De valkuilen voor een beginnend leidinggevende
De valkuilen voor een beginnend leidinggevende. Leidinggeven is echt een vak dat je moet leren. De positie kent een steile leercurve met de nodige valkuilen
Bent u pas begonnen in een leidinggevende functie of binnen het operationeel management? Gefeliciteerd! Een mooie stap binnen uw carrière. Maar ook eentje die best lastig kan zijn. U bent niet meer alleen verantwoordelijk voor uw eigen werk, maar ook voor het werk van uw team.
Leren om leiding te geven
Veel medewerkers groeien vanuit hun opgedane kennis en ervaring door naar een leidinggevende positie. Vaak geheel terecht en het is een mooie stap die veel medewerkers ambiëren. Leidinggeven is alleen wel iets heel anders dan je werk inhoudelijk goed doen en we vergeten dan ook vaak dat leidinggeven echt een vak is dat je moet leren. Wees hiervan bewust, want u zit in een positie die een steile leercurve kent met de nodige valkuilen. We attenderen u op de valkuilen waar veel beginnend leidinggevenden en operationeel managers in trappen en leggen uit hoe u deze kunt vermijden.
U bent niet meer de inhoudelijke expert, u bent een coach
Als leidinggevende of operationeel manager stuurt u de inhoudelijke experts aan, wat ook direct betekent dat u niet meer deze inhoudelijke rol heeft. Voor veel leidinggevenden is dit lastig, omdat ze gewend zijn hun kennis en expertise te gebruiken binnen hun werk. Als leidinggevende is uw focus veranderd van kennis naar mensen. Natuurlijk kunt u uw medewerkers inspireren met uw kennis en ervaring, maar geef uw medewerkers vooral eerst zelf de ruimte om met ideeën, oplossingen en visies te komen. Hiermee geeft u medewerkers:
- vertrouwen binnen hun expertise;
- het gevoel dat ze worden gezien en gehoord;
- verantwoordelijkheid voor hun werkzaamheden.
Hierdoor zullen ze sneller proactief handelen in hun werk en u eerder zien als een coach en begeleider dan als leidinggevende.
Nabijheid versus afstand
Natuurlijk mag u een goede band hebben met uw medewerkers, maar als leidinggevende kunt u zich niet als ‘gelijke collega’ meten met uw team. U heeft een coachende rol, een vertrouwensrol en ook een sturende rol. Vanuit deze positie is het belangrijk om enigszins afstand te creëren tot uw medewerkers, zonder dat u nabijheid verliest. Met nabijheid bedoelen we dat uw medewerkers u moeten kunnen vertrouwen. Als er problemen of uitdagingen zijn, moeten ze u weten te vinden. Ook wanneer ze ideeën willen delen, bent u aanspreekbaar. Zorg daarom voor professionele nabijheid, maar blijf op persoonlijk niveau op afstand.
De kracht van kwetsbaarheid
We schreven het aan het begin van dit artikel al, leidinggeven is een vak met een steile leercurve. Tijdens deze leercurve maakt u fouten, minder handige inschattingen of weet u het soms ook even niet. Dit mag en dit kan. En dit mag u best delen met uw team. Ga niet op alle details en moeilijkheden in, maar stel u wel kwetsbaar op. Laat weten dat het niet altijd even makkelijk is, geef fouten toe en laat zien dat u ook gewoon een mens bent. Uw medewerkers gaan u hier alleen maar meer om waarderen en begrijpen ook dat u in een nieuwe rol zit.
Ga niet te snel
Als leidinggevende bent u vaak enthousiast en vol energie om het werk te doen. Nieuwe ideeën en visies, het liefst voert u ze direct door. Wat er dan gebeurt, is dat u vooruit rent vol enthousiasme en energie. Maar kijkt u achterom, dan ziet u dat uw team achterblijft. Dit moet u niet willen. Samen vooruit komen is pas echt teamwerk. Bouw daarom continu checks voor uzelf in:
- Staat mijn team nog naast me?
- Wat hebben ze nodig om zelf ook te gaan rennen?
- Hoe kan ik ze hierin nog beter stimuleren en coachen?
Doe niet alles zelf
U heeft een visie voor ogen waar u voor gaat. Uw medewerkers zien deze visie ook, maar voelen niet de drang om daar even hard voor te werken. Ze krijgen het werk niet af of het werk is niet gedaan zoals u dat wilde. Dan doet u het zelf wel even. Dat is net zo makkelijk en dan gebeurt het tenminste goed. De enige tip die we hier kunnen geven is: doe dit niet! Coach uw medewerkers binnen het werk, zodat ze uw visie niet alleen begrijpen, maar hier ook voor willen gaan. Begeleid medewerkers die hun werk niet afkrijgen en geef opbouwende feedback wanneer u vindt dat het werk niet goed is gedaan. Door zelf meer los te laten, geeft u uw medewerkers meer vertrouwen en ruimte om hun eigen werk te doen.
De ontwikkeling van leidinggevenden
Leidinggevenden leren veel en ontwikkelen zich op de werkvloer zelf. Daar gebeurt het en daar krijgt u feedback van uw medewerkers. Om uw rol als leidinggevende nog beter in te vullen, is het ook fijn om uzelf buiten de werkvloer te ontwikkelen. Dit maakt uw ontwikkeling objectiever en alles wat u leert kunt u direct toepassen binnen uw werk. Bestuursacademie Nederland helpt u graag binnen deze ontwikkeling met de opleiding Leergang Operationeel Management voor Coördinatoren en Teamleiders.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.