrokken en dus over de brug moet komen lijkt me duidelijk maar het overnemen van de Amerikaanse claimcultuur in Nederland lijkt me geen goede zaak.
"Klokkenluider" Jonker bijvoorbeeld heeft zijn eigen zaak verloren.
Betekent dit nu dat het gerechtvaardigd zou zijn als zijn werkgever een forse claim op hem zou leggen?
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Broadcaster.
Hm, leuk bedacht. Net als jij ben ik tegen een Amerikaanse claimcultuur, waarbij de koper van een magnetron die zijn grieperige konijn daarin een beetje probeert op te warmen, voor zichzelf een miljoen claimt bij de fabrikant als het dier overlijdt.

Maar dat is natuurlijk heel iets anders dan wat het ministerie van Defensie en andere overheidsinstanties met Spijkers hebben proberen te doen. De motieven van de daders en het slachtoffer zijn anders, en ook de hoeveelheid schade die is toegebracht aan het slachtoffer en aan de rechtsstaat.

Wat de uitkomst van mijn eigen zaak betreft, zijn twee nuances op hun plaats. (1) De rechter heeft niet gezegd dat er geen misstand was, maar wilde er niet over oordelen. Zij liet dat liever over aan mijn werkgever. (2) Wat betreft de pogingen van mijn werkgever mij tot zwijgen te brengen, het enige wat de rechter mij verweet, was dat ik intern in de organisatie een aantal zaken per email openlijk had benoemd, op een toon die volgens de rechter "cynisch" was (terwijl ik had betoogd dat mijn toon "kritisch" was).

Ik heb hiervan iets geleerd over de belevingswereld van deze jonge rechter, die waarschijnlijk goed naar enkele oudere collega's heeft geluisterd; en over de juridische risico's die uit zo'n rechterlijke attitude voortvloeien voor klokkenluiders.

De rechterlijke uitspraak heeft me natuurlijk enorm geholpen om er als ambtenaar secuur voor te zorgen dat ik voortaan niet cynisch meer ben, en dat ik meer begrip heb voor bepaalde foutjes die in organisaties nu eenmaal kunnen gebeuren en waar je niet te zwaar aan moet tillen.

Maar jij maakt me aan het schrikken, Broadcaster. Ik realiseer me nu plotseling dat ik, in ons democratische land met vrijheid van meningsuiting, een claim aan mijn broek kan krijgen als mijn toon een beetje verkeerd overkomt. Bedankt voor de waarschuwing!

Nu ik er nog eens goed over nadenk, heb je eigenlijk gelijk, Broadcaster. Spijkers moet gewoon niet moeilijk doen dat zijn leven is verwoest en dat de overheid de toedracht grotendeels geheim houdt. Waar gehakt wordt, vallen spijkers... eh... spaanders.

De overheid is een magnetron en Spijkers is een konijn dat per ongeluk niet dood is gegaan. Daar moet hij gewoon blij mee zijn. En verder zijn bek houden.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Nico
Het kan met onze rechtsstaat verschillende kanten opgaan. Ik ben het met je eens dat er geen reden is voor naïef optimisme.

In mijn eigen zaak vraag ik me vooral af wat er in het hoofd van die rechter omging. Er was geen wet of regel die haar verplichtte om in mijn email een "cynische" toon te ontwaren. Er was ook geen wet of regel die zei dat ze een cynische toon strafbaar zou moeten vinden. Toch deed ze dat. Waarom?

Bij gebrek aan duidelijkheid in de motivering van haar uitspraak (LJN: BK3483), kan ik alleen gissen naar de motieven van deze rechter. Mogelijk ging haar oordeelsvorming ongeveer als volgt:

Mijn werkgever vond de toon van mijn interne email "laatdunkend en denigrerend" en vond dat een reden voor bestraffing. Ik vond de toon "kritisch, maar niet beledigend". De rechter overwoog dat mijn email inderdaad geen beledigende tekst bevatte. Ook moest zij constateren dat ik me, zoals ik zelf aangaf, netjes had gehouden aan eerdere aanwijzingen die me waren gegeven.

Maar misschien wilde zij toch mijn werkgever (bij wie m.n. de commissaris van de koningin en de toenmalige algemeen directeur zich actief met de zaak hadden bemoeid) graag vrijwaren van het verwijt mij onterecht bestraft te hebben. Misschien ook wilde de rechter het bevoegd gezag gezichtsverlies besparen. Zij leek ook te vinden dat een niet-bindend advies van de Haagse CIO en het daaropvolgende besluit van mijn werkgever voor mij een soort zwijgplicht met zich meebracht - ook al wordt nergens in de wet over zo'n zwijgplicht gerept.

Hoe dat ook zij, bij gebrek aan aanknopingspunten werd de rechter zelf creatief en bedacht dat de toon van mijn email "cynisch" was. Ook stelde zij dat ik mijn werkgever had "beschuldigd" van het "verkwanselen" van geld - waarbij zij gemakshalve zweeg over het feit dat mijn werkgever zelf al had vastgesteld dat het geld onrechtmatig was uitgegeven. En ze vond dat ik mijn werkgever "negatief" had "afgeschilderd" en zijn integriteit "in twijfel had getrokken" - zonder dit te verduidelijken.

Deze rechterlijke creativiteit en vaagheid maakte het voor de rechter mogelijk "het standpunt" van mijn werkgever te "delen".

Dit voorbeeld laat goed zien welke ruimte een rechter in de praktijk kan nemen om zijn subjectieve inzichten (ook wel "rechterlijke overtuiging" genoemd) te volgen zonder deze inzichten voor de rechtzoekenden transparant te motiveren.

Als ik de hulp van een top-advocaat had ingeroepen, dan had die mogelijk in hoger beroep gehakt gemaakt van deze rechterlijke uitspraak. Maar top-advocaten zijn duur en ik was uitgeput. Ik hoopte op een nieuwe start of in ieder geval een rustpauze.

Bovendien had ik op dat moment mijn vertrouwen in de rechtsspraak verloren. Alleen de media leken hun rol goed te vervullen. Daarom koos ik, toen de gelegenheid zich voordeed, voor een interview op persoonlijke titel in De Gelderlander (5 december 2009 - bijlage Het Spectrum).

Zo vergaat het bijna alle klokkenluiders: ze verliezen het uiteindelijk vooral door een uitputtingsslag op een ongelijk speelveld.

Daarom verdient Spijkers des te meer respect dat hij het heeft volgehouden. En hij verdient steun om deze ene keer de onderste steen boven te krijgen. Alleen zo kan er een voorbeeld worden gesteld.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@slachtoffer en ex-klokkenluider

TIP voor u: zoek contact met de Expertgroep Klokkenluiders.

Als het klopt wat u zegt (ca. €350 miljoen extra rentelasten op jaarbasis als gevolg van een verlaagde kredietrating), dan bent u werkzaam geweest voor één van de grootste bedrijven die in Nederland aan de beurs genoteerd zijn - in ieder geval aan de AEX- of de AMX-index. Toch niet opnieuw Ahold...?

Ik wil u een tip geven. Ook al heeft u, net als ik, eieren voor uw geld gekozen, het is misschien toch zinvol eens contact op te nemen met de Stichting Expertgroep Klokkenluiders. Vele tientallen klokkenluiders hebben dat reeds eerder gedaan.

Deze stichting is in juni 2010 opgericht door vijf bekende ex-klokkenluiders, onder wie Paul van Buitenen, en een hoogleraar. Dit is de groep die aan de basis heeft gestaan van het voornemen van de vorige minister van Binnenlandse Zaken (Guusje ter Horst) om een nieuw instituut op te richten dat meldingen van klokkenluiders serieus gaat onderzoeken, op een meer effectieve en onpartijdige manier dan de huidige Commissie Integriteit Overheid (CIO). Het is inmiddels vrij algemeen bekend dat die niet goed functioneert.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het nieuwe meldpunt zou worden ondergebracht bij de Nationale Ombudsman. Maar zoals dat gaat in de polder, zijn verschillende belangengroepen (werkgevers, vakbeweging?) op de rem gaan staan. Zij willen greep krijgen op het nieuwe instituut. Hierdoor zou het niet echt onafhankelijk worden en in de praktijk gereduceerd worden tot een soort semi-politiek polder-praatcircus, waarvan we er al zoveel hebben. Dan belanden klokkenluiders van de regen in de drup.

De Expertgroep Klokkenluiders spant zich in om verbetering te brengen in de mogelijkheid van klokkenluiders om een bijdrage te leveren aan de integriteit van overheden en bedrijven. Ze onderhouden contact met kamerleden en ambtenaren. Ik weet niet of onze huidige minister van Binnenlandse Zaken (Donner) net als zijn voorganger bereid is serieus met de Expertgroep te praten.

Ook als je eigen klokkenluiderszaak al afgerond is, kan het de moeite waard zijn contact op te nemen met de Expertgroep. Ze hebben in ieder geval veel waardevolle kennis en ervaring opgebouwd, waarmee ze je kunnen adviseren. Ze zijn discreet. En door hen te informeren, versterk je ook hun (informatie-)positie. Hun website is: www.expertgroepklokkenluiders.nl.

Veel succes!
Broadcaster / gemeenteambtenaar
@ Michiel Jonker: Toch jammer als je zoveel woorden nodig hebt en nog je punt niet kunt maken.
Bas / logicus
Broadcaster, even voor alle duidelijkheid,een klokkenluider is te aller tijde iemand die te goeder trouw een misstand “denkt” aan te brengen. Wat betekend dat er sprake moet zijn van feiten of gerede twijfel.
Iemand die in kwade opzet de boel belazerd door zaken te verdraaien of grofweg staat te liegen maakt zich schuldig aan smaad en laster. Een werkgever zal zo’n individu dan ook terecht en rechtmatig vervolgen voor de geleden schade.
Als er echter sprake is dat de klokkenluider gelijk heeft dan wordt deze klokkenluider veelal afgekocht. In mijn geval kreeg ik een redelijk zak geld mee.
Het gevolg is dat de aandeelhouder de schade betaald en als nu bekend wordt wat er is verdwenen zal dat tenminste een daling (tenminste 30% á 40%) inhouden van de aandelenkoers.
Het gevolg zal 1/een lagere indexnotering bewerkstelligen. Dit betekend lagere dagomzetten in aandelentransacties op de beurs 2/ een daling in de kredietrating wat betekend dat ze meer rente moeten gaan betalen. Bij het bedrijf waar ik werkte zal dat een verschil betekenen van om en nabij de 350 miljoen Euro op jaarbasis. Iets wat zal resulteren in een negatieve balans en is zeker iets om je als CEO zorgen over te maken. Kost hem zijn bonus.
Ik heb helaas eieren voor mijn geld gekozen. Emotioneel ben ik daar heel ontevreden over maar rationeel gezien voorkom ik hiermee een persoonlijk faillissement.
Er volgde een pro forma uitspraak van de rechtbank en de klokkenluider verzwijgt daarna aan het UWV het bestaan van een onderliggend contract. Van een vrijwillig ontslag is in werkelijkheid natuurlijk geen sprake maar voor de letter van de wet echter wel. Wat betekend dat de klokkenluider moet frauderen om zijn recht op een uitkering te behouden. Schandalig is dat de rechtelijke macht dit wetende hieraan meewerkt en dit soort zwijggeldconstructies toelaat of prefereert boven een eigen oordeel.
In den beginne ben je als klokkenluider hier niet echt van bewust maar later vreet het toch aan je geweten maar optreden betekend een gegarandeerd faillissement.
Zwijgen tot in het graf is wat je rest.
In de huidige rechtspraak – en de politiek werkt daar uit eigenbelang aan mee - worden daders beschermt tegen klokkenluiders.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Broadcaster
Ondanks mijn vele woorden, maak ik volgens jou mijn punt niet. Als de boodschap niet overkomt, kan het natuurlijk ook aan de lezer liggen...

Niet alles valt uit te leggen in Jip-en-Janneke-taal. En ik moet natuurlijk ook een beetje voorzichtig zijn, want anders maakt mijn werkgever er misschien een punt van.

Toch een poging: er kunnen duizend smoezen worden bedacht waarom Spijkers niet zou mogen opkomen voor zijn recht en voor het bekendworden van de waarheid. Die van jou ("We wilen geen Amerikaanse claimcultuur") was daar één van.

Het oordeel van de rechter in mijn zaak ("De toon was cynisch, en dat mag niet") was volgens sommige vrienden van mij ook zo'n smoes, bedoeld om mijn werkgever te faciliteren bij het onderdrukken van communicatie over de zaak.

*** Disclaimer: Ik denk niet altijd hetzelfde als mijn vrienden. Hoe ik privé over het oordeel van de rechter denk, is in principe mijn privé-zaak, zolang ik in werktijd, als ambtenaar in functie, zwijg over deze privé-mening. Uiteraard zijn al mijn bijdragen aan deze discussierubriek, behoudens tegenbericht, op persoonlijke titel, d.w.z. privé-meningen van een burger. Voor nadere info, zie de Grondwet, de Ambtenarenwet, het EVRM... Relax. Don't do it. ***

Heb ik nu mijn punt gemaakt?
Nico / inkoper
Vroeger hoorde je dit soort verhalen vanuit de Sovjet Unie, daarna uit Noord Isael(amerika) en nu dus ook hier. Is dit onderdeel van de heilige "vrije"markt??
Advertentie