Mexicaans leger en Zorgmarktplaats
In gemeenteland dreigt er nu een Mexicaans leger aan ‘regisseurs’ voor jeugdhulp te komen.
Het leger in Mexico had vroeger meer generaals dan soldaten. Vandaar de uitdrukking ‘Mexicaans leger’ als je het bijvoorbeeld hebt over een bedrijf met veel managers in verhouding tot het primaire werk. In gemeenteland dreigt er nu een Mexicaans leger aan ‘regisseurs’ voor jeugdhulp te komen.
Amsterdam komt met een experiment dat misschien een oplossing geeft voor zo’n M-leger: een digitale zorgmarktplaats. Allerlei zorgorganisaties vanuit de verschillende schotten en kokers doen mee. Hun professionals zetten op de gemeenschappelijke site hun profiel en waar en hoe ze bereikbaar zijn, ongeacht in welke instelling ze werken. Ouders en jongeren met een vraag zoeken (soms/vaak samen met school of huisarts) op deze marktplaats zelf hun hulp uit. De gekozen hulpverlener - dus zonder tussenlaag van maanden ‘regie’, verwijzing en casus-overleg - gaat naar het gezin, kijkt of, en zo ja, wat er aan de hand is en of er een match is. De match is cruciaal voor het slagen van hulp. Eigen keuze voor je behandelaar werkt ook het beste, volgens onderzoekers (VU). Hoe krakkemikkig die keuze in de ogen van veel ‘regisseurs’ ook tot stand komt. Elke burger wil serieus genomen worden en liefst zelf de regie.
In de proef financiert de gemeente per gezin de gekozen zorg(uren) in plaats van dat ze de zorgorganisaties rechtstreeks subsidiëren op hun ‘aanbod’. Niemand zoekt hulp voor de lol, dus vrees voor een tsunami aan zorgvraag hoeft niet. Ouders kiezen op hun maat. Maatwerk is op den duur goedkoper, zo verwachten we.
De ondersteuning, waaruit je inwoners ‘gratis’ kunnen kiezen, moet aan kwaliteitseisen voldoen: de gemeente betaalt, dus de gemeente bepaalt. Of je burger kiest anders en betaalt het zelf. Of doet beroep op vrijwilligers. Kan ook goed zijn. Vertrouw uw inwoners! Sommige collega’s zien internetberen op de weg: ‘niet iedereen heeft internet’, uhhh, of… ‘onze doelgroep bereik je hier niet mee’.
Alleen al dat woord ’doelgroep’ waah! Voor een ander denken, daar moeten we vanaf.
Ik ben niet bang dat ouders en hun vertrouwde huisarts of school deze site niet zouden vinden. Zeker jongeren zullen het vinden. Velen weten zorg nu ook buiten ‘regie’ te vinden, zonder dat er dure reclame aan te pas komt. Dan spreek ik ook over de meest ingewikkelde jongeren en gezinnen met zware problematieken: de zorg- én verwijsmijders! Ik zie zelfs ouders binnenrennen die roepen ‘verlos ons van al die regie’. Misschien bewijst dit experiment dat zo’n digitale marktplaats werkt, ook voor een groot deel van de ‘onvindbare’ gevallen?
Ben wel beetje bang voor het leger van regisseurs-in-spe: ach, we doen een beetje mee, en daarna gaan we over tot de Mexicaanse orde van de dag.
Mechtild Rietveld
Meer columns van Mechtild Rietveld vindt u hier.
Ongelooflijk dat Hilhorst zo'n plan wil verkopen als 'eigen kracht' en 'burgerparticipatie'. Want echte eigen kracht en burgerparticipatie is bovenstaande, laat ouders samen met de huisarts hulp zoeken via internet. Maar 500 volstrekt overbodige ouder-kind adviseurs? Overl achter de voordeur?
Schande voor Amserdam en schande voor de idealen van Hilhorst. Wat is hij makkelijk om de tuin te leiden door bestuurders die de banen van hun eigen jeugdzorgmedewerkers veilig willen stellen en nog meer macht en invloed willen in Amsterdam. Nog even en het is een sociale dictatuur, was het maar een Mexicaans leger.
Dit is veel enger!