GraydonCreditsafe verrijkt Noctua-tool
Unieke data met betaalervaringen en internationale gegevens.
Als belangrijkste datapartner van Noctua levert GraydonCreditsafe unieke bedrijfsinformatie voor de Bibob-tool. Het is een samenwerking met wederzijdse voordelen, vertelt Gert van den Berg, senior consultant publieke sector bij GraydonCreditsafe.
Wat voor vlees heb ik in de kuip? Dat is de hamvraag bij zowel de meeste klanten van Noctua als de klanten van GraydonCreditsafe, vertelt Gert van den Berg. Hij werkt al 37 jaar bij Graydon, dat twee jaar geleden fuseerde met Creditsafe. ‘Van oudsher richten we ons op het leveren van bedrijfsinformatie. Bedrijven en mensen die voor het eerst met een bedrijf zakelijke transacties gaan aanknopen, komen bij ons informatie opvragen om te weten met wie ze in zee gaan. Wordt er bijvoorbeeld wel op tijd betaald?’
Relevante data voor gemeenten
Op het gebied van bedrijfsinformatie vonden en vinden Noctua en GraydonCreditsafe elkaar. En ook als het gaat om relevante data voor gemeenten. De Bibob-tool van Noctua is bedoeld om een snel en grondig onderzoek te kunnen doen naar mogelijke zakelijke of vergunnings-partners van een gemeente. En Gert doet als senior consultant publieke sector bij GraydonCreditsafe feitelijk hetzelfde. ‘Zo help ik bij de bestrijding van zorgcowboys. Dankzij onze data kunnen we een scan maken van alle zorgaanbieders van een gemeente, soms zijn dat er wel 400.’
Niet zo gek dus Noctua en GraydonCreditsafe elkaar al wat langer geleden hebben gevonden. Zodanig dat GraydonCreditsafe nu de belangrijkste datapartner is. Hoe zit de samenwerking in elkaar? Gert: ‘Normaliter worden bij ons de bedrijfsinformatierapporten online opgevraagd. Je logt in, vraagt het bedrijf op en kunt een pdf-rapport downloaden. Maar bij Noctua heb je te maken met een digitaal dossier, dat is een veel ruimer begrip. Onze rapporten en data maken deel uit van zo’n groter dossier. Dus Noctua betrekt de ruwe data uit onze database voor de Bibob-tool en aan die tool zijn ook nog andere bronnen gekoppeld.’
Unieke database
Elke gemeente die met de Bibob-tool informatie zoekt over een bedrijf, krijgt automatisch ook data uit de database van GraydonCreditsafe. De data is gekoppeld via een API, een Application Programming Interface. Maar over welke data gaat het dan? GraydonCreditsafe gebruikt voor de eigen producten openbare bronnen, zoals onder meer de Kamer van Koophandel, maar heeft ook waardevolle eigen databases. ‘Door de fusie met Creditsafe hebben we nu informatie uit 191 landen,’ vertelt Gert niet zonder trots. ‘En klanten die van onze diensten gebruik maken, vragen wij altijd om de betaalervaringen terug te leveren. Inmiddels hebben we hierdoor een unieke database met 15 miljoen betaalervaringen. Die zeggen iets over de actuele financiële positie van een bedrijf. En over de kwetsbaarheid. Als een onderneming er slecht voorstaat, kan een bestuurder ontvankelijker worden voor bijvoorbeeld het plegen van fraude.’
GraydonCreditsafe heeft de dienstverlening de afgelopen decennia danig uitgebreid. Zo werkt het bedrijf ook aan de ontwikkeling van fraudescores, maakt het compliant checks, kan het bedrijventerreinen scannen en portfolio overviews maken. Zo ontstaan databases die de Noctua-tool enorm verrijken en de Bibob-onderzoeken grondiger maken. Tel uit je winst.
Inzoomen
En er is nog een voordeel voor Noctua. Als GraydonCreditsafe voor een gemeente een scan heeft gemaakt van bijvoorbeeld een bedrijventerrein, kan daarna de Noctua-tool worden aangeboden. ‘Denk weer aan de zorgaanbieders. Uit de scan rolt een groep met opmerkelijke kenmerken, eenmanszaken met erg veel winst bijvoorbeeld. Met de Noctua-tool kan dan verder worden ingezoomd op individuele zorgondernemingen.’
Andersom werkt het ook. ‘Noctua komt binnen bij gemeenten waar wij nog niet binnen zijn,’ aldus Gert. ‘Zo hebben wij indirect een snellere entree en op onze beurt kunnen wij dan gemeenten helpen bij vervolgstappen na de inzet van de Bibob-tool.’
Het valt Gert op dat Noctua altijd werkt aan nog meer gebruiksgemak van de Bibob-tool en ook aan het toevoegen van steeds weer nieuwe bronnen. ‘Dat is mooi om te zien. En we profiteren van de feedback van de Noctua-klanten. Hoe meer klanten, hoe beter we weten wat werkt en welke data nodig is. Gelukkig hebben we door de fusie meer mogelijkheden om door te ontwikkelen. En daar profiteert Noctua ook weer van.’
Meer weten?
Ben je naar aanleiding van dit artikel nieuwsgierig geworden? Neem dan rechtstreeks contact met ons op.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.