Advertentie

Detailhandel Utrecht wint niets met Giro

Het organiseren van een etappe van de Giro d’Italia heeft voor ondernemers in de Utrechtse binnenstad weinig opgeleverd. Op de ingelaste koopzondag kwamen nauwelijks mensen af. Provincie en stad Utrecht wijzen voor de feiten naar een nog te verschijnen onderzoek van Ecorys.

18 juni 2010
Koopzondag
De resultaten van dit onderzoek naar de economische effecten van het organiseren van een etappe van de Giro d’Italia worden over drie weken bekendgemaakt. Toch wil Tom Broekman, voorzitter van de Ondernemersvereniging Centrum Utrecht, best kwijt dat de dag voor de detailhandel in het centrum niet bepaald succesvol was. “Maar dat wil ik breder trekken. Het was onduidelijk wat er precies ging gebeuren. Uiteindelijk werd het alleen de finish van de etappe. De wethouder heeft geregeld dat deze dag een extra koopzondag werd, maar dit niet duidelijk genoeg gepromoot. We verwachtten al geen groot succes. De stad was alleen bereikbaar per trein, niet voor autoverkeer, fietsen en bussen.”

Karavaan
Het evenement vindt Broekman wel succesvol. “Er kwamen een half miljoen mensen op af. Maar de detailhandel profiteert daar niet van, hooguit de horeca. Mensen kijken wel naar de renners, maar winkelen niet. Daarna ging de karavaan meteen naar Amsterdam en de mensen naar huis. Het heeft ons niks opgeleverd en ik schat voor Amsterdamse winkeliers hetzelfde verhaal.” Toch verwacht Broekman bij een eventuele Tourstart geen echec. “Drie dagen renners in de stad is toch iets anders dan een middagje Giro.”

Tour
De gemeente Utrecht heeft geen klachten gehad van ondernemers en wacht verder op de feiten van het provincieonderzoek. Wel is zij geïnformeerd door de Ondernemersvereniging Centrum Utrecht. ‘De omzet is tegengevallen ten opzichte van wat zij hadden verwacht. Het rapport geeft korte en langetermijneffecten. Daarbij worden deze effecten ook deels belicht.’ Voor een toekomstige Tourstart wordt niet meer gelobbyd. ‘Maar op verzoek van de Tourorganisatie blijven we wel kandidaat.’

Publieksbeleving
Gedeputeerde Anneke Raven (CDA) begreep ook van binnenstadondernemers dat de inkomsten tegenvielen. ‘Maar ik kan me voorstellen dat mensen niet shoppen als de Giro langskomt.’ In het onderzoek wordt echter ook gekeken naar de publieksbeleving. ‘Meer mensen zijn lid geworden van wielersportverenigingen. We verwachten ook dat de Giro de sociale cohesie in de dorpen heeft versterkt. We hopen dat mensen er een trots gevoel aan overhouden. En de horeca zal wel geprofiteerd hebben.’ Raven ziet al uit naar de organisatie van toekomstige evenementen. ‘Zoals het Europees Jeugd Olympisch Festival in 2013, de Eneco-Tour en de Ronde van Midden-Nederland.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie