Advertentie

Brabant wil proeftuin arbeidsmarktvernieuwing worden

De provincie Brabant vraagt in een brief aan minister Kamp om experimenteerruimte voor arbeidsmarktvernieuwing en aanpassing van belemmerende wet- en regelgeving.

22 februari 2013

De provincie Noord-Brabant wil dat het kabinet haar bijstaat in de crisisaanpak door belemmeringen in regelgeving weg te nemen en Brabant uit te roepen tot proeftuin voor arbeidsvernieuwing.

Crisisaanpak voor Brabantse arbeidsmarkt
Dat schrijft het college van Gedeputeerde Staten in een brief aan de Statencommissie voor Economische Zaken en Bestuur. Het college heeft met vele partijen een concept crisisaanpak uitgewerkt die een extra impuls moet geven aan van werk naar werkmogelijkheden in de techniek, zorg en bouw en extra banen en stageplekken voor jongeren, 55-plussers en zzp’ers en mensen met een beperking. Met een extra inzet van 5,1 miljoen hoopt de provincie een investeringsimpuls van factor 2 te genereren en daarmee extra werkgelegenheid voor minimaal 3500 personen.

Verstarrende wet- en regelgeving aanpassen
Het Pact Brabant heeft in december het uitvoeringsplan van het Brabants ArbeidsmarktAkkoord vastgesteld wat al heeft geleid tot allerlei arbeidsmarktplannen. Die moeten de komende jaren zorgen voor de noodzakelijke arbeidsmarktvernieuwing. Maar om dat ook echt te bewerkstelligen moet “verstarrende” wet- en regelgeving door het ministerie worden aangepast. Daarom begint het college met de Pact Brabant-partners een lobby richting Den Haag om de provincie te positioneren als proeftuin voor arbeidsmarktvernieuwing. ‘Wij vragen “Den Haag” geen extra geld, maar wel meedenken en werken aan het slechten van knellende zaken die alleen op “Haags niveau” aangepakt kunnen worden.’ Ook vraagt de provincie het ministerie om partner te worden binnen het Pact Brabant.

Experimenteerruimte nodig
Gedeputeerde Bert Pauli (VVD) van Economische Zaken & Arbeidsmarktbeleid heeft een lobbybrief gestuurd naar minister Kamp van Economische Zaken waarin hij om meer speelruimte vraagt. 'Het gaat erom op de lange termijn met het ArbeidsmarktAkkoord van het Pact vraag en aanbod te matchen. Daarvoor is experimenteerruimte nodig en minder regelgeving. Op de korte termijn, eind 2013, begin 2014, krijgen we helaas een grote stijging van de werkloosheid. Daartegen willen we maatregelen nemen voor kwetsbare groepen als jongeren, maar ook ouderen en zzp'ers.'

Normsalaris voor expats verlagen
Pauli geeft als voorbeeld van de last die de provincie heeft van landelijke regels de norm van 50 duizend euro jaarsalaris om als expat te worden aangemerkt. In Zuidoost-Brabant komen we straks 40 duizend betawetenschappers tekort. Jaarlijks stromen 3000 in voor de propedeuse. Dat is lang niet genoeg. De norm moet omlaag naar 15 duizend euro, want dan zijn mkb-ondernemers bereid om buitenlandse studenten een master te laten volgen en een vijfjarig arbeidscontract aan te bieden. Mkb'ers kijken vaak niet ver vooruit, maar 90 procent van de arbeidsmarkt is wel mkb.'

Overheid moet partner worden
De overheid moet partner worden in het Pact Brabant om voor elkaar te krijgen dat maatregelen beter en slagvaardiger kunnen worden ingevoerd, vindt Pauli. 'Het gaat niet zozeer om financiën. Dat komt wel op orde. Maar nu moeten we met wel vijf ministeries in gesprek. Ik roep EZ op om het arbeidsmarktbeleid te coördineren. We worden te veel gehinderd door bestuurlijke wet- en regelgeving, dus geef ons de vrijheid. Je ziet nu bijvoorbeeld bij een project in Tilburg om langdurig werklozen aan het werk te krijgen dat de gemeente de besparingen in een revolverend fonds wil stoppen om meer werklozen aan te kunnen stellen, maar dat stuit weer op allerlei haken en ogen.'


Meer mobiliteit en flexibiliteit nodig

Prima, maar waarom Brabant? Zouden Noord-Holland of Utrecht ook niet proeftuin willen worden? 'De organisatiegraad is hoog in Brabant. Met Brabantstad hebben we vijf grote gemeenten die ook nog eens prachtige contacten hebben met de regio's. De aanpak is Brabantbreed met ondernemers, onderwijs en overheid. De plannen zijn vanuit de regio's ontstaan. Als het succesvol is, willen we het onmiddellijk provinciaal opschalen. En dat kan daarna ook voor heel Nederland. Brabant heeft een internationale focus en veel hoogopgeleiden. Maar we hebben nu remmende arbeidsmarktsystemen, terwijl we meer mobiliteit en flexibiliteit nodig hebben.' 


Crisisaanpak meteen uitrollen na behandeling Staten 
De Staten kunnen tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota bepalen hoeveel geld voor de crisisaanpak wordt uitgetrokken. Nu is daar in de begroting nog niet in voorzien. 'De crisisaanpak wordt de komende 14 dagen besproken met de Staten en dan willen we deze meteen uitrollen.'

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Janssen / Boekhouder
De arbeidsmarkt is een favouriet onderwerp van bestuurlijk nederland. De ene maatregel na de andere volgt elkaar op, in de hoop om de arbeidsmarkt beter te laten functioneren. Echter, overheidsmaatregelen, in welke vorm dan ook, hebben geen effect. Waarom niet. Terug naar het begin. Wat is de arbeidsmarkt?

Aanbodkant: mensen die vrije opofferen om te werken voor geld. Met dit geld kunenn zij dan voorzien in hun behoeften.

Vraagkant: ondernemers die arbeiders vragen omdat zij het niet alleen kunnen.

Onderhandeling: via onderhandelingen tussen ondernemer en arbeider ontstaat er een arbeidscontract waarin beide partijen hun positie vastleggen. Dit doen zij, omdat dit voor beide partijen voordelig is.

Regels zijn niet nodig, want beide kunnen nee zeggen als hun de uitkomst niet bevalt.

Nu komt het probleem. Vakbonden en veel arbeiders zijn van mening dat ondernemers hun willen uitpersen en uitkleden. Dus moet de overheid volgens hun regels gaan maken.

Wat is de praktijk?

De meerderheid van de ondernemers doen hun werknemers goed betalen en bieden een goede werkomgeving aan. Helaas zijn er rotte appels, maar die heb je altijd, onder elk systeem.

Levert de wetgeving die nodige bescherming tegen de 'gekken'. Het antwoord is nee. Integendeel, de ondernemers samen met de overheid, de vakbonden doen meestal mee, hebben de wetgeving gemaakt. Gevolg: veel slimme mogelijkheden om van je personeel af te komen. Feitelijk is er sprake van valse hoop naar de werknemers, die denken dat de overheid hun beschermt. Fout, de overheid slechts haar eigen rechten!

Je kunt beter geen wetgeving op het gebied van arbeid maken, het levert niets op. Geen wetgeving betekent dat iedereen moet leren weerbaar te worden en nee te zeggen. Tevens, zal het spelveld weer gelijk worden. Zelfs beperkingen in je contract zoals het concurrentiebeding, kun je wegbedingen omdat het jouw eigendomsrecht aantast. Na einde arbeidscontract heeft de oude werkgever geen rechten meer over jouw. Maar dit kan alleen maar in een vrije markt, en niet in een gereguleerde markt waar wij nu in zitten.

Mocht je dit nogal te ver gaan, is het dan nu wel allemaal zo goed geregeld, en zo ja, waarom wordt er nu weer artikel overgeschreven?
Niek / jurist
In ieder geval heeft NB 10 ambtenaren aan het werk gehouden met dit ronkende verhaal hoe goed ze wel niet zijn bij de provincie. Wat zijn nu precies de knelpunten. In- en uitstroom mogelijkheid van het MBO- en HBO onderwijs. De school als duiventil. Het oerwoud aan opleidingen (pretstudies als game-development en forensics doen het goed momenteel terwijl maar 5% aan het werk kan in die sectoren) moet aansluitend gemaakt worden op de arbeidsmarkt. En gekweel over de CAO-indeling. Neuh, dan liever contracten.

Hiermee gaat ook de provincie het niet redden. De oorzaak van de recessie zit te diep en de maatregelen van Rutte I en II pakken verkeerd uit. Starters die weer een huis kunnen kopen is mijns inziens de sleutel tot succes. En daar kan de provincie als planologisch hoeder veel en veel meer mee doen. Maar dan moet je de projectontwikkelaars klem zetten en heulende gemeenten ook. Nieuwe types woningbouw en experimenten zijn nodig om starters in te laten stromen en daarna door te laten stromen.
Kamiel Rietsema / Managing Partner Optines Consultancy
Niet alleen kijken naar creëren van extra banen en impulsen op de arbeidsmarkt, maar juist ook investeren in wendbaarheid van je organisatie. Door o.a. aandacht te besteden aan de ontwikkeling van talenten die al in je organisatie werken, aandacht voor diversiteitsmanagement.
Advertentie