Klimaatzorgen Nederlander groter dan die van andere EU-burgers
Actie tegen de klimaatverandering vinden Nederlanders stukken belangrijker dan de gemiddelde EU-burger.

Nederlanders vinden de bescherming van de mensenrechten een net iets belangrijkere Europese waarde dan andere inwoners van de Europese Unie (EU). Topprioriteit zou de aanpak van de klimaatverandering moeten zijn. Dat blijkt uit de nieuwe Eurobarometer-enquête die in opdracht van het Europese Parlement (EP) is uitgevoerd.
Klimaatverandering
Uit dezelfde enquête blijkt nog een ander groot verschil tussen Nederlanders en inwoners van de EU-landen. Op de vraag aan welke topics het Europees Parlement met voorrang aandacht moet geven scoort actie tegen klimaatverandering in ons land 61 procent. Gemiddeld komt de EU-score niet hoger uit dan 39 procent. Europese jongeren merken de strijd tegen klimaatverandering wel als hun topprioriteit aan voor het Parlement.
Volksgezondheid blijkt de belangrijkste prioriteit de volksgezondheid (42 procent) voor de EU-burgers. Dat thema scoort in Nederland een stuk minder hoog op de prioriteitenlijst (25 procent). Armoedebestrijding en aandacht voor het migratie- en asielprobleem worden hier belangrijker gevonden. Ook hechten we in ons land opvallend veel meer aan tolerantie en respect voor diversiteit dan gemiddeld in andere EU-landen.
Corona
Uit de enquête komt eveneens naar voren dat de steun voor de EU, en voor het EP in het bijzonder, tijdens de coronapandemie toegenomen. Een grote meerderheid van de EU-respondenten (58 procent), zo ook de Nederlanders (59 procent), is voorstander van een belangrijkere rol voor het Europees Parlement in de toekomst. Daarnaast is het percentage EU-burgers met een positief beeld van het Europees Parlement sinds 2015 met 12 punten gestegen tot 36 procent, inclusief een stijging van 3 punten sinds 2019. 45 procent van de respondenten heeft een neutrale kijk op het Europees Parlement en slechts 17 procent heeft een negatief beeld.
Besteding geld
Er is ook een aanhoudende belangstelling voor meer informatie over de werkzaamheden van de EU. Volgens de huidige enquête zou informatie over de concrete besteding van EU-middelen voor 43 procent van de EU-respondenten het meest interessant zijn. Burgers willen met name meer te weten komen over de concrete gevolgen van Europese wetgeving in hun land, de activiteiten van hun nationale Europarlementariërs en over wat de EU doet om de coronapandemie te bestrijden. ‘Burgers willen en verdienen meer informatie over de concrete impact van EU-beleid en de besluiten in hun dagelijks leven. Mensen moeten weten waar het geld aan wordt besteed’, aldus EP-voorzitter Roberta Metsola.
Lees met dit citaat mee wat de Consumentenbond deze week over het verkleinen van de Ecologische voetafdruk schreef:
'De vijf gedragscategorieën in dit onderzoek zijn afval, voeding, reizen en mobiliteit, water- en energieverbruik in huis en spullen en diensten. Duurzaamheidsexperts uit de deelnemende landen bogen zich over de impact op de ecologische voetafdruk van deze vijf categorieën. 15.000 consumenten vulden een uitgebreide enquête in over hun gedrag binnen die categorieën.
Niet inleveren op luxe
De Nederlandse consument wil liever niet inleveren op comfort en luxe. We scoren opvallend slecht in de gedragscategorieën waarbij we echt iets moeten laten om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Zoals
minder vlees en dierlijke producten consumeren, de auto vaker laten staan, meer wandelen en meer reizen per openbaar vervoer of met de fiets. Maar ook minder vliegen en simpelweg minder nieuwe spullen kopen.
We doen het wel goed in situaties waarbij we niet per se iets hoeven te laten. Zo wekken we in vergelijking met de andere deelnemende landen veel (eigen) groene energie op. Maar liefst 30% van de ondervraagden
heeft zonnepanelen. Ook heeft 58% van de Nederlandse ondervraagden een energiecontract bij een groene leverancier. En we investeren in apparaten en slimme toepassingen om water en energie te besparen.
Op die vlakken doen we het veruit het beste vergeleken met de andere landen.
: