Training Beleid maken, beleid schrijven, een deelnemer aan het woord!
Dit keer aan het woord: Ron Cretier. Hij is directeur bij stichting sociaal-cultureel centrum Perron-3 in Rosmalen. Recentelijk volgde Ron Cretier de training Beleid maken, beleid schrijven.
Studiekeuze
“Ik zocht een korte training waarbij je heel gericht aan de slag gaat.”
Ron Cretier over zijn studiekeuze: “Ik was heel gericht op zoek naar een training beleid schrijven. Ik richt dikwijls stukken aan de gemeente en ik wilde graag handvatten hoe ik een en ander het beste richting ambtenaren kon formuleren. Op internet vond ik een woud aan opleidingen. De meeste opleidingen die ik vond waren erg breed en voor een langere termijn. Ik zocht een korte training waarbij je heel gericht aan de slag ging. De training ‘Beleid maken, beleid schrijven’ van de Bestuursacademie Nederland sloot qua inhoud het beste aan bij mijn wensen.”
Inhoud van de opleiding
“Ik dacht we krijgen een casus en dan gaan we schrijven, maar we hebben de eerste twee dagen geen pen aangeraakt.”
Tijdens de cursus Beleid maken, beleid schrijven leren deelnemers om de verbinding te leggen tussen beleidsprocessen en het schrijfproces.
Ron Cretier over de cursus: “Voordat ik aan de cursus begon dacht ik we krijgen een casus en dan gaan we schrijven, maar we hebben de eerste twee dagen geen pen aangeraakt. Je wordt gedwongen eerst stil te staan bij de denkwijze achter het schrijven; Wat is het probleem? Waarom is het een probleem en speelt dit alleen voor mijn organisatie of is het probleem groter? Welke oplossingen kunnen het probleem verzachten? Voor wie schrijf ik dit stuk eigenlijk? Een wethouder vraagt immers om een andere benadering dan een beleidsmedewerker. En is diegene goed op de hoogte van de problematiek of is het nodig deze lezer meer aan de hand te nemen?”
Leerpunten
“In plaats van een stuk uit eigen emotie te schrijven, verplaats ik mijzelf nu eerst in de ontvanger.”
Wat het belangrijkste is wat Ron Cretier geleerd heeft?: “In plaats van een stuk uit eigen emotie te schrijven, verplaats ik mijzelf nu eerst in de ontvanger. Voorheen greep ik veel sneller naar de pen (of eigenlijk de laptop), ik dacht al snel “Dan schrijf ik toch even een briefje”. Nu zie ik de voordelen ervan in om eerst na te denken over de middelen die je tot je beschikking hebt. Je komt daarmee tot een begrijpelijker stuk, die helder de problematiek weergeeft”.
Toepasbaarheid in de praktijk
“Mijn stukken worden goed ontvangen en dat is prettig.”
Ron Cretier past het geleerde met regelmaat in de praktijk toe: “In de rapportages die ik elk kwartaal opstel, kan ik het direct toepassen. Mijn stukken worden goed ontvangen door de gemeente, dus dat is prettig."
De docente
“De docente kent de praktijk bij gemeentelijke instanties en dat helpt.”
Ron Cretier geeft aan tevreden te zijn over de docente: “Zij kent de praktijk bij zowel gemeenten als gemeentelijke instanties en dat helpt. Sowieso bestond de groep uit een gemêleerd gezelschap wat het extra leerzaam maakte. Zo bleek dat er niet alleen verschil was in benadering door verschillende gemeentelijke instanties, maar dat er ook tussen gemeenten onderling een verschillende aanpak gehanteerd wordt.”
Vervolg
“Ik ga zeker kijken naar de vervolgcursus Beleid maken, beleid schrijven.”
Een training via de Bestuursacademie Nederland is voor Ron Cretier voor herhaling vatbaar: “Ik ga voor volgend jaar zeker kijken naar de vervolgcursus Beleid maken, beleid schrijven voor een stukje verdieping.”
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.