Advertentie
bestuur en organisatie / Redactioneel

100 jaar discussie

Al bijna een eeuw verschijnen er rapporten over de positie van de provincies in het Nederlandse openbaar bestuur. In Binnenlands Bestuur van deze week sommen we de twaalf (!) rapporten op die sinds 1989 over deze materie verschenen.

19 augustus 2010

Maar al in 1912 schreef de toenmalige hoogleraar en latere staatsraad A.A.H. Struycken ‘eene studie’ over het ‘regionale gat’. Aanleiding voor al dat papier en denkwerk is - natuurlijk - de onvrede over de samenwerking tussen de verschillende overheidslagen, vaak gevat onder de noemer ‘bestuurlijke drukte’.

De fundamenten van het in 1848 gebouwde Huis van Thorbecke staan nog altijd fier overeind, maar dikwijls werd sindsdien gevoeld dat het huis niet meer aan de eisen van de moderne tijd voldeed. In het regionaal bestuur is in de loop der jaren in polderland Nederland het nodige aangepast, veranderd, bijgeschaafd, opnieuw aangepast en daarna weer veranderd, afgestemd en bijgesteld.

Maar klachten over bureaucratie, stroperigheid, competentiestrijd, onduidelijke of driedubbele verantwoordelijkheden verdwenen niet. Integendeel. In 2002 concludeerde de commissie-Geelhoed dat een ratjetoe aan samenwerkingsverbanden was ontstaan. De commissie slaakte een noodkreet: ‘Het is een situatie die “schreeuwt” om een partij die het gezag heeft om richtinggevend op te treden’.

Overigens is het in dit verband relevant op te merken dat de problemen in het middenbestuur vooral in de bestuurlijk overvolle Randstad worden gevoeld. Recent pleitten de drie commissarissen van de koningin in Groningen, Friesland en Drenthe er op de opiniepagina in Binnenlands Bestuur (16 april) nog hartstochtelijk voor wat hun provincies betreft toch vooral alles bij het oude te laten: ‘Te vaak merken we dat “Den Haag” alle provincies over één kam scheert.’

En zo is het. Inmiddels zijn we sinds ‘Geelhoed’ alweer 8 jaar verder en is er weinig tot niets veranderd. Een minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van PVV is in de maak en lijkt het - ondanks gemor in de CDA-achterban - te gaan halen. De verkiezingsprogramma’s van VVD en CDA ademen veel urgentie. Zelfs het CDA - dat alles zoveel mogelijk bij het oude laat - heeft het in haar verkiezingsprogramma over herziening van provinciegrenzen en een duidelijke afbakening in taken en verantwoordelijkheden. De partij spreekt zich uit tegen nog meer bestuursakkoorden en convenanten.

De VVD is groot voorstander van één Randstadprovincie en vindt dat het ‘andere provinciebesturen makkelijker moet worden gemaakt om te fuseren’. En beide partijen zijn het er daarnaast roerend over eens dat voortaan maximaal twee bestuurslagen over één probleem mogen gaan. Genoeg basis om in een regeerakkoord duidelijkheid te scheppen over de toekomst van provincies.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

A. Canjels / Senior EU Public Affairs
Wat mij blijft verbazen, is het navelstaren. Nederland is toch geen eiland. Vreemd, dat de discussies over de rol van de provincies nog altijd en uitsluitend in het perspectief van het "Huis van Thorbecke" worden gevoerd en dat daarbij zelfs ten principale wordt getwijfeld aan de toegevoegde waarde en eigen verantwoordelijkheden van de regionale overheid. In Brussel is dit station allang gepasseerd. Wanneer wordt het Verdrag van Lissabon eens als vertrekpunt genomen ? Dat is het juiste referentiekader; hier zijn rol en bevoegdheden van de regionale overheden (Local and Regional Authorities) recent geactualiseerd. Iedereen erkent dat 90% van nieuwe regelgeving op Europees niveau wordt gedefinieerd, maar op lidstaatniveau moet worden geïmplementeerd en uitgevoerd. Het belang van LRA's staat hierbij niet ter discussie, in tegendeel, ze zijn onmisbaar om Europees beleid tot een succes te maken. Natuurlijk kent Europa zeer uiteenlopende varianten van regionale overheden. Reden temeer om als regio's in internationaal verband ervaringen uit te wisselen en de resultaten in te brengen bij de lidstaat. Ook is er niets op tegen in eigen land de taken zelf én de taakverdeling tegen het licht te houden. Maar doe dit nu ook eens mede in het licht van Europese mondiale vraagstukken, die naar het regionaal niveau vertaald moeten worden en heb oog voor de nieuwe taken die deze vertaalslag met zich meebrengt.
Broadcaster / gemeenteambtenaar
Provincies zijn niet te klein, ze zijn te eerder te groot. Ze moeten dus niet fuseren maar splitsen. Een randstadprovincie is helemaal een onzalig idee. Dat wordt zo'n machtig bolwerk, dan heb je als rijk helemaal niets meer te zeggen. Om een einde te maken aan de hierboven genoemde ratjetoe aan samenwerkingsverbanden, moet je bovengemeentelijke samenwerkingstaken aan regio-provincies toebedelen. Ten aanzien van bovenregionale zaken moet het Rijk zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Dan krijgt iedere bestuurslaag de verantwoordelijkheid die daar bij past en hou je de zaken die het dichtst bij de burger decentraal.
Advertentie