Advertentie
sociaal / Nieuws

VNG wil eenvoudige Jeugdwet en extra geld van Van Rijn

Het budget voor 2014 voor de transitie is 'volstrekt onvoldoende'. De vereniging vraagt daar extra geld voor aan het kabinet.

03 oktober 2013

Staatssecretaris Martin van Rijn (PvdA, VWS) moet ervoor zorgen dat de nieuwe Jeugdwet een stabiele wet wordt zonder 'onnodige bureaucratie'. Daarnaast moet er extra geld komen voor de transitie. Deze en andere wensen, verwoordt de VNG in een brief aan de staatssecretaris. Volgende week debatteert de Kamer over de nieuwe Jeugdwet.

Eenvoudige kaderwet
Gemeenten willen dat het kabinet met een overzichtelijke en administratief eenvoudige kaderwet komen. Ze willen de jeugdzorg eenvoudiger organiseren en willen daarbij niet tegengewerkt worden door een te bureaucratische wet. De bepalingen die nu in het voorstel staan voor 'nadere regelgeving' moeten daarom geschrapt worden, aldus de VNG. De Raad van State heeft eerder een soortgelijk advies gegeven.

Extra geld
Daarnaast moet Van Rijn goed de vinger aan de pols houden voor wat betreft de financiële gevolgen van de wet, omdat de stelselwijziging gepaard gaat met een ingrijpende bezuiniging. 'Dat kan niet anders dan een aanzienlijke versobering van de zorg met zich meebrengen', schrijft de VNG. Van Rijn moet daarom goed in de gaten houden of de budgetten wel toereikend zijn. Daarbij vinden gemeenten het budget voor 2014 voor de transitie 'volstrekt onvoldoende'. De vereniging vraagt daar extra geld voor aan het kabinet.

Jeugd GGZ
Gemeenten pleiten er in de brief ook voor dat de jeugdGGZ bij de decentralisatie betrokken blijft. Vooral de jeugdGGZ zelf pleit er op alle fronten voor om niet mee te gaan in de transitie. Maar volgens de VNG is dit een noodzakelijk onderdeel van het nieuwe takenpakket. 'Door de Jeugd GGZ te decentraliseren kan hulp dichtbij in de buurt en integraal worden ingezet', zo staat in de brief.

Inspectie
De VNG wil verder dat gemeenten betrokken worden bij de jaarplannen voor de landelijke inspectie. Het toezicht op de jeugdzorg wordt bij en landelijk georganiseerd, maar volgens de VNG kan dat niet zonder betrokkenheid van de gemeenten. Die zijn immers verantwoordelijk voor de jeugd. Ook willen gemeenten dat de staatssecertaris onderscheid aanbrengt in kwaliteitseisen voor de verschillende vormen van jeugdhulp en zorg voor de jeugd.
 
  • Durf te differentiëren in kwaliteitseisen voor de verschillende vormen van jeugdzorg/-hulp.
  • Laat gemeenten meer betrokken zijn bij de landelijke inspectie.
  • Volg de effecten van de bezuinigingen nauwgezet.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pierre
Met stijgende verbazing heb ik de brief van de VNG gelezen. Ze constateert dat gemeenten 20 % te weinig krijgen voor de huidige taak ,maar vraagt daarbij niet om voldoende geld. Waar ze slechts extra geld voor vraagt is eenmalige kosten 2014. Voor haar eigen leden.....En voor de zorg aan inwoners, waar het om zou moeten gaan, vraagt VNG om ....vinger aan de pols te houden, of het wel goed gaat. Maar het rijk moet anderzijds van VNG kennelijk ook niet met teveel regels komen...
Frictiekosten die volgens koepelorganisaties hun eigen achterban nekken: wiens probleem is dat?Volgens VNG niet haar probleem of dat van gemeenten. Dat zegt veel over de omgevingsbewustheid en werkelijke samenwerkingsgedachte. Als de bank van een zorgorganisatie er de stekker uit trekt is het gewoon klaar met het bestuurlijke sprookje en dito positiespel.En staan de klanten gewoon in de kou.
Het roze bril- en amateurniveau druipt ervan af.

Op basis waarvan moet een ouder er gerechtvaardigd vertrouwen in hebben dat gemeenten de jeugdzorg goed aan kunnen? Laat het rijk eerst zelf die innoverende aanpak ter hand nemen! Het maakt toch geen bal uit wie dat doet?Eens kijken of het werkt en pas dan naar anderen overdragen met de dan verantwoord gebleken korting.
Ik vraag me af met welk mandaat VNG dit soort brieven schrijft. Welke gemeenteraden stemmen met dit soort voorstellen in? Zijn raden überhaupt aangehaakt bij het dossier, dat voor sommige gemeenten wel eens art. 12 zou kunnen worden?

En er is nog een vuiligheidje: die korting baseert het rijk op begrotingsbasis. Maar op rekeningsbasis heeft ze altijd een overschrijding. De werkelijke korting is dus hoger dan 20%.politiek slim, maar naar de jeugd achterbaks.

(Zie ik het verkeerd? Ik ben benieuwd naar de mening van anderen.)
Robert Vermeiren
De brief van de gemeenten illustreert dat men onvoldoende kennis heeft over de kinder- en jeugdpsychiatrie. Dat blijkt eveneens uit de recente notitie van de VNG over de landelijke inkoop. Gemeenten verantwoordelijk maken voor academische specialistische zorg zal niet enkel kinderen, maar gemeenten in de probelemen brengen. Lees daarover deze blog:

http://www.artsennet.nl/opinie/artsen-blogs/Robe …
Ward van Alphen
Onvoorstelbaar dat de VNG maar telkens zonder verstand van zaken standpunten over de jeugd-GGZ blijft innemen. De GGZ heeft in het bestuurlijk akkoord al afgesproken, dat er een onderscheid tussen basis-GGZ en specialistische GGZ gaat komen. Maar dit betekent niet, dat de specialistische GGZ afgeschaft kan worden, dat alles naar de wijken toe kan. Nu gaat het over jeugd-GGZ, en zou dat opeens wel moeten kunnen, nu zou alle specialistische hulpverlening er opeens niet meer toe doen? Het gaat de VNG er helemaal niet om, wat goed is voor kinderen en hun ouders. Het gaat ze om macht, geld en invloed, en daarom communiceren ze nauwelijks over de inhoud van de zorg voor kinderen met kinderpsychiatrische problematiek. Want als je het wel over inhoud gaat hebben, dan blijkt hoe ondeugdelijk hun plannen er eigenlijk uit zien. Het zal mij benieuwen, waar de leden van de Tweede Kamer zich volgende week daar gaan laten leiden.
Advertentie