Doof en toch bellen met de gemeente
Enschede en Losser sluiten zich aan bij een groeiende groep gemeenten waar bellers gemakkelijk een tolk kunnen inschakelen.
De twee Twentse gemeenten Enschede en Losser voegen een button toe op hun website waarmee doven en slechthorenden met één druk op de knop een tolk Nederlandse gebarentaal kunnen inschakelen voor hun telefonisch contact met de gemeente. In totaal zijn er nu ongeveer 25 gemeenten die hun inwoners op die manier begeleiden naar de ondersteuning van de ‘Teletolk’.
Telecommunicatiewet
Na een wijziging in de Telecommunicatiewet in 2012 werd vastgesteld dat iedereen gelijkwaardige toegang moet hebben tot reguliere telefonie. Het moest daarom voor doven en slechthorenden niet alleen mogelijk zijn om te bellen via tekstbemiddeling, maar ook in gebarentaal te telefoneren. De dienstverlening om dit mogelijk te maken werd al in 2013 toegewezen aan KPN, Berengroep en nWise. Zij startten de tekst- en beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk.
25 gemeenten
Pascal Ursinus, directeur van Berengroep en tevens oprichter van Doof.nl, de best bezochte nieuwssite voor doven en slechthorenden van de Benelux, vertelt dat er nu pakweg 25 gemeenten zijn die op hun website verwijzen naar het bestaan van de Teletolk. Enschede en Losser zijn de nieuwste in dat rijtje, maar meerdere gemeenten hebben interesse en zullen de dienst binnenkort beschikbaar stellen. Daaronder zijn bijvoorbeeld de gemeenten Arnhem, Zeist en Hilversum.
Zelfstandigheid
Dat betekent wel dat het merendeel van de gemeenten nog niet de optie biedt om de tolk makkelijk via de site in te schakelen. ‘Bij ons in de wijkteams waren ze ook heel blij met deze ontwikkeling. Zij belden vaak voor mensen die moeite hebben met bellen, maar nu kunnen die mensen dat zelfstandig doen.’ Dat zegt de gemeente Enschede tegen Doof.nl. Het idee kwam nadat de toegankelijkheidscommissie van de gemeente adviseerde om bij de stemlokalen een tolk Nederlandse gebarentaal neer te zetten en het idee ontstond om dit bij de vaste dienstverlening toe te voegen.
Aandacht
Bellen via KPN Teletolk kan altijd, ook met andere instanties die geen button op de website hebben of gewoon met vrienden en familie. Het plaatsen van een knop op de website is echter extra gemakkelijk en wijst op het bestaan van de Teletolk. De gebarentolk wordt door op de knop te drukken als het ware midden in het gesprek tussen de gemeente en de beller geplaatst. Via een videoverbinding vertaalt de tolk Nederlandse gebarentaal live de communicatie vanuit de communicatiemedewerker richting de inwoner.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.