Advertentie

Europese aanbestedingsplicht vaak niet nageleefd

Veel inkoopopdrachten die Europees aanbestedingsplichtig zijn worden niet daadwerkelijk Europees aanbesteed. Dat blijk uit de Nalevingsmeting van EL&I.

29 oktober 2012

Veel inkoopopdrachten die Europees aanbestedingsplichtig zijn worden niet daadwerkelijk Europees aanbesteed. Dat blijk uit de Nalevingsmeting die is uitgevoerd voor het ministerie van EL&I.

Steeds meer Europees
De rapportage ziet over het jaar 2010 een groeiend aantal Europese aanbestedingen; maar liefst 30 procent meer dan in 2009. Maar dat moet ook steeds vaker; de 'nalevingspercentages', de mate waarin overheidorganisaties de Europees aanbestedingsplichtige inkopen ook daadwerkelijk Europees hebben aanbesteed, wijken niet veel af van voorgaande metingen. De verschillen tussen sectoren zijn daarbij aanzienlijk.

Omvang is belangrijk
Gemeten naar financieel volume scoren provincies en kerndepartementen hoog, met respectievelijk 87 en 84 procent. Omvang blijkt een belangrijke factor, zo blijkt bij de gemeenten. Grote gemeenten scoren 81 procent, de middelgrote 47 procent en de kleine gemeenten halen maar 17 procent. Gemeten naar het aantal inkoopopdrachten vallen de percentages aanzienlijk lager uit. Men blijkt vooral Europees aan te besteden als het financiële volume van de opdracht groot is.

Nalevingspercentages in euro's en in aantallen opdrachten:

Kerndepartementen   84%   66%
Kleine gemeenten   17%   14%
Middelgrote gemeenten    47%   28%
Grote gemeenten    81%   60%
Provincies   87%   54%
Waterschappen   66%   37%
Politieregio’s   53%   31%
Hoger onderwijs   56%   38%
Regionale opleidingscentra   28%   19%


Cultuur is belangrijk

Het nalevingsprecentage blijkt - naast het volume - vooral afhankelijk van de aanbestedingscultuur en -capaciteit die er bij de aanbestedende organisatie is. Dat Europees aanbesteden voordelen oplevert of dat daarvoor belemmeringen zijn, is nauwelijks van invloed, aldus het onderzoek. Ook de vrees voor sancties speelt geen rol bij het al of niet Europees aanbesteden. Wta in veel gevallen wel heeft geholpen is een 'stimulans van buitenaf' die de rechmatigheid van de aanbestedingen moest vergroten. Het rapport noemt een afkeurende accountantsverklaring als voorbeeld. Die levert immers 'buikpijn' op bij het hoger management.

Aanbevelingen
De onderzoekers hebben een zestal aanbevelingen opegsteld:

- Zorg voor een duidelijke definitie van het begrip ‘aanbestedingsplicht’;
- Vergroot de ervaren meerwaarde van Europees aanbesteden door successen zichtbaarder te maken;
- Verbeter de cultuur voor Europees aanbesteden binnen een organisatie door voorbeeldgedrag en aandacht van management en bestuur;
- Differentieer flankerende maatregelen naar de maturiteit van een aanbestedende dienst;
- Beperk capaciteitsbelemmeringen van kleine aanbestedende diensten door ‘ontzorging’.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan
@Niek. Bla bla. Alsof buitenlandse bedrijven altijd beter zijn. Het tegendeel is waar. En goedkoop is duurkoop.
Boris
Klinkt allemaal erg juridisch en bureaucratisch en niet praktisch en slim.

Het kan vaak veel efficiënter, effectiever en daarmee goedkoper als er niet Europees aanbesteed hoeft te worden. Dat stimuleert meteen ook het regionale of lokale ondernemerschap. Voor gemeenten en provincies een belangrijk item. Bovendien goed voor de mensen en hun beurs.



NB: de uitleg van Niek is een typisch voorbeeld van ivoren-toren juristentaal. Dan vraag ik dus gewoon een ander.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Europese regels kunnen me niet genoeg aan de laars gelapt worden.
Niek / jurist
Bij de mij door collega's gestelde vragen over aanbestedingen gaat het vooral over het ontsnappen aan (europese) regels. Men is in het hoofd namelijk al klaar met de inkoop van het product of het bedrijf dat dit moet leveren. Soms is dat gemakzucht (vorige keer heeft BV X het toch zo goed gedaan), soms de weerzin van structuur (al die regeltjes), soms het snel willen doorpakken maar in bepaalde gevallen ook onbegrijpelijk zodat je je afvraagt of er geen te nauwe band bestaat met de desbetreffende leverancier. De basis die iedereen voor ogen moet houden zijn de grote belangen voor de overheid als aanbestedende partij en de burger die dit allemaal moet betalen. Een transparante en niet corrupte overheid, een goed produkt dat volgens marktprincipes voor een goedkope prijs wordt geleverd en het bevorderen van eerlijke concurrentie tussen bedrijven. Uiteindelijk moet dit leiden tot een adequaat functionerende overheid en een open markt met een actief en eerlijk bedrijfsleven. Ik leg altijd uit dat het niet naleven van de regels leidt tot het omgekeerde en dus een slecht functionerende overheid en een bedrijfleven dat opdrachten op andere wijze binnenhaalt dan gezonde concurrentie. En daar zou je al integer ambtenaar alleen maar tegen moeten zijn.
Advertentie