bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Sturen op resultaat

Het Nieuwe Werken, bezuinigingsdoelstellingen, krimp van de organisatie: alle signalen wijzen dezelfde kant op, er moet meer en beter worden gepresteerd, en dat moet vaak met minder mensen. Er wordt gevraagd naar daadkracht met meetbare resultaten.

27 september 2012

De verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet alleen bij het management, maar in toenemende mate bij de medewerkers zelf. Dat vraagt om persoonlijke doelstellingen die direct afgeleid zijn van organisatiedoelstellingen. Er is geen ruimte voor solo’s en duikgedrag, want alleen door samenwerken kunnen resultaten worden geboekt. Dit vergt daadkracht van de organisatie, het management én van de medewerker.

Verbinden
Sturen op resultaat vraagt om een heldere vertaling van doelstellingen die zijn verwoord in collegeprogramma’s en beleidsdocumenten naar persoonlijke doelstellingen van medewerkers.  Het is aan leidinggevenden om samen met de medewerkers te bepalen op welke wijze het team kan bijdragen aan de, in veel gevallen vaak abstracte, strategische doelstellingen. Het helder formuleren van deze tactische doelstellingen vormt veelal een grote uitdaging. Er dient immers ook rekening te worden gehouden met het dagelijks werk, speerpunten in de bedrijfsvoering en eisen en wensen met betrekking tot cultuur, houding en gedrag. Om de voortgang te bewaken en hierop te kunnen sturen dienen heldere en meetbare prestatie-indicatoren vastgesteld te worden. Alleen dan kan echt worden gestuurd op resultaat.

Keep it simple!
Er wordt erg veel vastgelegd en verantwoord in overheidsorganisaties. Het zicht op de essentie, de doelstellingen die bereikt moeten worden en de individuele bijdragen van medewerkers die daarvoor nodig zijn, dreigt verloren te gaan. En praktische aanpak binnen de P&C- en de HR-cyclus, waarbij de nadruk ligt op de essentie is gewenst. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van bewezen hulpmiddelen, zoals doelenbomen en individuele werkplannen.

Doelenbomen
In een doelenboom worden strategische, tactische en operationele doelen, inspanningen en activiteiten op één A4 samengebracht. Hierdoor wordt inzichtelijk op welke wijze de verschillende prestaties bijdragen aan de verschillende doelen en wordt voor elke medewerker duidelijk op welke wijze en in hoeverre hij of zij bijdraagt aan hogere doelen.

Individuele werkplannen
Gefragmenteerde individuele resultaatafspraken maken in steeds meer organisaties plaats voor individuele werkplannen. Daarbij leggen medewerkers in één document, en in samenspraak met de leidinggevende, vast welke resultaten het komende jaar bereikt gaan worden. In de werkplannen is zowel aandacht voor doelstellingen met betrekking tot de organisatie als doelstellingen rondom persoonlijke ontwikkeling. Individuele werkplannen vormen de bouwstenen waarmee het afdelings- of teamplan wordt gerealiseerd. De werkplannen vormen bovendien het ideale startpunt en leidraad voor voortgangs- en beoordelingsgesprekken.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

 

  • Een quick scan van de huidige P&C- en HR-cyclus binnen uw gemeente, met ‘tops’ en ‘tips’ die direct toepasbaar zijn.
  • Prestatiegericht formuleren op alle niveaus in de organistatie, gebruikmakend van heldere en meetbare prestatie-indicatoren.
  • Het vertalen van organisatiedoelstellingen naar individuele doelstellingen voor medewerkers.
  • Het samenstellen van doelenbomen.
  • Het optimaliseren van bestaande werkplannen.
  • Het verzorgen van trainingen over resultaatgerichte voortgangs- en functioneringsgesprekken.

 

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maarten van Diggelen via telefoon 06 15 05 16 29 of e-mail m.van.diggelen@bestuursacademie.nl.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.