Gemeenten gaan doelgroepenvervoer zelf oppakken
De gemeenten in Gooi en Vechtstreek gaan het jeugdhulpvervoer, het leerlingenvervoer, het Wmo-vervoer en het vervoer van en naar dagbesteding zelf uitvoeren. Hiermee hopen zij meer grip en sturing te krijgen op de kwaliteit en de efficiency van het doelgroepenvervoer.
De samenwerkende gemeenten in Gooi en Vechtstreek gaan het Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, jeugdhulpvervoer en het vervoer van en naar dagbesteding zelf uitvoeren. Hiermee hopen de regiogemeenten meer grip en sturing te krijgen op de kwaliteit en de efficiency van het doelgroepenvervoer.
Eén vervoerder
Het plan is om het Wmo-taxivervoer per 1 januari 2021 en het leerlingen- en jeugdhulpvervoer vanaf 1 augustus 2021 door de regio zelf te laten uitvoeren. Aan de gemeenteraden wordt voorgesteld de huidige vervoerder van het Wmo-vervoer, Hop Taxi BV, over te nemen. De raden moeten uiterlijk begin mei een besluit nemen. In Gooi en Vechtstreek maken zo’n 9.000 inwoners gebruik van het doelgroepenvervoer.
Verkenning
Het besluit van de regio komt niet uit de lucht vallen. In 2018 is een eerste verkenning gestart naar de mitsen en maren van het inbesteden en bundelen van het doelgroepenvervoer. In oktober vorig was de regio er nog niet uit. Nu is gekozen voor inbesteden en bundelen.
Ritplanning efficiënter
Met bundelen bedoelen de gemeenten niet dat de verschillende doelgroepen in één bus komen te zitten. Er worden personeel en materieel gebundeld, zodat die voor alle doelgroepen kunnen worden ingezet. De regio verwacht dat door die bundeling de ritplanning en klantenservice efficiënter kan worden uitgevoerd. De gemeenten uit Gooi en Vechtstreek nemen met het inbesteden en bundelen naar eigen zeggen landelijk een voortrekkersrol.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook hier zijn zeer veel mensen ontevreden over de kwaliteit.
Zou het kunnen dat gemeenten te weinig geld over hebben voor dit vervoer en dat uitvoerders domweg daarom niet kunnen leveren wat er van hen wordt verwacht?