Brandbrief gemeenten naar Omgevingsraad Schiphol
Gemeenten in de omgeving van Schiphol hebben de Omgevingsraad van Schiphol (ORS) een brandbrief gestuurd. In de brief wordt volgens de Telegraaf geëist dat er in de toekomst voldoende woningen kunnen worden gebouwd.
Gemeenten in de omgeving van Schiphol hebben de Omgevingsraad van Schiphol (ORS) een brandbrief gestuurd. In de brief wordt volgens de Telegraaf geëist dat er in de toekomst voldoende woningen kunnen worden gebouwd.
'Woningbouwplannen in het gedrang'
De gemeente Haarlemmermeer is één van de omliggende gemeenten die de brief heeft ondertekend. Wethouder Elzakalai laat weten dat de brief niet openbaar is. Wanneer en of deze openbaar wordt gemaakt is vooralsnog onduidelijk. De Telegraaf heeft de brief in handen en schrijft op basis van de brief dat gemeenten eisen dat hun woningbouwplannen niet in het gedrang komen bij een eventuele groei van Schiphol tussen 2020 en 2030.
Hinder neemt verder toe
Alle bouwplannen van de gemeenten samen omvatten volgens Omgevingsraad Schiphol-voorzitter Hans Alders al gauw zo’n 200.000 huizen, zo meldt hij aan de krant. Een groot deel ervan ligt onder de aanvliegroutes van Schiphol. De uitbreiding betekent dat de hinder voor omwonenden verder toeneemt. 'We moeten samen kijken waar dat het slimste kan in relatie tot de ontwikkelingen van Schiphol. Niemand zit te wachten op nog meer overlast', zegt Alders.
Meerdere overlast-discussies
Er spelen momenteel meerdere discussies over overlast door Schiphol. Aalsmeer heeft enkele weken geleden een brandbrief geschreven aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, over nachtvluchten op de Aalsmeerbaan. Deze zijn sinds 1 september weer toegestaan. Aalsmeer noemde dat onacceptabel. ‘De leefbaarheid staat al zwaar onder druk. Veel inwoners zien het verbod op nachtvluchten als laatste bastion van rust. Met deze ontheffing wordt hen de zekerheid ontnomen dat zij in elk geval 's nachts van vliegtuiglawaai verstoken zijn’.
1. opstellen visie voor de luchtvaart op middellange tot lange termijn.
2. inherent daaraan het opstellen van een visie tbv de ontwikkelingsmogelijkheden voor bebouwing rond vliegvelden.
3. zolang beide visies er niet zijn zullen Schiphol e.a. het moeten doen met het huidige beleid en de vigerende wetgeving/besluitvorming.
Overigens blijkt andermaal dat de noodzakelijke aanpassingen van het rijksbeleid op het gebied van de luchtvaart jaren achterlopen en veel te laat worden opgestart.