Rotterdam heeft zaken nog steeds slecht geregeld
Al jaren komt de gemeente Rotterdam slecht in het nieuws met haar dienstverlening aan de burgers. Duizenden klachten, vooral over de dienst Werk en Inkomen, krijgt de ombudsman Anne Mieke Zwaneveld onder ogen. Burgers zijn vaak ernstig gedupeerd.
Burgers klaagden de afgelopen Jaren massaal over de gemeente Rotterdam. De ombudsman maakte overuren om verhalen aan te horen over onterechte uitschrijvingen, het uitblijven van voorschotten, onbeantwoorde telefoontjes en extreem lange wachttijden. Dit jaar is er een lichte verbetering te melden, maar volgens ombudsman Anne Mieke Zwaneveld is er voor de gemeente nog een hoop werk te doen.
Voorschotten opgelost
‘Ik ben tevreden over de aanpak van de voorschotten, dat probleem is in elk geval opgelost,’ zegt Zwaneveld. ‘Mensen die een uitkering aanvragen krijgen nu in elk geval na vier weken een voorlopig bedrag om van te leven, zoals de gemeente ook verplicht is. Ik ben blij dat gemeente in elk geval die handschoen heeft opgepakt. Heel veel aanvragers kwamen voorheen namelijk enorm in de problemen.’
Kwart meer klachten
Reden voor een Rotterdams feestje is er vooralsnog niet. Integendeel. Want het aantal klachten is namelijk significant toegenomen. In 2014 heeft de gemeentelijke ombudsman in totaal 3685 vragen en klachten over de gemeente Rotterdam behandeld. Dat is bijna een kwart meer dan in 2013 (2968). De toename van het aantal klachten in 2014 is voor het overgrote deel toe te schrijven aan klachten over Werk & Inkomen.
Uitkering is hindernisrace
‘Het is nog steeds een hindernisrace om in Rotterdam een uitkering te krijgen,’ aldus de ombudsman. ‘Burgers hebben het gevoel dat ze op een dreigende toon benaderd worden. Ze zijn bevreesd voor korting op een uitkering. Ze voelen zich een potentiële fraudeur, en dat is natuurlijk onterecht. Bovendien is het ook niet effectief. Minder redzame mensen gaan door zo’n houding heus niet eerder aan het werk. Ik maak me ook zorgen over de mogelijkheden van burgers om zich te verweren tegen kortingen en boetes. Sociaal raadslieden en het Juridisch Loket zijn steeds minder toegankelijk.' ’
Huisuitzettingen
Ruim een jaar geleden luidde de gemeentelijke ombudsman de noodklok over de uitvoering van de WWB in de gemeente Rotterdam. De gevolgen voor burgers die een beroep moesten doen op bijstand waren groot: dreigende huisuitzetting, afsluiting van gas, water en licht, toenemende schulden, aanmaning na aanmaning, incassobureau’s aan de deur, een grote druk op familieleden en vrienden om te helpen, ook als deze het zelf niet zo breed hadden.
Lauwe reactie
Voor de oorspronkelijk oorzaak van de wanorde had Zwaneveld aanvankelijk begrip. Door een ingrijpende organisatie was er gebrek aan personeel terwijl er juist meer beroep op de gemeente werd gedaan. Ook speelden er ICT-problemen. Maar inmiddels duurt het de ombudsman te lang. ‘Aanvankelijk is er te lauwtjes gereageerd. Later zijn er wel maatregelen genomen, bijvoorbeeld het inzetten van extra personeel.’
Burger is geen hufter
Nog altijd is de gemeente wat betreft Zwaneveld te veel gericht op de eigen werkprocessen. ‘Mijn advies aan de gemeente is: “Behandel de burger zoals je wilt dat je eigen moeder behandelt wordt.” Ze vult aan: ‘Burgers zijn geen hufters of profiteurs. Laat voor twee slechtwillende leerlingen niet een hele klas nablijven.’
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Maar ieder nadeel heb zijn voordeel: Misschien dat door de traagheid van de gemeente de bijstandsuitkeringstrekkers zelf wat meer actief gaan worden. Want velen zijn te beroerd om ook maar naar werk te zoeken. Het is handje- ophouden en vervolgens lekker bijschnabbelen in de bouw of de drugshandel. En voor eten lopen ze gewoon naar de voedselbanken. Daarvan zijn er heel wat in Rotterdam.
Wethouder van het college van Rotterdam.vuiltax,
De oplossing ligt voor de hand iedereen die nu een WWB of WAJONG heeft doe je een cursus BOA(buitengewoon opsporings ambtenaar)en bekeur zo een ieder die wat op straat gooit