Stap over!!
Nog iets: bij de gebruikelijke polissen - in jargon: naturapolis - bepaalt de zorgverzekeraar bij wie je je zorg mag halen, wil het fatsoenlijk worden vergoed. Wat een betutteling.
Elk mens heeft wel eens zorg nodig. En je moet je verzekeren voor zorgkosten. Maar ik ben het spoor bijster. Geen idee meer hoe ik een keuze moet maken in het oerwoud van kleine lettertjes, gelikte reclamespotjes, ondoorgrondelijke websites en onwetende klantenservices van de zorgverzekeraars, vooral de big ones. En ze zijn bijna allemaal big (business!).
Daar waar de veelbelovende ‘zorg’-reclames ons om de oren vliegen, kunnen diezelfde verzekeraars geen duidelijkheid geven over tarieven, polissen, vergoedingen en bij welke zorgverlener je hoeveel vergoed krijgt. Uiterlijk 1 december had die duidelijkheid er moeten zijn om iedereen in de gelegenheid te stellen te kiezen voor een (andere) polis. Alleen in december mag je je lopende verzekering stoppen. En je hebt dan tot 31 januari om over te stappen naar een andere verzekeraar. Best gek: want als je wilt overstappen, moet je toch weten hoe en wat? Je gaat toch niet zomaar in december stoppen om in januari eens te bekijken waar je je dan verzekert!? Dat doe je toch in één handeling?
Antwoorden die ik van Klantenservices kreeg in december: 'Dat is een goede vraag', ‘Ja, dat hebben ze op kantoor ons nog niet verteld’, 'Vergoeding is 60%-100% afhankelijk van de situatie’, 'Kunt u over een maandje nog eens terugbellen'? Zorgverzekeraars zijn dus echt in gebreke.
Wat een contrast met de reclamespotjes waarin mensen vrolijk lachend alles krijgen wat ze maar nodig zouden kunnen hebben. ‘Alles voor betere zorg’, ‘Wij weten hoe belangrijk aandacht is’ ‘Zorgen doe je samen’. Mooi hoor. Wist u dat de zorgverzekeraars gezamenlijk vorig seizoen zo’n 58 miljoen euro hebben verspijkerd aan reclameboodschappen? Zijn nog Kamervragen over gesteld. En dat één verzekeraar twee maanden terug openlijk verklaarde dat hij en zijn collega-zorgverzekeraars ‘te veel winst’ hebben gemaakt en de premies dus niet omhoog hoeven?
Enfin.
Nog iets: bij de gebruikelijke polissen - in jargon: naturapolis - bepaalt de zorgverzekeraar bij wie je je zorg mag halen, wil het fatsoenlijk worden vergoed. Wat een betutteling. Uw zorgverzekeraar weet wat goed voor u is, ha! En dát, terwijl er ook een vrije-keuze-polis - in jargon restitutiepolis - te krijgen is, waarbij je zelf je zorg kunt uitzoeken én die fatsoenlijk wordt vergoed. Op zulke polissen worden we niet actief gewezen door de websites, uitzonderingen daargelaten: DitZo, FBTO, Ohra, PNO bijvoorbeeld bieden volgens Independer.nl goedkope vrije-keuze-polissen aan. Elders zijn ze iets duurder.
Ik ben overgestapt op een vrije-keuzepolis. In tien minuten klaar! En ik heb mijn moeder (88 jaar) ook over laten stappen, met rollator en al, ha.
Rare toestanden in zorgverzekeringsland en de politiek lijkt te slapen.
Mechtild Rietveld
Meer columns van Mechtild Rietveld leest u hier.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.