bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

“Werk Burgerzaken verschuift van MBO- naar HBO-niveau”

“Werk Burgerzaken verschuift van MBO- naar HBO-niveau”. Werken bij Burgerzaken wordt steeds complexer

Paul-Herscheid-website-nb.jpg

“Werken bij Burgerzaken wordt steeds complexer. Het niveau verandert echt van MBO naar HBO”, zegt Paul Herscheid (65). Hij werkt al sinds 1973 op Burgerzaken. In zijn huidige functie als adviseur bij de gemeente Amstelveen houdt hij zich vooral bezig met complexe zaken waar dossiervorming bij komt kijken of actuele maatschappelijke ontwikkelingen een rol spelen. Daarnaast is hij met zijn jarenlange ervaring en parate kennis de algemene vraagbaak voor al zijn collega’s.

“Op een aantal gebieden is het werk bij Burgerzaken sterk aan het veranderen”, legt hij uit. “Zo zal het werk aan de frontoffice van documenten uiteindelijk aanmerkelijk minder worden, omdat de klantcontacten steeds verder afnemen. Rijbewijzen en identiteitsbewijzen zijn tegenwoordig 10 jaar geldig en kunnen in de toekomst digitaal worden aangevraagd.”

Kennis van buitenlandse documenten

“Aan de andere kant komt er steeds meer en ingewikkelder werk bij”, gaat de geboren Rotterdammer verder. “Omdat de samenleving steeds internationaler wordt, krijgen de ambtenaren meer te maken met buitenlandse documenten. En dat vereist heel andere kennis. Zo vraagt het goed vaststellen van iemands identiteit tegenwoordig om specifieke kennis. Je moet bijvoorbeeld de echtheidskenmerken van al die verschillende documenten kunnen herkennen.”

“Voor medewerkers van de Burgerlijke Stand en Immigratiezaken is ook kennis van de regels in het land van herkomst belangrijk. Die kennis heb je nodig om mogelijke oplossingen te kunnen zoeken als in een land andere regelgeving is over bijvoorbeeld huwelijk en erkenning van kinderen. Je ziet ook dat mensen steeds mondiger worden en snel een klacht indienen als ze vinden dat ze niet goed worden geholpen. Daarnaast zie je tegenwoordig ook vaker dat mensen proberen zich te verschuilen. Ze geven dan geen nieuw adres door na een verhuizing en ontwijken de basisregistratie persoonsgegevens. Alles bij elkaar vereist dat een hoger opleidingsniveau”, aldus Paul.

Goed opleiden voor toekomstig werk

“We willen sowieso dat onze mensen goed zijn opgeleid en dat ze hun kennis actueel houden”, vult hij verder aan. “Dat kost natuurlijk geld, maar het betaalt zich ruim terug. Niet rechtstreeks aan Burgerzaken natuurlijk, maar wel aan bijvoorbeeld Sociale Zaken en de Belastingdienst. Dat besef is duidelijk aanwezig hier. Ik durf ook wel te zeggen dat de gemeente Amstelveen hierin een voorloper is. Dat het werk aan de balie gaat verdwijnen zou je kunnen zien als een kans om geld te besparen, omdat je daar geen personeel meer voor nodig hebt. Maar je kunt ook inzien dat je die mensen beter kunt opleiden voor werk dat er op andere plekken op de afdeling juist bij komt. Een mooie illustratie van vooruit kijken is dat er al sinds vorig jaar maart twee mensen worden ingewerkt om mij op te volgen als ik straks in augustus met pensioen ga.”

Paul werkt al 46 jaar en gaat bijna met pensioen, maar is nog heel gedreven in zijn werk. “Ik hoor wel eens mensen praten over hoelang ze nog moeten, maar voor mij is het geen moeten”, vertelt hij. “Ik heb nog veel plezier in mijn werk. Na mijn pensioen bij de gemeente blijf ik nog wel actief als docent Burgerzaken. Ik geef al 21 jaar les, onder meer voor de Bestuursacademie, en dat vind ik erg leuk om te doen.”

Meer weten over de opleidingsmogelijkheden? Bekijk ons aanbod aan opleidingen Burgerzaken.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.