Advertentie
sociaal / Column

Commissie op scherp

Als de budgettaire duidelijkheid voor gemeenten niet snel komt, karakteriseert columnist Leonard Geluk deze als een ‘showstopper’ voor een verantwoorde overdracht van de Jeugdzorg per 1 januari 2015.

24 oktober 2013

De Jeugdwet is met een ruime meerderheid door de Tweede Kamer aangenomen en dat is mooi. Als voorzitter van de Transitiecommissie Jeugd (TSJ) doe ik niet aan politiek en heb ik geen oordeel over de Jeugdwet, dat is aan de politici. Mijn taak is vastomlijnd: ik moet volgen of de overdracht van de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de jeugdhulp op een dusdanige wijze gebeurt dat ‘de continuïteit van zorg wordt gegarandeerd’.

Simpel gezegd: er mag geen kind de dupe worden van het feit dat de overheid een andere rolverdeling afspreekt. In dat licht is het goed dat de Jeugdwet nu is vastgesteld: gemeenten weten nu klip en klaar waarvoor ze verantwoordelijk worden en wat er van hen wordt verwacht. So far so good.

Het vaststellen van de wet is echter slechts één van de vele stappen die moeten worden genomen om de transitie van de jeugdzorg in goede banen te leiden. In de afgelopen negen maanden hebben wij dat in drie verschillende rapporten beschreven. Nu komt het erop aan of onze aanbevelingen serieus worden genomen. Dat is nodig. De verantwoordelijkheidsverdeling is hierbij helder: de gezamenlijke overheden zijn verantwoordelijk voor een verantwoorde transitie. Het kabinet, en met name de staatssecretarissen Van Rijn en Teeven, zijn hierop politiek aanspreekbaar. De TSJ beperkt zich tot het monitoren van de voortgang.

Hoewel onze rol beperkt is tot monitoren, denken we wel na over de consequenties van onze volgende rapporten. Stel dat de TSJ tot de conclusie komt dat de overgang per 1 januari 2015 te risicovol is, wat dan? Stel dat we zeggen: er is nog zoveel onduidelijkheid over het geld dat gemeenten krijgen dat ze geen afspraken kunnen maken met zorgaanbieders waardoor de continuïteit van zorg niet geborgd is, wat dan? Stel dat er op korte termijn te veel onduidelijk blijft op welke wijze de Bureaus Jeugdzorg verantwoord de slag kunnen maken naar ‘gecertificeerde instellingen’, wat dan?

Ik heb wel zoveel politiek gevoel in mijn lijf dat het kabinet dan in een zeer lastig vaarwater kan komen. Een met zorgen omkleed rapport van de TSJ zal niet makkelijk genegeerd kunnen worden. Dit legt een grote verantwoordelijkheid op het bord van de TSJ. Concluderen dat de continuïteit van zorg is geborgd, kan alleen als dat daadwerkelijk zo is. We moeten dat onder meer kunnen afleiden uit de afspraken die lokaal en regionaal worden gemaakt tussen alle betrokkenen: gemeenten, zorgaanbieders, BJZ’s en de huidige financiers.

Concluderen dat de continuïteit niet is geborgd, heeft daarentegen vergaande gevolgen voor de transitie. Mocht dat dreigen, dan zal er druk komen op onze commissie om positiever te adviseren dan we op grond van de feiten kunnen doen. Dat zullen we ons niet laten gebeuren. Als TSJ moeten we consequent doen wat we tot op heden ook hebben gedaan: kijken naar de praktijk, signaleren van risico’s, transparant zijn in onze afwegingen en bij het formuleren van aanbevelingen. Afgelopen week kreeg ik een aantal brieven uit het hele land over de zorgen omtrent het beschikbare budget. Als die duidelijkheid niet bijzonder snel komt, karakteriseer ik die budgettaire onduidelijkheid als een ‘showstopper’. Ook het transitieproces van de Bureaus Jeugdzorg vergt veel meer sturing.

  

In de optiek van de Transitiecommissie zijn onze aanbevelingen niet vrijblijvend. Wij achten het oppakken en uitvoeren van onze aanbevelingen cruciaal wil er sprake kunnen zijn van een verantwoorde overdracht per 1 januari 2015.  Wij maken ons zorgen over de onduidelijkheden waarmee de transitie nog steeds gepaard gaat. Voor de komende weken is er nog heel veel werk aan de winkel voor alle partners in het transitieproces. Als dat niet de goede resultaten oplevert, laat ons advies zich al uittekenen. Vooralsnog ga ik hier niet van uit: uiteindelijk wil iedereen een overdracht per 1 januari 2015 waarbij geen kind tussen wal en schip komt. En de TSJ zal hier scherp op toezien.


Leonard Geluk
Meer columns van Leonard Geluk leest u hier.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Menno Oosterhoff / kinderpsychiater- een van initiatiefnemers petitiejeugdggz
het blijft natuurlijk vreemd dat de wet aangenomen is terwijl de Transitiecommissie nig geen rapport had uitgebracht, zeker als je zag hoe negatief het laatste tussenrapport was. Ik vind het mooi dat dhr. Geluk aangeeft naar waarheid te zullen rapporteren, maar ik geloof nooit dat een negatief rapport tot uitstel zal leiden. Dan wordt er linksom of rechtsom wel wat geknutseld vrees ik. En dit is dan nog maar het begin van alle onduidelijkheid die er gaat komen. Zodra de zaken echt uitgewerkt moeten worden blijkt hoe onderschat de organisatorische kant van het geheel is. Een megaoperatie in veel te korte tijd, met een bezuiniging ingebouwd, uit te voeren door mensen voor wie dit een nieuwe materie is. Het blijft me verbazen hoe je dit kunt bedenken.

www.petitiejeugdggz.nl
M.Hulscher / kinder-enjeugdpsychiater
Geachte heer Geluk,

Uw colum geeft mij enerzijds nog meer zorgen gegeven, anderzijds hoop ik van harte, dat een helder rapport van de transitiecie de politieke besluitvorming kan beïnvloeden. Naar mijn ervaring beseffen bestuurders in de gemeentes i.h.a. niet met welke ernstige problematiek een deel van de jeugd waarvoor zij verantwoordelijk zijn kampt. Ik ben al 33 jaar K&JPsychiater, ben gestart bij de Gemeente Amsterdam afdeling kinder-enjeugdpsychiatrie heb de Riaggs zien ontstaan en deels verdwijnen en ik maak nu de transitie(plannen) mee. Ik vrees ernstige ongelukken als niet héél goed de continuïteit van zorg voor de kk &jongeren met complexe problematiek gewaarborgd wordt. En dat zijn er veel meer dan de ambtenaren van de gemeentes weten want nu mogen wij nog geen info verstrekken door de WGBO, maar als de jeugdwet wet wordt, dan zijn we verplicht info te verstrekken aan de gemeentes (privacy!!!) over leeftijden en diagnoses van de kk,die we in behandeling hebben. Dan beseffen ze pas wat er eigenlijk speelt en waarvoor een "keukentafelgesprek"geen oplossing is!
iemand / gemeente-ambtenaar
In uw column verbaast het mij dat u er vanuit gaat dat de Bureaus Jeugdzorg gaan transformeren tot gecertificeerde instelling. Mijn ervaring nu al is dat er meer organisaties gaan opteren voor gecertificeerde instelling, dus niet 'automatisch' en alleen Bureau Jeugdzorg.

In uw column geeft u aan dat adviezen vanuit de TSJ verstrekkende gevolgen kunnen hebben. De berichten op BB en twitter dat de jeugdwet mogelijk later pas wordt aangenomen, heeft ook verstrekkende gevolgen. Mogelijk ook positieve. Een geruststellend bedoeld bericht dat het dan voor de gemeenteraadsverkiezingen wordt vastgesteld, biedt weinig soelaas. Want dat betekent niet dat alle gemeenten in de tussentijd (tussen vaststelling van de wet en de gemeenteraadsverkiezingen) daar iets mee kunnen. En om nu een volledig Meerjarig Beleidskader vast te laten stellen voor de verkiezingen (waar gemeenten nu ontzettend hard aan werken), zonder dat de ingangsdatum vaststaat, is ook niet efficiënt. De andere kant is echter dat (mogelijke) uitstel ook kansen biedt om zaken nog beter voor te bereiden.

Graag wil ik ook reageren op de reactie van M. Hulscher. Jammer dat u in de veronderstelling leeft dat gemeenten denken alles met een keukentafelgesprek op te kunnen lossen. Uiteraard niet. Ik denk dat ik (laat ik voor mezelf spreken) prima besef wat er eigenlijk speelt en wij zullen moeten roeien met de riemen die we nu hebben. Blijven ageren tegen de jeugdwet die toch doorgaat, is beter om te zetten in positiviteit en te zoeken naar de best mogelijke inrichting van de jeugdhulp.
Advertentie